تروریست های تکفیری داعش در یک حرکت ضد فرهنگی تازه و در یک عملیات تخریبی، آثار باستانی دو هزار ساله شهر هترا در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب موصل را با شلیک سلاح خودکار،پتک و چکش، تخریب کرد.
کد خبر: ۷۸۴۹۳۲
فاجعه بارترین جنایت فرهنگی و تاریخی داعش + فیلم + عکس

شهر «هترا» یا «حضر» با قدمتی بیش از 2 هزار سال از معدود آثار به جا مانده از دوران اشکانی با معماری خاص است که می‌ توان 3 نوع تمدن ایرانی، یونانی و رومی را در آن مشاهده کرد و بیشتر این آثار به ثبت یونسکو رسیده است.

ویرانه‌ های این شهر با دیوارها و ستون‌ های بلند، نمونه بارزی از شهرهای آن دوران به شمار می رود.

داعش پیش از این، کلیه اشیای قیمتی از جمله سکه‌ های طلا و نقره را از موزه این شهر خارج کرده بود. دولت بغداد هم پیش تر از تخریب شهر باستانی نمرود متعلق به دوره آشوری به دست داعش خبر داده بود.

شهر تاریخی نمرود که از آن به عنوان نگین تمدن آشوری یاد می‌شود، در قرن ۱۳ پیش از میلاد و در حاشیه رود دجله، حدود ۳۰ کیلومتری جنوب‌ شرق موصل بنیان گذاشته شد.

گروه تروریستی تکفیری داعش همچنین پیش تر تصویری منتشر کرد که شبه‌نظامیان این گروه را در حال نابود کردن آثار باستانی در موزه شهر موصل نشان می‌ داد.

تروریست‌های تکفیری داعش همچنین تا کنون چندین مسجد را در سوریه و عراق به آتش کشیده اند که بسیاری از آنان به نخستین سال‌های تمدن اسلامی تعلق داشته است.

تروریست‌ها همچنین در حملات خود به تخریب مقبره و آرامگاه شخصیت‌های سنی و شیعه و کلیساهای مسیحیان پرداخته اند و بسیاری از نسخ خطی و کتاب های ارزشمند قدیمی را از شهرهای مختلف عراق غارت کرده و به ترکیه و کشورهای غربی ارسال کردند.

هترا یا حضر (به عربی: الحضر) یا حتره یا حترا، شهری باستانی است که در استان نینوای عراق قرار دارد. هترا در ۲۹۰ کیلومتری شمال شهر بغداد و ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب موصل قرار دارد.

در دوران باستان این شهر در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت آشور باستان واقع بود. شهر هترا دارای معماری خاصی است که می‌توان سه نوع تمدن ایرانی، یونانی و رومی را در آن دید.

هترا از معدود آثار به جا مانده از دوران اشکانی است. سرستون‌ ها و سنتوری یونانی به جا مانده در این بنا را می توان نشانهٔ صلح ایران و یونان و تاثیرپذیری اشکانیان از فرهنگ یونانی دانست.

شواهد نشان می دهد شهر حضر، تا زمان شاهپور اول یا اندکی بعد از او نقشی در تاریخ بازی کرده است. کلمه حضر نام عربی شده atra و atrai در یونانی و hatra در لاتینی و حطرا در کتیبه‌ های کشف شده در خرابه‌ های حضر است.

منبع: شبکه خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها