این روتختی با قرار گرفتن روی هر تشکی، تختخواب را هوشمند می‌کند

آسوده بخوابید، تختخوابتان بیدار است

مَتیو، وکیل سختکوشی بود که روزی 14 ساعت کار می‌کرد و درآمد خوبی داشت، اما از یکنواختی شغلش خسته شده بود و به فکر تغییر بود. دوست داشت کار جدیدی با یک ایده جدید شروع کند. او به فکر تاسیس یک شرکت خصوصی افتاد، اما مطمئن بود نمی‌خواهد دوباره وکالت کند، به همین دلیل جستجو‌های فراوان کرد تا کاری پیدا کند که از عهده‌اش بربیاید. در این جستجوها متوجه شد یکی از همکارانش مانند خودِ او از کارش ناراضی است و بدش نمی‌آید در کار جدیدی شریک شود.
کد خبر: ۷۸۹۸۳۸
آسوده بخوابید، تختخوابتان بیدار است

متیو قدم اول را برای راه‌اندازی کسب و کار شخصی برداشته بود، اما مشکل اینجا بود که آنها در ایتالیا زندگی می‌کردند و سرمایه‌گذاران انگشت‌شماری وجود داشتند تا برای یک ایده پول خرج کنند. به این دلیل متیو و همکارش تصمیم گرفتند بیشتر در شغل اصلی‌شان (وکالت) کار کنند تا پول لازم را برای راه‌اندازی یک شرکت جمع کنند. با همه دشواری‌ها و محدودیت زمانی موجود، متیو موفق شد شرکتی در زمینه فناوری انرژی‌های پاک تاسیس کند که به مذاق یک شرکت آمریکایی خوش آمد و پلی برای رسیدن به سرزمین آرزوها شد. در آمریکا موقعیت تجاری خوبی برای استارت‌آپ‌ها مهیاست، از سرمایه‌گذارهای شخصی گرفته تا سایت‌های جمع‌آوری اعانه به آنها کمک می‌کنند. متیو تصمیم گرفت شرکتی را که با هزار مشقت تاسیس کرده بودند بفروشد و نیرویش را صرف راه‌اندازی یک استارت‌آپ فناوری کند؛ کاری متفاوت و پر هیجان و دقیقا همان چیزی که وقتی وکیل بود همیشه آرزویش را داشت.

ایده

متیو خیلی به دنبال ایده گشت، طوری‌که به هر چیزی در پیرامونش به چشم یک فرصت و ایده نو نگاه می‌کرد، اما در نهایت باید ایده‌ای را انتخاب می‌کرد که در انبوه ایده‌های موجود در ایالات متحده فرصت عرض اندام پیدا کند. متیو دنبال یک ایده ناب بود که متوجه شد خوابش دچار مشکل شده؛ شب‌ها خوابش نمی‌برد و تمام روز را با خستگی سپری می‌کرد. او در این مورد تحقیق کرد تا راه‌حلی برای بهبود آن پیدا کند و متوجه شد مشکل و بیماری‌های خواب شایع است و افراد زیادی به آن دچارند یا دست‌کم دورانی در زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. همچنین متیو به این موضوع پی برد که هر انسان یک سوم از طول عمرش را در خواب می‌گذراند. نتایج متیو از تحقیقاتش کامل‌تر می‌شد که ناگهان ایده‌ای ناب به ذهنش رسید؛ کاری کند تا انسان‌ها راحت‌تر بخوابند.

ایده‌اش را با دوستش در میان گذاشت و پس از تحقیق‌هایی که به‌صورت جدی روی آن انجام دادند، متوجه شد بخش عمده‌ای از مشکلات خواب افراد ناشی از رختخواب و شیوه خواب نادرست است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. برای رفع این مشکل باید روی تشک خواب کار می‌کردند تا تشکی استاندارد بسازند. ساخت چنین تشکی نه‌تنها هزینه تولید زیادی داشت، بلکه قیمت نهایی آن نیز گران تمام می‌شد و کمتر کسی حاضر به پرداخت هزینه زیاد برای خرید یک تشک بود. به همین دلیل پس از بحث و مشورت‌های فراوان با عده‌ای دکتر و متخصص به این نتیجه رسیدند یک کاور (پوشش) ویژه شبیه روتختی تولید کنند که به‌آسانی روی هر تشکی قابل استفاده باشد و قیمت تولید و فروش آن نیز کمتر باشد. اسم این روتختی هوشمند را لونا (Luna) گذاشتند و کار را به‌صورت ‌رسمی شروع کردند.

تلاش

متیو این بار به یک سرمایه‌گذار نیاز داشت زیرا نمی‌شد چنین ایده‌ای را با سرمایه شخصی جلو برد. با یکی دو سرمایه‌گذار صحبت کرد، ولی چون برای گرفتن نتیجه زیاد معطل شد و از آنجا که برای ساخت نمونه اولیه هم به پول نیاز داشت، نمونه اولیه ایده را روی یکی از سایت‌های جمع‌آوری اعانه – Indiegogo – به اشتراک گذاشت. غیر از پول ساخت نمونه پیش تولید، به چند قطعه و دوخت پارچه نیاز داشت و با دشواری‌هایی روبه‌رو بود. کوچک‌ترین خطا ریسک داشت و می‌توانست سرمایه زیادی را که محدود بود، هدر دهد. با این حال متیو با سرمایه شخصی‌ و به کمک همکارش نمونه اولیه‌ای از لونا را ساخت و با یک معرفی جذاب آن را روی سایت جمع‌آوری کمک گذاشت.

نتیجه بسیار مثبت بود، زیرا نه‌تنها پول و سرمایه اولیه مورد نیاز خوبی جمع شد بلکه متیو از روی نظرسنجی و نظراتی که مردم روی سایت می‌دادند، توانست تا حدودی آزمون و خطا کند و خیلی زود متوجه مواردی شود که باید پس از ارائه محصول تغییر پیدا می‌کرد.

نام: مَتیو فرانسِسکتی

(Matteo Franceschetti)

تحصیلات: حقوق

کشور: ایتالیا

نام ایده: لونا (Luna)

سایت: lunasleep.com

بازار خانه‌های هوشمند آرام آرام در حال گسترش و پیشرفت است. ضمن این‌که کمتر روی استفاده از فناوری برای بهبود خواب بهره گرفته شده است. این یعنی بازار بکری آماده در آغوش گرفتن شرکت نوپای متیو بود. خوشبختانه متیو با تجربه بود و می‌دانست باید به بهترین شکل از این فرصت استفاده کند. بنابراین باید محصول به بهترین شکل به بازار معرفی می‌شد که بهترین راه استفاده از رسانه‌ها بود. رسانه چشم و گوش مردم است و متیو بخوبی به این قضیه پی برده بود که معرفی رسانه‌ای می‌تواند بهترین ضمانت برای خرید محصولش باشد. او با یک آژانس تبلیغات و روابط عمومی صحبت کرد و این وظیفه را به آنها سپرد، نتیجه این بود که خبر و معرفی لونا در بین رسانه‌های بیش از 35 کشور پخش شد و نه‌تنها اعتماد ایجاد شد، بلکه تبلیغ بسیار اثرگذاری با هزینه کم صورت گرفت.

آینده

اکنون متیو توانسته نمونه‌های اولیه لونا را با تکیه بر سرمایه جمعی تولید کند و امیدوار است بزودی این محصول را به دست خریداران اولیه برساند. او معتقد است بازار در حال رشد بسیار وسیعی برای محصولش وجود دارد و بر این باور است بزرگ‌ترین اشتباه یک استارت‌آپ این است که فکر کنیم چون محصولی که تولید می‌کنیم خوب است، موفق می‌شود. متیو اعتقاد دارد عالی بودن محصول تنها عامل موفقیتش نیست، بلکه نحوه ارائه و معرفی آن است که از یک محصول معمولی هم فرآورده‌ای عالی می‌سازد.

لونا چیست؟

لونا یک کاور تشک رختخواب است که هر تشکی را به یک جای خواب هوشمند تبدیل می‌کند. این کاور با حسگرهایی که درون خود دارد ضربان قلب و ریتم تنفس فرد را از موقعی که روی تشک می‌خوابد اندازه می‌گیرد و به اپلیکیشن مخصوص خود روی تلفن‌همراه ارسال می‌کند. اپلیکیشن تلفن همراه با دریافت این داده‌ها پس از مدتی کوتاه عادت‌های خواب صاحب خود را متوجه می‌شود و می‌تواند خودکار دمای تشک را تنظیم کند، در بهترین زمان که فرد احساس کسلی نکند و حتی بدون زنگ و راه انداختن سر و صدا از خواب بیدارش کند. این کاور در مدل‌های گوناگون تولید شده و می‌تواند برای یک تخت دونفره جای هر نفر را با یک دمای متفاوت تنظیم کند.

لونا به گونه‌ای ساخته شده تا با دیگر ابزار خانه هوشمند همچون نِست سازگاری کامل داشته باشد؛ برای مثال اگر در خانه‌ای هوشمند زندگی کنید به محض خوابیدن، لونا قفل بودن درها، خاموش بودن چراغ‌ها و وسایل برقی خانه را چک می‌کند تا مشکلی پیش نیاید و از راه دور و پیش از رسیدن به خانه می‌توانید دمای جای خواب خود را تنظیم کنید. همچنین اپلیکیشن لونا می‌تواند داده‌های سلامت دیگر اپلیکیشن‌های روی گوشی را بخواند و متوجه شود در طول روز چقدر پیاده‌روی کرده یا دویده‌اید تا بر اساس آن دمای تشک و مدت زمان لازم برای خوابتان را تنظیم کند. در آخر شایان ذکر است لونا هنوز به تولید انبوه نرسیده و ‌اکنون فقط نمونه اولیه آن ساخته شده که حدود 250 دلار قیمت دارد.

رامین فتوت

کیوسک تلاش

نظرات شما درباره ایده دکل تلفن همراه قابل حمل

مانند شماره‌های پیش، این صفحه را از نظرات‌تان محروم نکرده‌اید و پرسش‌ها و حرف‌هایتان را برای ما فرستاده‌اید. خوانندگان زیادی برای مقاله تلاش دو شماره قبل (دکل تلفن همراه قابل حمل؛ کلیک 512) حرف‌ها و نظرهایشان را فرستاده‌اند که با توجه به محدودیت فضا تعدادی را گلچین کرده‌ایم.

از همین جا به خانم دانیلا پردومو، مخترع گجت گوتنا اعلام می‌کنیم حتما به فکر ایران باشد چون نیامده، کلی طرفدار دارد. آقای اقوامی‌پناه از سمنان برایمان نوشته‌اند به خانم پردومو بگویید اگر اختراعشان به ایران برسد یکی از مشتریان‌شان خواهم بود. آقای باقری از پاکدشت کل ایده گوتنا را زیر سوال برده‌اند که البته بیراه هم نیست. ایشان گفته‌اند با توجه به وجود شرکت‌های مخابراتی و زنجیره‌ای قدرتمند فکر می‌کنید اجازه می‌دهند چنین گجتی رشد کند آن هم در شرایطی که ارتباط تلفن‌های همراه با یکدیگر بدون نیاز به شبکه ممکن می‌شود؟ البته باید این نکته را یادآوری کنیم که این گجت بیشتر برای شرایط اضطراری و جایی که آنتن نیست ساخته شده است.

آقای سلطانی از کرج پرسیده‌اند قیمت گوتنا چقدر است و از کجا می‌شود آن را تهیه کرد. اکنون تنها نمونه اولیه‌اش ساخته شده و به تولید انبوه نرسیده تا وارد بازار شود. با این حال قیمت تقریبی که برای آن در نظر گرفته‌اند زیر صد دلار است.

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف‌های شما را به گوش مَتیو فرانسِسکتی می‌رساند. شاید در آینده نه‌چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید. علاوه بر این،‌ کلیک دست افرادی که توانسته‌اند ایده دانش‌بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی می‌فشارد. ما را از شنیدن ایده‌های خود محروم نکنید، کلیک بی‌صبرانه منتظر شماست!

شماره پیامک: 300011226 آدرس ایمیل: Click@jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها