تاکنون پنج رییس‌جمهور، یک رییس مجلس و سه معاون اول رییس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشته‌اند.
کد خبر: ۷۹۲۷۳۸
چه کسانی نمایشگاه کتاب را افتتاح کردند؟

از نخستین دوره برپایی نمایشگاه کتاب تهران 27 دوره می‌گذرد، نمایشگاهی که در سال 1366 و در زمان جنگ تحمیلی آغاز به کار کرد.

تا امسال که قرار است بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه کتاب برگزار شود، شخصیت‌های مختلفی در مراسم افتتاحیه آن حضور داشته‌اند.

همچنین در این دوره‌ها برگزارکنندگان یا رییسان نمایشگاه، عموما معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌اند.

در طول این سال‌ها، نمایشگاه کتاب تهران عموما با حضور رییس‌جمهور وقت افتتاح شده است. تنها در یک دوره نمایشگاه با حضور رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح شده و سه دوره نیز با حضور معاون اول رییس‌جمهور کارش را آغاز کرده است.

در این گزارش مروری داریم بر 27 دوره برپایی نمایشگاه کتاب تهران به همراه روسای آن‌ها و همچنین افتتاح‌کنندگان این رویداد بزرگ فرهنگی کشور.

اولین دوره نمایشگاه کتاب تهران به ریاست صباح زنگنه بود؛ نمایشگاهی که در سال 1366 و در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در تهران برپا شد.

این نمایشگاه با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رییس‌جمهور وقت، در 13 آبان‌ سال 1366 افتتاح شد.

عنوان این نمایشگاه به خاطر عرضه بیش از دوهزار عنوان کتاب مرجع درباره فرهنگ و تمدن اسلامی، «فرهنگ و تمدن اسلامی» بود.

صباح زنگنه، رییس اولین نمایشگاه کتاب تا دوره پنجم ریاست نمایشگاه را بر عهده داشت. کسی که در آن سال‌ها معاون هنری وزارت ارشاد بود.

به گفته زنگنه، افرادی چون جعفر شهیدی، ارباب شیرانی، عبدالکریم سروش، علی شریعتمداری، غلامعلی حداد عادل و رضا داوری اردکانی و همچنین آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله عمید زنجانی در جلسات برنامه‌ریزی و برپایی نمایشگاه کتاب در دوره نخست حضور داشته‌اند.

دوره دوم نمایشگاه نیز از 18 اردیبهشت‌ماه با حضور آیت‌الله خامنه‌ای، رییس‌جمهور وقت، افتتاح شد.

دوره سوم نمایشگاه از 18 اردیبهشت‌ماه با حضور علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس‌جمهوری وقت، افتتاح شد.

افتتاحیه دوره چهارم نمایشگاه با حضور معاون اول رییس‌جمهوری وقت، مرحوم حسن حبیبی، برگزار شد.

پنجمین نمایشگاه کتاب تهران با ریاست محمدمهدی کرباسچی از 15 تا 25 اردیبهشت با حضور رییس‌جمهوری وقت، هاشمی رفسنجانی، برگزار شد.

در دوره ششم مسوولیت برگزاری نمایشگاه به عهده احمد مسجد‌جامعی گذاشته شد. نمایشگاه کتاب در این دوره میزبان دومین نمایشگاه مطبوعات و اطلاع‌رسانی هم بود.

این دوره نیز با حضور رییس‌جمهوری وقت، هاشمی رفسنجانی، برپا شد. احمد مسجدجامعی تا دوره نهم رییس نمایشگاه کتاب باقی ‌ماند.

افتتاح نمایشگاه هفتم، هشتم، نهم و دهم نیز با حضور رییس‌جمهوری وقت، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، برپا شد.

دهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آخرین سال دولت سازندگی با ریاست علیرضا برازش و با حضور رییس‌جمهوری وقت، هاشمی رفسنجانی، افتتاح شد.

یازدهمین و دوازدهمین دوره نمایشگاه نیز با ریاست مجدد احمد مسجد‌جامعی و با حضور رییس‌جمهوری وقت، سیدمحمد خاتمی، افتتاح شد.

در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل نام‌گذاری سال 2001 به‌نام سال گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها به پیشنهاد سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهوری وقت، سالن ویژه‌ای با عنوان گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها راه‌اندازی شد. در این دوره نیز احمد مسجدجامعی، رییس نمایشگاه بود.

از دوره چهاردهم تا شانزدهمین دوره، ریاست نمایشگاه برعهده علی‌اصغر رمضان‌پور بود. نمایشگاه چهاردهم هم با حضور رییس‌جمهوری وقت، سیدمحمد خاتمی، افتتاح شد.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1381 و با حضور مهدی کروبی، رییس وقت مجلس شورای اسلامی، افتتاح شد. اما شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور رییس‌جمهوری وقت، سیدمحمد خاتمی، افتتاح شد.

در دوره‌های هفدهم و هجدهم محمدعلی شعاعی رییس نمایشگاه شد. افتتاح این دو دوره نمایشگاه نیز با حضور سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور وقت ایران، همراه بود.

در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با حضور رییس‌جمهوری وقت، محمود احمدی‌نژاد، برگزار شد، احسان‌الله حجتی ریاست نمایشگاه را بر عهده داشت.

از دوره بیستم به بعد در برپایی نمایشگاه کتاب تهران یک تغییر بزرگ به وجود آمد که همان نقل مکان نمایشگاه از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به مصلا بود و علت ان ترافیک و مشکلات مربوط به حمل و نقل عنوان شد. از آن زمان تا الان نمایشگاه کتاب تهران در مصلا برگزار می‌شود.

در دوره بیستم محمود احمدی‌نژاد نمایشگاه کتاب را افتتاح کرد که ریاست آن نیز برعهده محسن پرویز بود.

بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست محسن پرویز و با حضور معاون اول رییس‌جمهوری وقت، پرویز داوودی، افتتاح شد. بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست محسن پرویز و با حضور رییس‌جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد، افتتاح شد.

بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست محسن پرویز و با حضور معاون اول رییس‌جمهور وقت، محمدرضا رحیمی، افتتاح شد.

بیست‌وچهارمین و بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز با ریاست بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و حضور رییس‌جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد، افتتاح شد.

بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ریاست علی اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، و با حضور محمود احمدی‌نژاد آغاز شد.

در طول دوره‌های اخیر برخی ناشران از حضور در نمایشگاه منع شدند و جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از نمایشگاه به امری مرسوم تبدیل شد.

اما بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست سیدعباس صالحی، رییس نمایشگاه و با حضور رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، افتتاح شد.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز با شعار «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

ریاست نمایشگاه امسال بر عهده سیدعباس صالحی است و مراسم افتتاحیه به احتمال زیاد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس دولت تدبیر و امید برگزار می‌شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها