مدیر گروه تخصصی مدیریت بیماری های دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به افزایش موارد تب مالت در کشور، ناکافی بودن امکانات و توانایی در کنترل بیماری در دام را از جمله مهمترین علل افزایش این بیماری خواند.
کد خبر: ۷۸۹۰۷۷
تب مالت در ایران افزایش یافت

بیماری تب مالت یا «بروسلوز» یکی از بیماری های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق عامل باکتریایی است که دامداران، روستاییان و مصرف کنندگان شهری مواد لبنی خام و غیراستاندارد را تهدید می کند.

دکتر علی نیک فرجام در کارگاه آموزشی «مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقای سلامت» افزود: توجه به بیماری تب مالت که از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام به شمار می آید، به دلایلی از جمله استفاده روزانه و گسترده از فراورده های دامی، آندمیک (بومی) بودن و مزمن شدن و بدون علامت بودن بیماری حائز اهمیت است.

وی با اشاره به افزایش موارد تب مالت در کشور، ناکافی بودن امکانات و توانایی در کنترل بیماری در دام را از جمله مهمترین علل این افزایش خواند و گفت: توجه ناکافی به ارتقای هماهنگی های بین بخشی و عدم آگاهی و عملکرد گروه های در معرض خطر، روستاییان و جامعه از دیگر عوامل مهم در بروز این مساله هستند.

مدیر گروه تخصصی مدیریت بیماری های دانشگاه علوم پزشکی تهران ارتقای آگاهی و عملکرد کارکنان همه بخش ها و توجیه آنان در مورد اهمیت این بیماری و همچنین افزایش سواد سلامت گروه های در معرض خطر بمنظور رعایت احتیاط های لازم هنگام تماس با دام و فرآورده های دامی و نیز مصرف آن را از جمله عوامل موثر بر کنترل بیماری تب مالت برشمرد و مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقای سلامت را بهترین و موثرترین مدل آموزشی در انتقال مفاهیم سلامت به عموم مردم دانست.

براساس این گزارش، کارگاه آموزشی «مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقای سلامت« با هدف تربیت مربی بمنظور پیشگیری، کنترل و درمان بیماری تب مالت برگزار شد.

سالانه 19 هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا می شوند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها