رایزنی های انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان، 10 ماه مانده به انتخابات در حالی آغاز شده و بصورت چراغ خاموش دنبال می شود که به نظر می رسد برخی از طیف های اصولگرا بشدت نگران نقش علی لاریجانی در شکل گیری ائتلاف های داخلی این جناح هستند.
کد خبر: ۷۹۲۰۹۱
نگرانی اصولگرایان تندرو از نقش لاریجانی در انتخابات آینده

اصولگرایان که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، اولین شکست انتخاباتی خود در 14 سال اخیر را تجربه کردند، اکنون می کوشند به رغم کاهش امیدها به پیروزی در انتخابات آینده مجلس، دست خالی از این آوردگاه انتخاباتی بیرون نیایند.

به گزارش شبکه خبری «پچ پچ» میانه روها و تندروها در جناح اصولگرا از مدتها قبل رایزنی های انتخاباتی خود را با برگزاری جلسات پی در پی دنبال کرده و اکنون به دنبال نقشه راهی برای ایجاد یک ائتلاف فراگیر در انتخابات مجلس و خبرگان که اسفندماه جاری برگزار می شود، هستند؛ ائتلافی که به نظر می رسد برای انتخابات خبرگان بطور کامل شکل خواهد گرفت اما برای ارائه فهرست واحد در انتخابات مجلس با دشواری های زیادی روبرو است.

در تازه ترین این چالش ها به نظر می رسد بخش هایی از جناح اصولگرا از قدرت گرفتن علی لاریجانی و همفکرانش در فراکسیون «رهروان ولایت» مجلس در عرصه سیاسی نگران شده اند.

لاریجانی که ارتباط نزدیکی با روحانی و دولت او دارد در ماههای گذشته در معرض این پرسش بوده که در انتخابات آینده مجلس چه خواهد کرد؟ آیا همانند گذشته به حضور در یک ائتلاف ناپایدار اصولگرا تن خواهد داد یا ساز جداگانه ای کوک خواهد کرد؟

اصولگرایان تندرو بویژه از شنیدن خبرهایی درباره نشست و برخاست های نمایندگان لاریجانی با نمایندگان روحانی بیشتر برآشفته شده و بر شدت نگرانی آنها از نقش وی در انتخابات آینده می افزاید. همین چند روز قبل بود که خبر نشست مشترک عباس آخوندی، اسحاق جهانگیری، محمد نهاوندیان و محمد جعفری رئیس دفتر لاریجانی در محافل خصوصی اصولگرایان بر نگرانی برخی طیف های منتقد دولت افزود.

اما در اردوگاه اصولگرایان هم نشستهای محرمانه کم نبوده است و احزاب مختلف اصولگرا در هفته های اخیر جلسات محرمانه ای با یکدیگر داشته اند؛ نشست های محرمانه حزب ایثارگران ، موتلفه اسلامی، جبهه پایداری و جمعیت رهپویان با یکدیگر از جمله این رایزنی های انتخاباتی بوده است.

اما بدون شک، نشست انتخاباتی ماه گذشته آیت الله محمد یزدی، آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله مصباح یزدی در ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان در تهران مهمترین نشست انتخاباتی اصولگرایان است که تابحال برگزار شده؛ نشستی که به دلیل آنچه برخی منابع تندرو اصولگرا، «کارشکنی علی لاریجانی در برگزاری آن» می خوانند، هفته ها به تاخیر افتاده بود اما سرانجام برگزار شد.

در این نشست که با هدف اجماع رهبران اصولگرا برگزار شد، مقرر گردید سازوکاری برای ایجاد یک ائتلاف انتخاباتی تدوین و ارائه شود؛ نشستی که به گفته یک منبع نزدیک به جبهه پایداری «قرار شد محرمانه بماند تا امکان برهم خوردن آن از آقای لاریجانی و اطرافیانش سلب شود».

این منبع مطلع در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری «پچ پچ» از بیان جزییات مذاکرات این سه روحانی اصولگرا خودداری کرد اما گفت که «حضرات آقایان یزدی و موحدی کرمانی تلاش داشتند استاد مصباح را متقاعد کنند که ائتلاف واحدی شکل بگیرد و ایشان نیز به رای این ائتلاف تمکین کنند».

وی با بیان اینکه «برخی آقایان بارها از آقای مصباح و جبهه پایداری بخاطر عدم همراهی با ائتلاف اصولگرایان در انتخابات های گذشته گلایه داشته اند» افزود: دوستان تلاش می کنند نظر آقای مصباح را جلب کرده تا این بار فهرست واحدی شکل بگیرد.

این منبع مطلع درباره پاسخ آقای مصباح به درخواست آنها گفت: «استاد معتقدند جبهه پایداری هویت مستقلی دارد و ایشان نیز تنها یک عضو از شورای داوری این جبهه هستند. هرچند ایشان نیز بر ضرورت رسیدن به اجماع اصولگرایان تاکید دارند ولی در عین حال حاضر به پذیرش هر ائتلافی هم نیستند.»

اصولگرایان پیش از این در دوره های گذشته انتخابات نیز نتوانسته بودند به ائتلاف فراگیر دست یابند. آن روزها که علی لاریجانی کلیت اصولگرایان سنتی، میانه رو و مدرن را نمایندگی می کرد ائتلاف واحد دور از دسترس بود؛ حال که اطرافیان آیت الله مصباح در جبهه پایداری به رئیس مجلس شورای اسلامی در قم مهر پرتاب می کنند و نمایندگان پایداری در مجلس به او زخم زبان می زنند، بی گمان برافراشتن چتر واحد برای اصولگرایان بسیار دشوار می نماید.

اکنون همه نگاهها به علی لاریجانی و آیت الله مصباح یزدی دوخته شده است؛ دو سیاستمدار زیرکی که بزرگترین رقابت پنهان را در کامیاب ترین جناح سیاسی کشور رهبری می کنند. (شبکه خبری پچ پچ. نت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها