کاپیتانی ملی در گذر ایام

پنجعلی:‌ کاپیتانی افتخاری بود که نصیبم شد

یکی از مردانی که در فوتبال ایران به عنوان یک کاپیتان مقتدر خودش را معرفی کرده، محمد پنجعلی است. پنجعلی به عنوان یک مدافع آخر مطمئن در تیم ملی روزهای خوبی را پشت‌سر گذاشت که اوج آن در بازی‌های آسیایی 1990 بود که جام قهرمانی را بالای سر برد.
کد خبر: ۷۸۵۰۴۲
پنجعلی:‌ کاپیتانی افتخاری بود که نصیبم شد

کاپیتان قدیمی تیم ملی و پیشکسوت تیم پرسپولیس از این که به برخی‌ بازیکنان تیم ملی پس از بازنشستگی توجه کاملی نمی‌شود ناراحت و گله‌مند بود. محمد پنجعلی اعتقاد دارد که نباید خداحافظی نکونام از تیم ملی پایان فوتبال او باشد و باید برای آینده فوتبال این نفرات را در بدنه این ورزش حفظ کرد. کاپیتان تیم پرسپولیس از وضع کاپیتانی در این تیم هم حرف زد و خاطراتی هم از روزهای کاپیتانی‌اش در تیم منتخب آسیا به جام‌جم گفت که در ادامه می‌آید.

کاپیتان تیم های ملی و پرسپولیس این روزها چه می‌کند؟

کنار تیم و باشگاه هستم و شکر خدا به لطف توجه دوستان خوب مان در این مجموعه بنده از دانسته‌هایم برای کمک به تیم محبوبم استفاده می‌کنم.

وضع تیم هم که چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. مشکل از کجاست؟

فکر می‌کنم این فصل برای پرسپولیس هم بد آغاز شد و هم بد ادامه یافت. تیم ما در این فصل با مشکلات مدیریتی کارش را آغاز کرد و در ادامه وقتی به مشکل نتیجه نگرفتن برخورد با مشکلات دیگری مواجه شد تا در لیگ و جام حذفی انتظارات هوادارانش را برآورده نکند. با این همه تیم در لیگ قهرمانان آسیا خوب استارت زد و امید داریم تا ناکامی در لیگ و جام حذفی را آنجا جبران کند.

از کاپیتان تیم‌تان راضی هستید؟

محمد نوری جزو بازیکنان باسابقه پرسپولیس و تیم ملی است و از آن مهم‌تر این که بین بازیکنان و مردم جایگاه ویژه‌ای دارد و با داشتن این ویژگی‌ها می‌تواند کاپیتان خوبی برای پرسپولیس باشد. کما این که تا امروز هم بازیکن خوبی برای تیم بوده و بازیکنان هم او را دوست دارند.

کاپیتان محبوب خودتان که بود؟

فرانتس بکن باوئر. همیشه او را دوست داشتم و سعی می‌کردم در زمین مانند او کار کنم.

چه ویژگی او را برای شما خاص‌تر کرده بود؟

مدیریت او در زمین کاملا مشخص بود. آرامش و مقبولیتی که بین بازیکنان تیم داشت او را از هر نظر به کاپیتانی تیم ملی آلمان نزدیک‌تر می‌کرد. او شایسته‌ترین بازیکن آلمان در آن دوره برای این مهم بود. ضمن این که او علاوه بر کل دنیا در آلمان هم جزو محبوب‌ترین بازیکنان کشورش محسوب می‌شد.

در ایران چطور؟

در ایران هم علی آقای پروین که هم در پرسپولیس و هم در تیم ملی کاپیتان من بود.

ویژگی او چه بود؟

همه بازیکنان تیم او را دوست داشتند و او نیز مدیریت خاصی درون زمین داشت. او در دل همه جا داشت و استقلالی ها هم دوستش داشتند.

شما در تیم منتخب آسیا هم کاپیتان شدید؟

بله. آن زمان یک مربی برزیلی و یک کمک عربستانی را برای تیم منتخب آسیا تعیین کرده بودند که آنها هم مرا برای کاپیتانی تیم انتخاب کردند.

چرا محمد پنجعلی را انتخاب کردند؟

خب در جمع بازیکنانی که به تیم منتخب آسیا دعوت شده بودند من از همه باسابقه‌تر بودم و در خط دفاع هم بازی می‌کردم و همه این فاکتورها باعث شد که مرا انتخاب کنند. البته اینها را از خودم می‌گویم و مطمئن نیستم. ولی به هر حال افتخاری بود که نصیبم شد.

بهترین کاپیتانی‌تان در آن سال‌ها کدام بود؟

سالی که با تیم ملی در بازی‌های آسیایی 1990 پکن قهرمان شدیم. آن قهرمانی خیلی به من مزه داد. البته با بازوبند کاپیتانی پرسپولیس خیلی جام آورده بودیم، اما آن جام خیلی خوب‌تر بود.

... و خاطره بدتان؟

همه باخت‌هایی که با پرسپولیس یا تیم ملی می‌دادیم برای من که کاپیتان بودم تلخ بودند، ولی یادم است در یک بازی با تیم ملی در عربستان به آن تیم باختیم. بازی به پنالتی کشیده شد و من پنالتی‌ام را با بازوبند خراب کردم. آن دیدار خیلی ناراحتم کرد.

به تازگی جواد نکونام از تیم ملی خداحافظی کرد. او را در این سال‌ها لایق این مهم می‌دانستید؟

البته که می‌دانستم. جواد لیاقتش را داشت. او خیلی برای تیم ملی زحمت کشید و علاوه بر آن او تجربیات زیادی در بازی در لالیگا کسب کرد و باید از این پس هم از او استفاده شود و او را رها نکنیم. او باید در فوتبال باشد و به این ورزش کمک کند... مبادا اتفاقاتی که برای علی کریمی رخ داد تکرار شود. البته فعلا که براحتی از این بازیکن گذشته‌ایم، اما امیدوارم که از کنار نکونام به سادگی نگذریم.

پس از جواد کدام بازیکنان را لایق بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی دانید؟

هستند بازیکنانی نظیر تیموریان، شجاعی یا همین سیدجلال حسینی باید دید که مسئولان تیم ملی در این باره به چه جمع‌بندی می‌رسند.

در کل چند سال کاپیتان بودید؟

من ده سال کاپیتان تیم پرسپولیس بودم. در آن مدت کاپیتان تیم ملی هم بودم.

حرف باقیمانده؟

آرزوی موفقیت برای همه بازیکنان فوتبال مان دارم بویژه کاپیتان‌ها که وظایف سنگین‌تری در زمین مسابقه دارند.

محمدرضا مدنی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها