در محکومیت حمله به یمن و هتک حرمت زائران خانه خدا برگزار شد

تجمع اعتراضی اساتید و دانشجویان علیه عربستان

در یازدهمین روز تجاوز عربستان سعودی و متحدانش به یمن، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور بعد از درگیری‌های شدید با تکفیری‌ها و شبه‌نظامیان وابسته به رئیس‌جمهور مستعفی یمن موفق شدند کنترل بندر عدن و جزیره العمال را به دست بگیرند.
کد خبر: ۷۸۴۶۱۵
بندر عدن به کنترل کامل ارتش و کمیته‌های مردمی درآمد

به گزارش تسنیم و به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، این در حالی است که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی روز شنبه موفق شده بودند بر کاخ ریاست جمهوری و موقعیت نظامی جبل حدید در استان عدن مسلط شوند. نیروهای مردمی همچنین با سرکوب تروریست‌های تکفیری، بسیاری از مناطق استان مأرب در شمال شرقی یمن را پاکسازی کردند. گزارش‌ها از عدن حاکی است؛ درگیری‌های شدید بین ارتش و نیروهای عبدربه منصور هادی در اطراف بندر عدن و المعلا همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که جنگنده‌های سعودی همچنان مناطق مختلف یمن از جمله صنعا را آماج حملات هوایی خود قرار می‌دهند و ضد هوایی‌ ارتش یمن نیز با این جنگنده‌ها بشدت مقابله می‌کند. جنگنده‌های سعودی اماکن غیرنظامی، تاسیسات زیربنایی و کارخانجات، مراکز اقتصادی یمن و همچنین اردوگاه‌های آوارگان را بمباران می‌کنند.

انصارالله به مصر اطمینان داد

در همین حال محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد هدف از تلاش برای ایجاد هراس و نگرانی درباره وضعیت تنگه باب المندب، توجیه تجاوز عربستانی ـ آمریکایی بر ضد یمن است. وی درعین حال با اطمینان خاطر دادن به مصر گفت: از این رو بار دیگر به برادرانمان در مصر تاکید می‌کنیم که ترس و نگرانی مطرح شده، پایه و اساس ندارد و هدف از آن مشارکت دادن ملت مصر در ریختن خون یمنی‌هاست. سخنگوی انصارالله در ادامه اظهار کرد: روابط ملت یمن با دیگر ملت‌های منطقه و جهان عرب و اسلام همچنان روابطی مملو از محبت و برادری باقی خواهد ماند و به رغم مواضع خطرناک دولت‌هایی که به ملت‌های خود توجهی ندارند، ما به بیداری و هوشیاری امت کاملا امیدوار هستیم.

این در حالی است که به گزارش روزنامه الحیات، نیروهای مرزبانی عربستان در مناطق مرزی مشترک این کشور با یمن به‌طور روزانه منازل دورافتاده در نوار مرزی را تفتیش و بازرسی می‌کنند. شبکه خبری المیادین گزارش داد جنگنده‌های سعودی دیروز شش خودروی حامل گندم و مواد غذایی در استان الحدیده را که در حال حرکت به تعز بود بمباران کردند. برخی منابع از شهادت سه نفر و زخمی شدن ۹ نفر دیگر در این تجاوز خبر دادند. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن، بدون هرگونه مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد و خلاف موازین و معاهدات بین‌المللی و حتی منشور اتحادیه عرب، وارد دوازدهمین روز متوالی خود شده است؛ تجاوزات بیرحمانه‌ای که از بامداد پنجشنبه ششم فروردین به مناطق مختلف یمن آغاز شد.

ادامه تجاوز

ادامه تجاوز کشورهای متخاصم به سرکردگی عربستان در حالی صورت می‌گیرد که روسیه و صلیب سرخ جهانی خواهان برقراری آتش‌بس بیست و چهار ساعته برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان یمنی شده‌اند.

سازمان صلیب سرخ در روزهای گذشته مکررا اعلام کرده است که عربستان مانع ارسال محموله کمک‌های فوری پزشکی و گروه امدادرسانان برای یاری رساندن به قربانیان این تجاوز نظامی می‌شود. ستیارا جبین، سخنگوی صلیب سرخ گفت: سه محموله به همراه یک کادر پزشکی برای یمن ارسال شده، اما عربستان از ورود محموله‌های کمک‌رسانی و کادر پزشکی به یمن جلوگیری می‌کند.

از سوی دیگر سازمان پزشکان بدون مرز نیز خاطرنشان کرد: بسته بودن فرودگاه‌ها و محدودیت‌های اعمال شده در خطوط کشتیرانی در یمن مانع اعزام تیم‌های امدادرسان و ارسال کمک‌های پزشکی به یمن می‌شود.

همچنین پایگاه اینترنتی رای الیوم نوشت: عربستان درخواست سازمان ملل مبنی بر اختصاص دو ساعت در هر روز به عنوان آتش‌بس بشردوستانه جهت ارائه کمک‌های انساندوستانه و پزشکی و امدادرسانی به مجروحان و تخلیه زخمی‌ها را نپذیرفت. پیش‌نویس قطعنامه برقراری آتش‌بس، از سوی روسیه ارائه شده بود. سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل در این‌باره گفت: ریاض لزومی به ارائه پیش‌نویس قطعنامه روسیه درباره یمن نمی‌بیند و کشورهای عربی قبلا قطعنامه‌ای در این‌باره ارائه داده‌اند که همه مسائل انسانی و سیاسی درباره بحران یمن را بررسی می‌کند.

عبدالله المعلمی در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی تاکید کرد که اگر نیروهای انصارالله از صنعا پایتخت یمن و دیگر شهرهای تحت کنترل خود خارج شوند، زمینه برای گفت‌وگو فراهم می‌شود، اما تا این لحظه آنها از این کار خودداری کرده‌اند. اسکای‌نیوز همچنین نوشت: روسیه پیش‌نویس طرحی را به شورای امنیت ارائه داده که خواستار توقف حملات هوایی عربستان و ائتلاف کوچک عربی برای فراهم شدن زمینه خارج کردن اتباع خارجی است، اما این طرح هیچ اشاره‌ای به درخواست‌های سابق این شورا که خواستار عقب‌نشینی جنبش انصارالله و بازگشت به مذاکرات سیاسی شده، نکرده است.

دل نگرانی اعضای شورای امنیت!

بنا بر اعلام رسانه‌های خبری، دینا قعوار، نماینده اردن در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نیز گفت که اعضای این شورا اعلام کرده‌اند، برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط روسیه درباره یمن، به زمان بیشتری نیاز دارند . وی روز شنبه در پی نشست فوری و غیررسمی اعضای شورای امنیت که به درخواست روسیه برای بررسی آتش‌بس در یمن برگزار شد، گفت: اعضای شورای امنیت بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت درباره یمن بویژه قطعنامه 2201 تاکید کردند.

وی خاطرنشان کرد که اعضای این شورا نگرانی خود را درباره وضع وخیم و خطرناک انسانی که در حال حاضر یمن با آن روبه‌روست، ابراز داشتند.

به گزارش ایرنا، منابع سیاسی در سازمان ملل، دلیل کارشکنی عربستان را به این دلیل ارزیابی کرده‌اند که بان کی‌مون، دبیرکل این سازمان به درخواست ریاض مبنی بر صدور بیانیه‌ای در حمایت از حمله عربستان به یمن پاسخ مثبت نداد و آن را مغایر معاهده سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت درخصوص یمن دانست.

منابع یادشده خاطرنشان کردند: نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سعی کردند تا این دو ساعت را با بیانیه یادشده معامله کنند، اما چنین معامله‌ای در جنگ‌ها امری بی‌سابقه به شمار می‌رود. منابع یادشده که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند: درخواست عربستان با مخالفت هر پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو شد، از جمله آمریکا که از حملات هوایی عربستان علیه یمن حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به عمل می‌آورد.

این دومین بار است که اعمال فشارهای عربستان در راهروهای سازمان ملل با شکست مواجه شد. دبیرکل سازمان ملل چندی پیش با درخواست رژیم آل‌سعود مبنی بر این‌که جمال بن عمر، فرستاده ویژه خود به یمن را کنار گذاشته و فرستاده دیگری به جای وی برگزیند، مخالفت کرد.

سخنگوی بان کی‌مون در همین رابطه تاکید کرد: بن عمر همچنان مورد اعتماد کامل دبیرکل سازمان ملل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها