یک اصل کلی وجود دارد که می‌گوید اگر بتوانیم تصدی‌گری دولت در بخش‌های مختلف را کاهش دهیم و دولت را به نقش حاکمیتی و نظارتی‌اش برگردانیم از جهات مختلف به سود کشور است، اما این اصل در مورد آموزش و پرورش صدق نمی‌کند. اصل سی‌ام قانون اساسی بصراحت بر رایگان بودن تحصیلات تا پایان دوره متوسطه تاکید دارد که طبق این اصل، دولت موظف است برای همه افراد واجب‌التعلیم زمینه تحصیل رایگان را فراهم کند.
کد خبر: ۷۹۴۷۰۷
توسعه آموزش غیردولتی و چند نکته

حالا اگر خانواده‌ای ترجیح داد از سیستم رایگان دولتی استفاده نکند، هیچ مرجعی نمی‌تواند مانع از گرایش او به سمت مدارس غیردولتی شود که تازه این تصمیم از بار مدارس دولتی نیز کم می‌کند و منافعی برای کشور دارد.

نکته بعدی این که چون تشکیل مدارس غیردولتی مبتنی بر قانون است نمی‌توان مانع از گسترش این مدارس شد، اما توسعه غیردولتی‌ها باید کاملا در چارچوب قانون و ضوابط باشد.

حالا که بحث توسعه این مدارس از زبان رئیس‌جمهور نیز مطرح شده باید روشن شود که آیا توسعه این مدارس با افزایش نظارت‌ها همراه است یا نه که اگر این چنین نباشد قطعا از نظر استراتژیک به ضرر نظام است و آینده کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بنابراین ما مدافع توسعه قانونمند مدارس غیردولتی هستیم، ضمن این که درباره خرید خدمات آموزشی نیز در صورتی موافقت خود را اعلام می‌کنیم که با روش منطقی انجام شود نه این که مثل اتفاقات سال گذشته، آموزش و پرورش که امری حاکمیتی است به بخش خصوصی واگذار شود، آن هم با کیفیتی پایین و پر از اما و اگر.

قاسم جعفری - عضو کمیسیون آموزش مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها