مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: بازدید گردشگران از روستای صخره ای کندوان در 12 روز نخست امسال با بیش از 60 هزار گردشگر رکورد زد.
کد خبر: ۷۸۳۵۳۰
60 هزار نفر به روستای صخره ای کندوان رفتند + عکس

فرزین حق پرست گفت: بیشترین بازدید کننده از آثار تاریخی و موزه های استان با حدود 40 هزار نفر مربوط به کلیسای سنت استپانوس جلفا بود که با سفر روزانه حدود پنج هزار گردشگر به کندوان، رکورد بازدید در استان به این روستای صخره ای اختصاص یافت.

وی رصدخانه مراغه و موزه آذربایجان تبریز را به ترتیب در رتبه های بعدی پربازدیدترین اماکن در سطح استان معرفی کرد.

روستای صخره ای کندوان در استان آذربایجان شرقی از منحصر به فردترین و نادرترین روستاهای دنیاست که مناظر بدیع و زیبای آن چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد و او را به تحیر وا می دارد و بارزترین تفاوتش با دو روستای مشابه در ترکیه و آمریکا جاری بودن زندگی در آن است.

این روستای شگفت انگیز با خانه های مخروطی شکل و از جهتی شبیه کندوی زنبور عسل که نام کندوان نیز از آن گرفته شده است، با قدمتی هفت هزار ساله، آب و هوایی مسحور کننده و طبیعتی عجیب همه ساله پذیرای بیش از یک میلیون گردشگر از سراسر دنیاست.

از دیگر نکات قابل توجه این روستای توریستی، جاری بودن زندگی در خانه های صخره ای آن است که دو روستای دیگر شبیه آن در آمریکا و ترکیه فاقد این قابلیت هستند.

کندوان از جمله مناطق گردشگری خوش آب و هوا، طبیعی و تاریخی آذربایجان شرقی و جزو یکی از سه روستای شگفت انگیز جهان است که فقط دو نمونه از آن در آمریکای شمالی و کاپادوکیا ترکیه وجود دارد.

195 خانواده در این روستا زندگی می کنند و آثار متعدد قبل از اسلام و بعد از اسلام در آن وجود دارد.



خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی و اراده آهنین مردم آن است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.

به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به «کران» نیز معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به هزار و 500 سال پیش می رسد.

هر یک از این کران ها که بعضی تا پنج طبقه ارتفاع دارد، متعلق به اهالی آن است و ساکنان این کران ها تلاش کرده اند تمام اجزای خانه را از این صخره ها بسازند، حتی دامداران این روستا حفره های را برای نگهداری احشام خود ایجاد کرده اند که همچنان از آنها برای نگهداری دام و طیور استفاده می شود.

در دل این صخره های بلند که ارتفاع بعضی از آنها به 40 متر می رسد، طبقات اول به آغل، میانی مسکونی و طبقه آخر نیز به انبار اختصاص داده شده که به خانه های صخره های آپارتمانی مشهور شده است.

روستای کندوان دارای مسجد، حمام، مدرسه و آسیاب بوده و کران مسجد بزرگترین کران این روستاست.

به گفته ساکنین این کران ها، وضع خانه هایشان و جنس صخره ها به گونه ای است که در فصل زمستان خانه را گرم و در فصل تابستان خانه را خنک نگه می دارد و این موضوع یکی دیگر از شگفتی های این روستای تاریخی به شمار می رود.

روستای تاریخی و طبیعی کندوان به عنوان قطب گردشگری در کشور مرکزیت چندین مرکز گردشگری دیگر از جمله روستای تاریخی حیله ور، مراتع توریستی ارشدچمن، کوه سلطان، دامنه های سرسبز شمالی کوه سهند و طبیعت زیبای اسکو را دارد.

علاوه بر این جذابیت ها، آب معدنی گوارای کندوان که از دل یکی از تپه های این روستا می جوشد، از شهرت فراوانی برخوردار است و گفته می شود خاصیت درمانی بسیار بالایی در حذف سنگ کلیه و مثانه دارد.

این روستا که در 52 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بازارچه روستای کندوان نیز به نسبت وسعت و تعداد غرفه های فروش آن، یکی از پر مشتری ترین بازار های کشور محسوب می شود که در آن محصولات کشاورزی این روستا از جمله گردو، گیاهان دارویی، دوشاب (شیره)، عسل، بادام و گل محمدی به فروش می رسد.

در این بازارچه همچنین صنایع دستی زنان روستا شامل گلیم، جاجیم و روسری های کلاقه ای به فروش می رسد که طرفداران زیادی دارد.

روستای کندوان پانزدهم اردیبهشت ماه سال 1376 به شماره 1857 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


استان آذربایجان شرقی با حدود سه میلیون و 700 هزار نفر جمعیت، پنج هزار اثر تاریخی دارد که یک هزار و 700 اثر از آن ها به ثبت ملی رسیده است.

اماکن و ابنیه تاریخی منحصر به فرد، آب و هوای کوهستانی و جاذبه های طبیعی همچون دامنه های کوه سهند و جنگل های ارسباران و مناطق حفاظت شده آینالو از جاذبه های گردشگری این استان محسوب می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها