«4 سال حبس و 1000 ضربه شلاق؛ مجازات ماموران متجاوز فرودگاه جده»

امیرعبداللهیان: حکم منتشره در روزنامه های عربستان سندیت ندارد

اعتراض‌ها به حادثه‌ای که برای دو نوجوان ایرانی در عربستان اتفاق افتاد، با دستور وزیر ارشاد وارد مرحله تازه‌ای شده؛ علی جنتی روز گذشته به سازمان حج و زیارت دستور داد تا زمانی که مجرمان پرونده فرودگاه جده محاکمه نشده و مجازات آنها اجرا نشده اعزام زائران ایرانی به عمره به حالت تعلیق درآید.
کد خبر: ۷۸۷۷۳۲
کاهش نیم میلیونی قیمت فیش عمره

هر چند این تصمیم‌ سبب کاهش حدود 500 هزار تومانی فیش عمره شده، اما برنامه‌ریزی‌های سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع همچنان پابرجاست و مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه‌ مقام معظم رهبری از آغاز آموزش‌های مجازی زائران تمتع از نیمه اردیبهشت خبر داده است.

براساس برنامه‌ریزی‌های سازمان حج و زیارت، حدود 190هزار زائر باید تا بیست و ششم خرداد روانه این سفر می‌شدند، اما وزیر ارشاد روز گذشته به سازمان حج و زیارت دستور داد تا سفر زائران ایرانی به عمره به حالت تعلیق درآید.

علی جنتی یادآور شد: با توجه به اتفاقی که برای دو نوجوان ایرانی در جده افتاده، حیثیت عمومی ملت ایران خدشه‌دار شده ‌ و یک خواست عمومی بین ملت شکل گرفته است و باید واکنشی نشان داده شود.

هر چند مقام‌های عربستانی وعده مجازات مجرمان این حادثه را داده وحتی تصریح کرده‌اند آنها را اعدام می‌کنند، اما نکته اینجاست که در مقام عمل هنوز اتفاقی نیفتاده است.

حق زائران محفوظ است

روز گذشته سازمان حج و زیارت نیز اطلاعیه‌ای درباره تعلیق اعزام عمره گزاران منتشر و تاکید کرد تا حصول اطمینان از تامین امنیت زائران عزیز ایرانی، عملیات اعزام زائران عمره گزار از دیروز تعلیق شد.

ناصر خدرنژاد، معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت نیز در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد: حق تمامی زائران عمره پابرجا خواهد ماند و پس از این‌که مجرمان حادثه فرودگاه جده محاکمه و مجازات شدند، پرواز‌های عمره دوباره آغاز خواهد شد.

این در حالی است که به گفته خدرنژاد، زائران می‌توانند انصراف داده و برای گرفتن سپرده خود اقدام کنند.

وی درباره تاثیر این حادثه روی برنامه اعزام زائران به حج تمتع نیز خاطرنشان کرد: اعزام زائران تمتع مانند سال‌های گذشته ادامه پیدا خواهد کرد و این موضوع هیچ تاثیری روی تمتع نخواهد گذاشت.

فیش عمره خریدار ندارد

درباره تعداد پرواز‌های باقیمانده عمره نیز باید خاطرنشان کرد براساس برنامه‌ریزی‌های سازمان حج و زیارت تا پایان خرداد امسال باید حدود 190 هزار زائر روانه سفر عمره می‌شدند اما با به تعلیق درآمدن سفر عمره این زائران باید تا عادی شدن شرایط صبر کرده یا از اعزام به عمره انصراف دهند. این در حالی است که به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت، خسارت اعزام نشدن هر زائر ایرانی به عمره حدود دو میلیون تومان برآورد می‌شود.

بعد از انتشار حادثه‌ای که هشتم فروردین برای دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده اتفاق افتاد، بازار خرید و فروش فیش عمره نیز دستخوش تغییر شد و به گفته دلالانی که در این زمینه فعال هستند، قیمت عمره که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی 94 به حدود سه میلیون تومان رسیده بود، این روزها خریدار ندارد.

یکی از این دلالان به جام‌جم می‌گوید: اواخر سال گذشته قیمت فیش عمره از سه میلیون تومان نیز گذشت، چند روز پیش نیز قیمت فیش عمره حدود دو میلیون و 300 هزار تومان بود، اما اکنون فیش عمره با کاهش حدود 500 هزار تومانی نیز خریدار ندارد.

وی ادامه می‌دهد: تا روز گذشته که ماجرای لغو عمره اعلام نشده بود، در بازار تعداد کمی خریدار وجود داشت، اما بعد از انتشار این خبر بازار راکد شد و خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد.

به گفته این دلال بازار فیش حج و عمره، تعلیق سفرهای عمره روی قیمت فیش تمتع تاثیر نگذاشته و فیش‌های تمتع حدود 20 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

این در حالی است که آمار زائران ایرانی که برای سفر عمره در فهرست انتظار هستند، حدود هشت میلیون نفر است و چنانچه روال اعزام‌ها مانند گذشته ادامه پیدا می‌کرد، حدود 16 سال زمان می‌برد تا تمامی این افراد روانه عربستان می‌شدند. درباره حج تمتع با توجه به محدودیت بیشتر برای اعزام زائران باید یادآور شد فهرست انتظار برای 20 سال آینده تکمیل است.

تعلیق بی‌سابقه

درباره سابقه تعلیق پرواز‌های عمره نیز باید گفت تاکنون چنین شرایطی در تاریخ حج کشور بی سابقه بوده است. زیرا هرچند پیش آمده که اعزام زائران عمره با تاخیر آغاز شود، اما تعلیق سفر بی‌سابقه بوده است، این در حالی است که در سال 1366 و حادثه شهادت زائران ایرانی، اعزام زائر برای مدت سه سال متوقف شد.

علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از منتفی شدن بررسی دو فوریتی طرح تعطیلی عمره در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: با توجه به دستور رئیس‌جمهور نسبت به تعلیق عمره تا زمان اجرای حکم خاطیان فرودگاه جده این طرح منتفی است.

احمد سالک‌کاشانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که تعلیق موقت عمره مورد توافق اعضای کمیسیون فرهنگی است، به خبرگزاری خانه ملت توضیح داد: حادثه فرودگاه جده روز گذشته در کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، فرهنگی و اصل 90 مجلس مطرح شد، که در کمیسیون فرهنگی ماجرا به طور مستند با حضور مسئولانی از وزارت خارجه و ستاد حج و زیارت مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که سه نهاد مجلس شورای اسلامی، شورای عالی حج و شورای عالی امنیت ملی وظیفه تعلیق عمره را دارند، خاطر نشان کرد: ما در مجلس رسالت خودمان را انجام می‌دهیم و باید به وظیفه خود که صیانت از شرافت ملت ایران است، عمل کنیم.

آموزش‌های مجازی زائران حج تمتع

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه‌ مقام معظم رهبری نیز از آغاز آموزش‌های مجازی زائران حج تمتع از نیمه اردیبهشت خبر داد و اعلام کرد: این دوره‌ها در قالب بسته‌های الکترونیک، کلاس‌های آنلاین، تالار گفت‌وگو و سامانه پاسخگویی آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین برنامه‌های اعزام زائران، آموزش‌های قبل سفر است که مدیریت آموزش با جدیت تمام این ماموریت را دنبال می‌کند و در تلاش است تا همه زائران این آموزش‌ها را به نحو شایسته‌ای فرا بگیرند.

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: با توجه به این‌که برخی از زائران انتظارات بیشتری از جلسات حضوری را برای فراگیری دارند، از این‌رو دوره‌های مجازی را راه‌اندازی کردیم که در قالب بسته‌های الکترونیک، کلاس‌های آنلاین، تالار گفت‌وگو و سامانه پاسخگویی از نیمه‌ماه رجب آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: زائران تحصیلکرده و علاقه‌مند به دوره‌های‌آموزش‌های مجازی می‌توانند با مراجعه به سامانه آموزش بعثه مقام معظم رهبری به نشانی zaer.hajj.ir برای فراگیری این دوره‌ها اقدام کنند.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی، در این دوره‌ها کارشناسان و متخصصان حوزوی، مباحث احکام، مناسک، عقاید و اسرار و معارف حج، اخلاق و اداب زیارت، آشنایی با اماکن مکه و مدینه و مدیریت معنوی را به زائران ایرانی آموزش می‌دهند.

وی از برگزاری جلسات آموزشی ویژه بانوان نیز خبر داد و بیان کرد: باتوجه به این‌که برخی از مسائل مورد نیاز بانوان ‌باید فراتر از کاروان‌ها مطرح شود، از این‌رو آموزش‌های متمرکز ویژه بانوان زائر نیز امسال در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

هر چند تعلیق سفر عمره در کشورمان را باید بی سابقه خواند،اما در چند روز گذشته زائران عمره زیادی بودند که قبل از تصمیم مسئولان برای تعلیق عمره از این سفر مستحبی انصراف داده و یادآور شدند اخلاق برای زائران ایرانی در اولویت قرار دارد و محدودیت در چنین سفری از ارزش‌های آنها کم نمی‌کند.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها