در نشست خبری روسای جمهور ایران و عراق تأکید شد

لزوم آتش‌بس فوری و عملی در یمن

رئیس جمهور گفت: ندای مظلومیت مردم یمن باید امروز به گوش همه انسان‌دوستان جهان برسد.
کد خبر: ۷۹۷۶۸۵
لزوم آتش‌بس فوری و عملی در یمن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، حسن روحانی در نشست مطبوعاتی با همتای عراقی خود به روابط اقتصادی خوب دو کشور اشاره کرد و افزود: ما امروز برای همکاری های بیشتر در زمینه اتصال راه آهن، تردد مسافران و کالا و در زمینه مسائل انرژی، نفت، گاز، کشاورزی و صنعت گفتگو کردیم.

رئیس جمهور بر لزوم همفکری و همکاری با عراق در زمینه مسائل منطقه ای تاکید کرد و گفت: ما امروز درخصوص مسئله امنیت سوریه و مسائل مهمی که در منطقه درحال رخ دادن است و همچنین درباره شرایط وخیم یمن گفتگو کردیم.

روحانی افزود: از نظر ما باید آتش‌بس به معنای واقعی و نه در سخن در یمن رخ دهد و مردم یمن امروز نیازمند دارو، تیم های پزشکی و مواد غذایی هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسئله یمن دیگر منطقه ای و سیاسی نیست، گفت: موضوع یمن به مسئله انسانی برای همه کشورهای منطقه و جهان تبدیل شده است و بر این اساس، ندای مظلومیت یمن باید به گوش همه انسان‌دوستان جهان برسد.

آقای روحانی افزود: ما همچنین در زمینه خطر تروریسم در کل منطقه و از جمله خطر آن در عراق و دیگر کشورها با هم گفتگو کردیم و اتفاق نظر داشتیم که باید با تروریسم در کل منطقه مبارزه کرد.

رئیس جمهور گفت: اینکه تروریست ها از عراق اخراج شوند و در سوریه تجمع کنند باز خطر مجددی برای عراق و سایر کشورها خواهد بود.

روحانی افزود: آنها که گمان می کنند تروریست ها برایشان منافع دارند بدانند که در اشتباهند و همه کشورهای منطقه باید برای مبارزه با تروریسم دست به دست هم دهند.

رئیس جمهور در ادامه به مسائل زیست محیطی و مشکلات ریزگردها اشاره کرد و گفت: دو کشور و سایر کشورهای منطقه باید برای حل این معضل زیست محیطی اقداماتی انجام دهند.

امنیت عراق را امنیت ایران می دانیم

رئیس جمهور گفت : ثبات و امنیت عراق برای ما حائز اهمیت است و امنیت آن را امنیت ایران می دانیم.

آقای روحانی در نشست مشترک مطبوعاتی با رئیس جمهور عراق در جمع خبرنگاران افزود : به رئیس جمهور عراق و هیات همراه به علت حضور در تهران و مذاکرات بسیار خوبی که امروز با یکدیگر داشتیم خوشامد می گویم.

وی گفت : عراق به عنوان کشور مهم منطقه و همسایه برادر ماست و کشوری که در مسائل فراوان مربوط به دو کشور و منطقه دارای نظرات نزدیک و مشترک هستیم .

رئیس جمهور گفت : در زمینه ثبات و امنیت عراق هرگونه مساعدت و کمکی را که دولت این کشور برای مقابله با تروریسم و امنیت عراق بخواهد آمادگی لازم را داریم همانطور که در ماههای گذشته این امر را در عمل ثابت کردیم.

روحانی افزود : عراق کشوری واحد و متحد است و به آنهایی که در آن طرف دنیا نشسته اند و برای آینده عراق خوابهای آشفته می بینند می گوییم که ملت عراق ملتی واحد است و برای ثبات و انسجام خود برنامه ریزی دارد و اجازه نمی دهد کشورهای دیگر درباره اختلاف افکنی و تجزیه عراق سخنی بگویند.

کمکهای ایران برای مبارزه با داعش ارزشمند بود

رئیس جمهور عراق تاکید کرد: کمک های جمهوری اسلامی ایران به عراق برای مبارزه با داعش ارزشمند بود.

فواد معصوم در نشست خبری مشترک با آقای روحانی ، از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران از هیئت اعراقی تشکر کرد و افزود: ما در مذاکرات بدون اینکه احساس کنیم تنگنایی وجود دارد تمام باب های گفتگو میان طرفین را باز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: باید از ایران به خاطر کمک های ارزشمندش به ملت عراق از روز اول مبارزه با داعش تشکر کنم که این کمک ها از سلاح گرفته تا محموله امدادرسانی برای آوارگان حاصل از جنگ داعش به ملت و ارتش عراق ارائه شده است.

معصوم افزود: داعش نه تنها دشمن عراق بلکه دشمن کل منطقه است و هیچ طایفه و مولفه ای را در عراق کنار نگذاشت مگر اینکه به آنها اعلام جنگ کرد.

رئیس جمهور عراق گفت: مبارزه و جنگ با داعش گسترش یافته است و ارتش ، بسیج مردمی و داوطلبان پیشمرگه هم با روحیه واحد علیه داعش می جنگند.

وی در ادامه تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه کشاورزی، صنایع ، احداث راه و خدمات درمانی را گسترده دانست و گفت: تلاش خواهیم کرد تا از این تجربه ها در کشورمان استفاده کنیم.

رئیس جمهور عراق اشاره ای به موضوع ریزگردها نیز کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا بیابان زدایی را در جمهوری اسلامی ایران و عربستان مدیریت کنیم تا از پیشرفت بیابان زایی جلوگیری شود که در این زمینه مایلیم گفتگو کنیم؛ علاوه بر آن برای ازمیان برداشتن پسماندهای موجود در اروندرود نیز گفتگو خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها