با آغاز درگیری میان نیروهای ارتش عراق و تروریست‌های داعش در شهر رمادی، پایتخت استان الانبار، هزاران خانواده پس از ترک خانه‌های خود آواره شده‌اند.
کد خبر: ۷۸۹۵۷۸
آوارگی هزاران عراقی از استان الانبار

به گزارش جام‌جم و به نقل از الجزیره انگلیسی، سازمان ملل اعلام کرد طی چند روز گذشته بیش از 4000 خانواده این شهر را ترک کرده‌اند و هم‌اکنون رمادی به شهر ارواح تبدیل شده است. بنا بر این گزارش، به طور کلی نزدیک به 90 هزار نفر این شهر را ترک کرده‌اند.

سازمان ملل به این موضوع نیز اشاره کرده که به دلیل نبود مایحتاج اساسی و شرایط بد، تعدادی از افراد جان خود را از دست داده‌اند. ریاض العضاض، رئیس شورای استانی بغداد در همین زمینه اعلام کرد حدود 100 نوزاد در زمان خروج خانواده‌ها از رمادی جان خود را از دست دادند. گفته می‌شود خانواده‌ها از ترس شدت گرفتن درگیری‌ها، بدون برداشتن وسایل اولیه خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. عمر طلال ماجد، یکی از رهبران قبایل الانبار گفت: آوارگان پس از تلاش تروریست‌ها برای استفاده از آنها به‌عنوان سپر انسانی، الانبار را ترک کرده‌اند.

در همین حال گزارش شده بیشتر این آوارگان به سمت بغداد رفته‌اند. یکی از مقامات وزارت مهاجرت و آوارگان گفت: نزدیک به 2000 نفر از ساکنان رمادی طی چند روز گذشته در حومه جنوبی و غربی بغداد در چادرهای موقت اسکان داده شده‌اند.

تدابیر امنیتی در بغداد

از سوی دیگر، همزمان با ورود این تعداد از آوارگان به بغداد، مسئولان امنیتی عراق تدابیر شدیدی را در پایتخت اتخاذ کردند. در همین زمینه، محمود الصمیدعی، رئیس دیوان اوقاف عراق گفت: با توجه به ورود هزاران آواره عراقی از الانبار به بغداد، مسئولان این دیوان بسیاری از مساجد را بسته‌اند و احتمالا مساجد دیگری نیز بسته شود.

از سوی دیگر، دیوان اوقاف سنی در راستای راه‌اندازی کمپین «ساکنان گرامی الانبار را یاری کنید» حدود 100 خودرو را برای انتقال آوارگان به مساجدی در مناطق الجامعه، المنصور، الیرموک، الاعظمیه، الصلیخ و الخضرا ارسال کردند. با افزایش ورود آوارگان به بغداد، الصمیدعی خواهان گشودن ساختمان کتابخانه مرکزی، سالن‌های دیگر و نمازخانه زنان در مسجد ام القری برای استقبال از آوارگان شد. وی همچنین خواهان استفاده از تمامی امکانات دفتر اوقاف سنی برای پناه دادن به آوارگان و فراهم‌سازی کمک‌های پزشکی و مواد غذایی برای آنها شد. پارلمان عراق نیز خواهان اعطای اموالی به آوارگان از بودجه کل اختصاصی به آوارگان در سال 2014 و تشکیل کمیته بحران از سوی وزارت دفاع و مهاجرت برای پناه دادن به آوارگان شد.

از سوی دیگر محمد الخزاعی، معاون دبیرکل جمعیت هلال‌احمر عراق با اعلام این‌که بیشتر آوارگان از طریق پل بزیبز به بغداد رسیده‌اند، گفت: اوضاع انسانی در این پل به دلیل کثرت تعداد آوارگان و شرایط امنیتی وخیم است و بیشتر آوارگان پیش از ورود به پایتخت مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

وی همچنین از برپایی اردوگاهی در شهرستان ابوغریب برای پناه دادن به آوارگان خبر داد. با افزایش جنایت‌های تروریست‌ها در هدف قرار دادن بی‌گناهان در بغداد، نیروهای امنیتی نیز ناچار به ایجاد ایست‌های بازرسی شده‌اند.

ادامه پیشروی‌های ارتش در رمادی

همزمان با این اتفاقات منابع امنیتی عراق اعلام کردند ارتش این کشور در عملیات نظامی روز گذشته خود در شهر رمادی موفق شد بیشتر مناطق این شهر از جمله ساختمان‌های دولتی را از اشغال تروریست‌های داعش خارج و تجهیزات نظامی را وارد پایگاه الحبانیه کند.

با وجود آزادسازی بخش‌های مهمی از شهر رمادی، برخی مقامات محلی هشدار دادند احتمالا تروریست‌های داعش برای اشغال مجدد این شهر، اقدام کنند.

عبدالامیر الخزرجی فرمانده تیپ طلایی استان الانبار در این زمینه گفت: بمباران شدید مواضع داعش در مناطق البوفراج، الاندلس، السجاریه و البوغانم در شهر رمادی از شنبه‌شب تا صبح دیروز ادامه داشت. همزمان با بمباران مواضع داعش توسط نیروی هوایی ارتش عراق، نیروی‌های زمینی نیز در عملیات نظامی در رمادی به سمت شمال این شهر پیشروی کردند.

در این میان گفته می‌شود تیپ طلایی مبارزه با داعش در استان الانبار عملیات نظامی خود برای آزادی منطقه الصوفیه در شرق رمادی را آغاز کرده است. سرتیپ الخزرجی در گفت‌وگو با «السومریه نیوز» اظهار کرد: سرویس مبارزه با تروریسم با پشتیبانی یگان‌های امنیتی و عشایر و نیروی هوایی ارتش، صبح دیروز عملیات نظامی را برای آزادی این منطقه آغاز کردند. این نیروها از سه محور وارد شدند و پیشروی زیادی در محورهای مذکور صورت گرفت. پیشروی ارتش عراق در رمادی پس از بیرون راندن داعش از پالایشگاه بیجی در هفته گذشته صورت جدی به خود گرفت.

در همین حال، ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهور عراق در سخنانی تاکید کرد: موضوع آشتی ملی همچنان بسیار مهم است و اگر به طور کامل اجرایی نشود، هیچ گاه نمی‌توانیم از شر داعش خلاص شویم و رخدادهای بعدی بدتر از داعش خواهد بود. وی افزود: من طی نشست‌های خود با مسئولان عراقی اعلام کردم که پیروزی باید از محورهای نظامی، سیاسی و تداوم پیروزی‌ها باشد.

علاوی با اشاره به نقش ایران در تحولات منطقه‌ای گفت: من اولین کسی بودم که از ایران دفاع و حمایت کردم و اولین کسی بودم که ایران را در طرح نقشه منطقه‌ای وارد کردم.

وی گفت: من بر لزوم مشارکت ایران و سوریه در کنفرانس شرم‌الشیخ با ارائه طرحی پافشاری کردم اما برخی طرف‌ها با این مساله مخالفت کردند. کنفرانس شرم‌الشیخ اساس روابط امنیتی سالم در منطقه بود و ما واکنش خوبی را از سوی ایران دریافت کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها