وزارت ارشاد و رسانه ملی به دنبال ساماندهی و حمایت از نماآهنگ‌های استاندارد هستند

داستان« نماآهنگ»، از زیرزمین تا ماهواره

صبح دیروز، تنها یک صبح بهاری ساده و دل‌انگیز نبود، صبح بهاری زیبایی بود که مسئولان سازمان صدا و سیما آن را برای آغاز فصل تازه فعالیت‌های ارکستر سمفونیک این سازمان انتخاب کرده بودند تا نادر مرتضی‌پور با رهبری این ارکستر در فصل شکوفایی طبیعت این فصل تازه را هم رقم بزند.
کد خبر: ۷۹۳۲۱۱
صبح بهاری ارکستر سمفونیک صدا و سیما

به گزارش جام‌جم، دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی که واقع در ساختمان معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیماست از ساعات ابتدایی روز کاری، شاهد رفت و آمدهای زیادی بود. اعضای ارکستر یکی یکی در جایگاه خود حاضر می‌شدند و سازهایشان را کوک می‌کردند. مرتضی‌پور رهبر مهربان، خبره و در عین حال بی‌ادعای این ارکستر هم از همان لحظات آغازین در استودیو حضور داشت و با آرامش خاصی در انتظار شروع اجرا بود؛ اجرایی که نوازندگان و اعضای گروه کر هم با انرژی در آن حضور پیدا کرده بودند.

مهمانان هم یکی یکی از راه رسیدند. محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما، اصغر پورمحمدی معاون سیما، محمد باقر معلم رئیس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما و دیگر مسئولان سازمان در این آیین حضور پیدا کردند تا شاهد آغاز فصل تازه ارکستر رسانه ملی باشند. همان طور که پیش از این هم اعلام شده بود، قرار بود در این آیین از قطعه همدلی و همزبانی هم رونمایی شود. این قطعه برگرفته از شعار امسال است که از سوی رهبرمعظم انقلاب برای امسال انتخاب شده است. همچنین اجرای قطعه خلیج‌فارس به مناسبت نامگذاری دهم اردیبهشت به همین نام از دیگر قطعاتی بود که همه منتظر اجرای آن بودند.

مرتضی‌پور رو به ارکستر ایستاد و رهبری خود را آغاز کرد. همان طور که انتظار می‌رفت نخستین قطعه‌ای که اجرا شد، سرود ملی کشورمان بود. قطعه‌ای که همه به افتخارش ایستادند و نوازندگان ارکستر و اعضای گروه کر بخوبی از پس اجرای آن برآمدند. پس از اجرای این قطعه ستار سهرابی به اعضای ارکستر پیوست و قطعه خلیج‌فارس را خواند. شعر این قطعه را عبدالجبار کاکایی سروده و آهنگسازی آن توسط امیر بکان انجام شده است، البته این قطعه پیش از این هم با صدای حمید حامی اجرا شده بود، اما این بار با صدای سهرابی حال‌وهوای دیگری داشت.

در ادامه، ارکستر یکی از قطعات دشوار موتسارت را نواخت و نشان داد که این ارکستر کاملا آماده است. پایان بخش این اجرا هم قطعه‌ای بود که همه منتظر رونمایی از آن بودند. همدلی و همزبانی، با صدای محمد عبدالحسینی در استودیو پیچید و اعضای گروه کر و ارکستر بخوبی او را همراهی کردند. موسیقی و شعر این اثر هم متعلق به عبدالحسینی بود و تنظیم آن را هم علی تفرشی بر عهده داشت.

رهبری بی‌نظیر مرتضی‌پور در این ارکستر و توانایی نوازندگان و گروه کر که البته با رهبری رازمیک اوهانیان تمرینات خود را انجام داده بودند، اجرایی خوب را رقم زد؛ اجرایی که می‌توان گفت فارغ از معدود مشکلات صدابرداری فصلی تازه و دل انگیز برای ارکستر سمفونیک صدا و سیما خواهد بود.

اما آنچه این اجرا را دل‌انگیزتر هم کرد، وعده‌های خوش رئیس سازمان صدا و سیما بود. او با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در این روز مبارک، ما در واقع شاهد احیای ارکستر سمفونیک سازمان بعد از سال‌ها و به شکل رسمی بودیم و این ارکستر سمفونیک در آینده به شکل گسترده‌تر به‌اجرامی‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرافراز با اشاره به اجرای زنده سرود همدلی و همزبانی توسط ارکستر سمفونیک صدا و سیما افزود: این هم یک اقدام مبارک بود؛ شعر مناسب و اجرای بسیار مناسبی داشت که ان‌شاءالله در سازمان از آن استفاده می‌کنیم. رئیس رسانه ملی درباره اهتمام سازمان به مقوله موسیقی در دوره جدید هم توضیح داد: ما حتما در سازمان از موسیقی مجاز و قابل پخش به روش‌ها و در قالب‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

پخش نماآهنگ همدلی و همزبانی

امیر بکان، مشاور عالی دفتر موسیقی و سرود هم خبر خوش دیگری داشت. به گفته او برای قطعه کوک همدلی و همزبانی که در این اجرا ارکستر سمفونیک برای نخستین بار آن را اجرا کرد، نماآهنگی هم ساخته شده است که بزودی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش خواهد شد.

او در‌باره چگونگی ساخت این اثر هم توضیح داد: هر سال بر مبنای شعاری که رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال معرفی می‌کنند مجموعه موسیقی در سازمان صدا و سیما وارد عمل می‌شود و در همان روزهای نخستین سال که همه تعطیل هستند، دوستان ما در مرکز موسیقی مشغول کار می‌شوند و حاصل آن را امروز شنیدیم.

زینب مرتضایی‌فرد / گروه فرهنگ و هنر

یک خاطره شیرین

نادر مرتضی‌پور / رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما

ارکستر سمفونیک صدا و سیما از جمله ارکسترهایی است که هیچ وقت تعطیل نشده است. این ارکستر سال‌هاست که می‌نوازد و هرگز از حرکت باز نمی‌ایستد. به یاد دارم حدود 18 سال پیش بود که ارکستر مجلسی سازمان صدا و سیما دچار تغییراتی شد. تعدادی ساز به آن اضافه شد و با تغییر سازبندی‌اش تغییر نام داد و با نام ارکستر سمفونیک صدا و سیما به فعالیت خود ادامه داد. به خاطر دارم در این اجرا رهبر معظم انقلاب هم حضور داشتند. ایشان درباره هنر و بویژه موسیقی صحبت کردند، دیدگاه‌ها و رهنمودهای ارزشمندی را مطرح فرمودند و این صحبت‌ها هنوز در آرشیو هم موجود است.

این صحبت‌ها پیاده شد و در اختیار کسانی که حضور داشتند هم قرار داده شد. در این اجرا یک قطعه از بتهوون و همچنین شور امیر اف را نواختیم. رهبر درباره این دو موزیسین هم گفت‌وگو کردند و خاطره شیرینی را از این ارکستر برای همیشه در ذهن ما رقم زدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها