دیناروند در ششمین همایش داروسازی بالینی:

بیمارستان ها به خدمات داروسازان احساس نیاز نمی کنند

به ششمین همایش داروسازی بالینی ایران با شعار "داروساز و طرح تحول نظام سلامت" با حضور رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و نیز جمعی از داروسازان کشور روز چهارشنبه 26 فروردین ماه در مرکز همایش های رازی تهران آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۷۸۸۲۴۰
بیمارستان ها به خدمات داروسازان احساس نیاز نمی کنند

به گزارش جام جم آنلاین رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: با وجود ضرورت به کارگیری داروسازان در بیمارستان ها و مراکز درمانی، متاسفانه به دلیل آن که بیمارستان ها به خدمات داروسازان احساس نیاز نمی کنند، تعداد داروسازان در این مراکز بسیار اندک است که این امر آثار منفی بر سلامت جامعه برجای می گذارد.

دکتر رسول دیناروند امروز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه "ششمین همایش داروسازی بالینی ایران" با اعلام مطلب افزود: با توجه به اینکه سالیانه 25 نفر در رشته داروسازی پذیرش می شوند تا 25 سال آینده به هر بیمارستان تنها یک داروساز می رسد.

وی با اشاره به اینکه با وجود پیشرفت های مناسب در حوزه صنعت داروسازی و جایگاه یک درصدی دانشمندان ایرانی در تولید علم در جهان، تقریبا نیمی ازدانشمندان ایرانی که در حوزه تولید علم سهم به سزایی دارند، داروساز هستند، خاطر نشان ساخت: آنچه هم اینک نیازمند آن هستیم، تلاش بیشتر در حوزه خدمات و مراقبت های دارویی است.

به گفته دکتر دیناروند، ضروری است، داروسازان حضور فعال تر و جدی تری در بیمارستان ها داشته باشند.
رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ادامه داد: هم اینک 550 بیمارستان و 120 هزار تخت بیمارستانی داریم که این آمار نیاز به حضور داروسازان را برای ارایه خدمات به این بیماران مشخص می کند. این درحالیست که در بسیاری از بیمارستان ها فاقد داروساز هستیم و در برخی دیگر تنها یک داروساز وجود دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه هنوز جایگاه داروساز در نظام سلامت مشخص نشده است، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو در قالب طرح تحول نظام سلامت از هرگونه تلاش داروسازان بالینی برای حضور در مراکز درمانی حمایت می کند.

دکتر خیرا... غلامی، رییس انجمن داروسازی بالینی نیز در این همایش گفت: طرح تحول، یکی از مهم ترین طرح های حوزه سلامت است که خوشبختانه این طرح، افق های جدیدی را برای داروسازان به خصوص در عرصه های بیمارستانی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: داروسازان تقریبا از چرخه متولی بودن تجهیزات پزشکی حذف شده بودند که با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر در این حوزه هستیم و هم اینک آنان به عنوان مسئول فنی تجهیزات پزشکی مشغول به کار هستند.

دکتر غلامی بر لزوم برگزاری دوره های آموزش حرفه ای و تخصصی تاکید کرد و اظهار داشت: برای پاسخگویی به جامعه می بایست، توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم.

دکتر جمشید سلام زاده رییس این همایش نیز گفت: برنامه هایی همچون نسخه الکترونیک ، کارت هوشمند سلامت و امنیت و سلامت از جمله برنامه هایی هستند که موجب پررنگ تر شدن فعالیت و حضور موثر داروسازان میشود.

وی با اشاره به اینکه تعریف شفافتری از جایگاه داروسازان و تعریف خدمات داروسازی بالینی در بیمارستان ها از مهمترین برنامه های سال گذشته در رشته داروسازی بالینی بوده است، گفت: راه اندازی دوره فلوشیپ فارماکوتراپی یکی دیگر از برنامه های مهم اخیر بوده که امیدواریم این موضوع زمینه ساز راه اندازی رشته های تخصصی بالینی بیشتری شود.

در ششمین همایش داروسازی بالینی که در آن مباحث دارو درمانی بیماری های رایج در کشور از جمله بیماری های قلبی- عروقی، مغز و اعصاب، بیماری های اعصاب و روان، سرطان ها، صرع و بیماری های عفونی و در کنار آن مباحث صنفی و حرفه ای مرتبط با داروسازی با تاکید بر نقش بالقوه داروسازان در طرح تحول نظام سلامت، خدمات بیمارستانی و نیز خدمات سرپایی ارایه می شود تا
روز جمعه 28 فروردین به کار خود ادامه می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها