همزمان با اعلام بیانیه لوزان، شبکه خبری العربیه با انتشار گزارشی به یک شخصیت ایرانی اشاره کرده که در حلقه مشاوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد.
کد خبر: ۷۸۴۷۵۱
«سحر نوروز زاده» کیست؟

به گزارش دیپلماسی ایرانی، العربیه این ایرانی را نشانی از «شبکه لابی تهران» در کاخ سفید خوانده و با اشاره به سوابق کاری سحر نوروز زاده دختر جوان ایرانی که به رئیس‌جمهور آمریکا مشاوره می‌دهد، نوشته: «او پیشتر مشغول فعالیت برای لابی طرفدار بهبود روابط ایران و آمریکا یعنی شورای آمریکایی‌های ایرانی‌تبار بوده است.» در همین رابطه سایت «دیلی بیست» هم نوشته که «نوروز زاده» یکی از چهره‌های اصلی شورای امنیت ملی آمریکا در بخش ایران است.

پیام تبریک سردار فیروزآبادی به رهبر معظم انقلاب

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی پیام تبریکی به محضر فرماندهی کل قوا تاکید کرد: با استمرار رهنمودهای آن رهبر عظیم‌الشأن مراحل آتی مذاکرات نیز در مسیر سلامت و صلاح دولت و ملت تداوم خواهد یافت.

به گزارش دفتر ویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی ضمن تبریک موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از تلاش مقام ریاست جمهوری و کارگزاران و تلاشگران این عرصه بویژه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سپاسگزاری کرد.فیروزآبادی در این پیام آورده است: خدای بزرگ را شاکریم که در پناه اولیای الهی و ادعیه خاص حضرت بقیه‌الله الاعظم سلام‌الله علیه و تدابیر مقام معظم رهبری، حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی با صلابت و موفقیت ادامه دارد و هر روز که می‌گذرد امیدواری حق‌طلبان و عدالت‌خواهان جهان به آموزه‌های اسلام عزیز و ارتقای موقعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهان و منطقه در دل‌های مسلمانان و مستضعفان بیشتر می‌شود.

اردوغان، فردا در تهران

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در صدر هیاتی عالی‌رتبه، فردا به دعوت رسمی حسن روحانی همتای ایرانی خود از تهران دیدار می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در بیانیه مشترک مطبوعاتی که در تهران و آنکارا و در آستانه این سفر منتشر شد، عنوان شده: «طی این سفر، دو رئیس‌جمهور و وزرای دو کشور ملاقات و مذاکره خواهند داشت و مقرر است دیدار اردوغان با رهبر معظم انقلاب نیز تنظیم گردد». این بیانیه مطبوعاتی همچنین اشاره دارد که«دومین نشست مشترک شورای عالی همکاری دو کشور با حضور وزرای عضو هیات دولت ایران و ترکیه برگزار خواهد شد. طی این دیدار، تمامی ابعاد روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه مرور شده و در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر به عمل خواهد آمد.»

این سفر درحالی فردا انجام می‌شود که پیش از این اظهارات ضدایرانی اردوغان درباره تحولات منطقه باعث شده بود برخی نمایندگان مجلس، خواستار لغو سفر رئیس‌جمهور ترکیه به کشورمان شوند. همچنین روز گذشته 65 نفر از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار اخطاری جدی به رئیس‌جمهور ترکیه جهت پرهیز از اظهارات گستاخانه علیه ایران شدند.

توصیه هاشمی به هواداران توافق

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیانیه سوئیس را ابتدای یک کار بزرگ برای جهان تشنه آرامش خوانده و در جریان یک دیدار نوروزی گفته است: دو طرف این ماجرا باید از شعارهای تحریک‌آمیز دوری کنند تا مبادا تندروها بهانه‌ای به دست آورند و دوباره شرایط را برای ایران و کشورهای 1+5 مشکل کنند. به گزارش روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با یادآوری پشتکار سیاسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در 18 ماه گذشته، گفت: هنر دیپلماسی اعضای تیم وزارت امورخارجه ایران این بود که ذهنیت غلط غربی‌ها را در خصوص جنگ‌طلبی ایران پاک کنند و با اعتماد به شفافیت و حقانیت مواضع اصولی نظام جمهوری اسلامی پای میز مذاکره بنشینند.

دعوت وزارت کشور از 40 فعال حزبی

جمشید ایرانی، دبیرکل حزب فرزندان ایران از دعوت معاون سیاسی وزارت کشور از 40 فعال حزبی برای بررسی «توافق سوئیس» و «احیای خانه احزاب جدید» خبر داد و به فارس گفت: این جلسه با حضور حدود 40 نفر از فعالان حزبی روز دوشنبه (امروز) در تالار شهید رجایی وزارت کشور برگزار خواهد شد و احتمالا وزیر کشور نیز در این جلسه حضور دارد. رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدال‌گرایان با بیان این‌که «توافق سوئیس» محور اصلی گفت‌و‌گو در این جلسه است، درباره محورهای حزبی این دیدار خاطرنشان کرد: دغدغه وزارت کشور این است که تا پیش از شهریورماه و قبل از انتخابات مجلس، خانه احزاب جدید را احیا کند.

ادعای گاردین درباره بررسی ابعاد نظامی احتمالی

روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی درباره تفاهم لوزان به موضوع بازرسی‌های آژانس در مورد مساله ابعاد نظامی احتمالی (PMD) پرداخته و مدعی شده است که بازرسان آژانس برای این کار می‌بایست به قرارگاه‌های نظامی و سپاه پاسداران دسترسی داشته باشند و با افرادی در این سازمان‌ها گفت‌وگو کنند. فارس به نقل از این روزنامه یادآور شده که این امر می‌تواند با مخالفت شدید در داخل ایران مواجه شود.

تاثیر توافق هسته‌ای در آینده سیاسی آمریکا

روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: تفاهم هسته‌ای ایران و 1+5 در لوزان سوئیس می‌تواند در جریان انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا یک برگ برنده موثر برای دموکرات‌های این کشور به شمار رود.به گزارش تسنیم به نقل از این روزنامه، اوباما و دموکرات‌ها برای پیش افتادن در رقابت‌های انتخاباتی به شدت نیاز دارند که این تفاهم را در بازه زمانی ماه ژوئن نهایی کرده و به این ترتیب ضربه محکمی را به جمهوریخواهان در داخل و اسرائیل در خارج از آمریکا وارد کنند. البته علاوه بر این دو متحدان دیگر آمریکا در خاورمیانه مانند عربستان نیز از این توافق چندان خوشحال نخواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها