نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی:

نابودی سلاح های هسته ای اولویت اول جنبش عدم تعهد است

نماینده ایران درآژانس بین المللی انرژی اتمی، با تاکید بر ضرورت خلع سلاح هسته ای به عنوان یکی از محورهای مهم معاهده ان.پی.تی، نابودی کامل همه سلاح های هسته ای جهان را نخستین اولویت کشورهای جنبش عدم تعهد بیان کرد.
کد خبر: ۷۹۳۵۹۲
نابودی سلاح های هسته ای اولویت اول جنبش عدم تعهد است

رضا نجفی نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در ادامه برگزاری نشست های کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی، به نمایندگی از سوی 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد در وین بیانیه این جنبش را خواند.

در این بیانیه، خلع سلاح هسته ای و نابودی کامل این سلاح ها اولویت نخست کشورهای غیرمتعهد بیان شده است.

همچنین تاکید بر خلع سلاح هسته ای به عنوان یکی از محورهای مهم معاهده اعلام و تاکید شده که این معاهده صرفا در مورد عدم اشاعه سلاح های هسته ای نیست بلکه کشورهای هسته ای به طور قاطع متعهدند که در زمینه خلع سلاح و نابودی کامل این سلاح ها اقدام کنند.

در این بیانیه همچنین درباره رای مشورتی دیوان بین المللی دادگستری در مورد اینکه تهدید یا استفاده از سلاح هسته ای خلاف قوانین انساندوستانه بین المللی است، گفته شده که استفاده از این سلاح ها جنایت علیه بشریت محسوب می شود و تنها تضمین قطعی برای عدم استفاده از آنها، نابودی کامل این سلاح هاست.

کشورهای جنبش عدم تعهد همچنین در این بیانیه، نگرانی عمیق خود از دکترین های دفاعی کشورهای هسته ای و ناتو که بر منطق استفاده از سلاح های هسته ای استوار است را ابراز کردند.

در این بیانیه، جنبش عدم تعهد با توجه به عدم پیشرفت در اجرای تعهدات مربوط به خلع سلاح در کشورهای هسته ای، نگرانی عمیق خود را از تاخیر در نابودی این سلاحها ابراز و اعلام کرده است که تمدید نامحدود معاهده به هیچ وجه به معنای نگهداری و حفظ این سلاحها تا ابد نیست.

جنبش عدم تعهد در ادامه بیانیه تصریح کرده است که تا رسیدن به نابودی کامل این سلاحها، کشورهای هسته ای نباید تحت هیچ شرایطی کشورهای غیرهسته ای عضو معاهده را با سلاح هسته ای تهدید کنند.

دراین بیانیه، از شروع مذاکرات مربوطه در کنفرانس خلع سلاح و انعقاد یک کنوانسیون بین المللی جامع در مورد نابودی سلاح های هسته ای حمایت قاطع شده است؛ علاوه بر آن جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از جنبش عدم تعهد با ارائه 20 پیشنهاد مشخص در زمینه خلع سلاح و نابودی کامل سلاحها، خواهان درج این پیشنهادات در گزارش نهایی کنفرانس بازنگری NPT شد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها