پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شد

رهبر معظم انقلاب: برای خوداتکایی محرومان گام های اساسی بردارید

کمیته امداد امام خمینی(ره) در طول تاریخ به عنوان سازمانی الگوساز فعالیت کرده و هرجا احساس می‌شد نیازی وجود دارد و برای رسیدگی به آن متولی نیست، کمیته امداد وارد عمل می‌شد و با تلاش جمعی، کمک‌های مردمی و کمک اندک دولت‌ها مشکل را برطرف می‌کرد، این سازمان از بدنه خوب کارشناسی برخوردار بود و شخصیت‌های برجسته‌ای مانند مرحوم حاج آقای عسگراولادی و حاج سیدرضا نیری حق زیادی در تخصصی کردن این دستگاه دارند.
کد خبر: ۷۸۸۵۳۰
ساختار کمیته امداد امام خمینی (ره) نباید پیچیده باشد

با تلاش‌های این بزرگواران این سازمان به جایی رسید که توانست فرصت‌های خوبی را در زمینه‌های مختلف مانند اشتغال، مسکن، ازدواج و بهداشت و درمان خانواده‌های ضعیف ایجاد کند.

این دستگاه منتظر کمک دولت و مجلس نمی‌ماند و هرجا که نیازی احساس می‌کرد، دست به کار می‌شد هرچند بعد شروع به کار، دولت و مجلس نیز به او کمک می‌کردند.

این روزها نیز که رهبر معظم انقلاب روح جدیدی به این سازمان دمیده است و شخصیت‌های خوبی را برای ریاست و هیات امنای این سازمان معین فرمودند، به اعتقادم کمیته امداد باید به سمت الگوسازی و مدل‌سازی حرکت کند و نهایتا به صورت دستگاهی اداری و سازمانی نباشد، زیرا امام خمینی(ه) فرمودند اگر کمیته دولتی بشود، هیچ می‌شود. به همین دلیل کمیته امداد باید به شکل مردمی و ساده خود که حداقل تا دهه 80 شاهد آن بودیم، برود.

اکنون این سازمان جمع موثر و متخصصی دارد، اما بعضا برخی از اعضای توانمند از دستگاه بیرون رفته‌اند، این افراد نیز باید به مدد دستگاه آمده و سازمان را به شکل اولیه خود که مردمی و به دور از ساختارهای پیچیده انجام وظیفه می‌کرد، برگردانند. خیلی‌ها با مدد کمیته امداد امام خمینی‌(ره) زندگی بهتری پیدا کردند. ان‌شاءلله روزی را ببینم که کمیته امداد به این سمت برود.

کمیته امداد امام خمینی (ره) اگر به سمت ساختار‌های پیچیده برود از هدف خود دور می‌شود، نمی‌توان شعار مردمی بودن داد، اما ساختار سازمان را پیچیده کرد. مرحوم آقای عسگراولادی به ما می‌گفت اگر شخصی ادعا کرد گرفتار است مشکل‌ وی را برطرف کنید و نگویید اعتبار نداریم، کمیته امداد اکنون نیز باید به این شکل عمل کند.

زمانی که من در این سازمان مشغول به کار بودم دو ماه از سال را قرض می‌گرفتیم و خدا نیز مدد می‌کرد تا حیثیت کسی لطمه نبیند.

انتقادم این است که کمیته امداد نباید به سمت ساختارهای پیچیده اداری برود و مراجعان دو سال در نوبت بمانند چنین چیزی در کمیته امداد وجود نداشت، به قول مرحوم آقای عسگراولادی باید فرش‌ها را فروخت، اما نگذاشت نیازمندی از در بیت امام دست خالی برگردد.

نباید فراموش کرد که جناب انواری، شخصیت ارزشمندی است و ما احترام زیادی برای ایشان قائل هستیم، اما ساختار سازمان به سمتی رفته بود که باید یک مددجو از حمایت خارج می‌شد تا مددجوی دیگری فرصت می‌یافت تا از خدمات کمیته امداد بهره‌مند شود؛ اما در گذشته نیاز نیازمندان بلافاصله از راه قانونی برطرف می‌شد.

فرج‌الله عارفی - نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها