نگاهی به انواع خنده و تشخیص تفاوت‌های آنها با یکدیگر

لبخند یا قهقهه؟ به کدام شیوه باید خندید؟!

جام جم سرا- شده است که مانده باشید چگونه، در کجا و چطور بخندید؟! به‌نظر می‌رسد که زمان و مکان خنده افراد نیز مطابق با ارزش‌ها و هنجارهای آنها متفاوت باشد. اجتماعی شدن افراد، محیط‌ها و زمان‌هایی را که خنده می‌تواند در آن رخ دهد، برای افراد معین می‌کند. سینا کلهر، در ادامه این مطلب، انواع لبخندها را بررسی کرده است.
کد خبر: ۷۹۶۰۱۷
لبخند یا قهقهه؟ به کدام شیوه باید خندید؟!

او می‌نویسد: در جامعه ما، افراد معمولا در اولین آشنایی‌های خود، به‌طور خفیفی می‌خندند یا به عبارتی به هم لبخند می‌زنند. حتی خوش‌اخلاق بودن افراطی طرف مقابل نیز سبب نمی‌شود تا صدا و نوع خنده‌ها از حجم معینی بالاتر رود. علاوه‌بر این همان‌طور که لبخند زدن به دیگران در اولین ملاقات می‌تواند ارزش مثبت تلقی شود، با صدای بلند خندیدن دارای بار ارزشی منفی است.
علاوه‌بر این معمولا متناسب با افزایش شناخت ما از افرادی که با ما رابطه دارند، شکل و نوع خنده‌های ما نیز تفاوت پیدا می‌کند. به‌هرحال ما معمولا در محیط‌ها و زمان‌هایی که خوشایند بوده و زمان و محیط شادی محسوب می‌شود، می‌خندیم. در این موارد نیز خنده ما معطوف به دیگران است چرا که محیط ما یا با حضور فیزیکی دیگران شکل می‌گیرد، یا با حضور ارزش‌ها و هنجارهایی که همه اعضا درباره آن اتفاق نظر دارند.
خنده همیشه برای اظهار شادی نیست. گاهی‌اوقات خنده برای تمسخر دیگران یا تنبیه‌کردن و دست انداختن آنها صورت می‌گیرد، این‌که خنده به چه منظوری باشد، اشکال متفاوتی پیدا می‌کند که در غالب اوقات با قرینه‌هایی همراه است.


خفیف‌ترین نوع خنده را می‌توان لبخندزدن نامید که با ریشخندزدن هم قرینه است. درحالی‌که لبخندزدن نشان موافقت با دیگران است، ریشخندزدن، معمولا به‌عنوان عدم موافقت و گاهی تمسخر و تنبیه به کار می‌رود. میزان باز شدن دهان و حجم صدا در هر دو یکسان است، با این حال حالات چهره کاملا در تضاد با هم قرار دارد. در لبخندزدن معمولا عضلات صورت منبسط می‌شود، درحالی‌که در تمسخر عضلات صورت منقبض می‌شود. به‌نظر می‌رسد لبخند و ریشخند دو حالت یکسان برای دو منظور متفاوت باشند.
نوع دیگر خنده را می‌توان خندیدن معمولی نامید که با لبخندزدن متفاوت است، اما قهقهه نیز نیست. در این نوع خنده نیز دهان به میزان معمولی باز شده و صدای خنده هم درحد متوسطی قرار دارد. خنده‌هایی که معمولا اکثر افراد جامعه، در کنش‌های متقابل خود به کار می‌برند، از این نوع نیست. هرچند قرینه شخصی برای این نوع از خنده‌ها نمی‌توان مشخص کرد، اما به‌نظر می‌رسد حالت شدید تمسخر و ریشخندی که از طریق خنده باشد، هم قرینه این نوع خندیدن باشد.
سرانجام، می‌توان به قهقهه به‌عنوان شکل شدید خندیدن اشاره کرد که با باز شدن کامل دهان و بالاترین حجم صدا همراه است. قهقهه‌ها معمولا در محیط‌هایی شکل می‌گیرد که روابط صمیمی و نزدیکی بین طرفین وجود دارد. علاوه‌بر این در جامعه شهری و در محیط‌های عمومی معمولا قهقهه‌ها با واکنش منفی افراد جامعه روبه‌رو می‌شود. (شهروند)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها