عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان آخرین وضعیت مذاکرات را تشریح کرد و گفت: پیشرفت هایی در رفع تحریم ها حاصل شده اما کامل نشده است و نگارش متن در مورد راه حل ها تا حدودی آغاز شده است‬‌.
کد خبر: ۷۸۳۵۱۴
پیشرفت در رفع تحریم و آغاز نگارش متن راه حل ها

سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران گفت: اگر چه زمان برای ما مهم است اما نمی تواند اصل خواسته های ما را تحت شعاع قرار دهد.

‫وی با اشاره به اینکه مذاکرات روز گذشته از ۷:۳۰ صبح آغاز شد، بیان کرد: امروز مجددا مذاکرات از ۷ صبح آغاز شد و ابتدا کارشناسان و سپس اعضای ۱+۵ جلساتی را داشتند و جلسه وزرا نیز از ساعت ۱۰:۳۰ با حضور ظریف و سایر اعضا آغاز شد.

اجازه نمی دهیم زمان ما را اسیر خود کند

مذاکره کننده ارشد کشورمان تصریح کرد: ما در وقت اضافه مذاکرات هستیم. قرار بود تا دیروز مذاکرات به سرانجام برسد. اما هیچ وقت اجازه نمی دهیم زمان ما را اسیر خود کند.

‫عراقچی گفت: با توجه به اینکه بعضی از فاصله ها وجود دارد تصمیم گرفتیم مذاکرات ادامه یابد و خروج وزرا معنای خاصی ندارد. آنها گمان می کردند مذاکرات تا ظهر دیروز تمام می شود و می توانند در نشست پایانی شرکت کنند.

‫وی ادامه داد: اما آنها فهمیدند که جلسه چقدر جدی است و جزئیات دارد. خروج وزرا به مفهوم توقف در مذاکرات نیست‬‌.

پیشرفت خوبی داشتیم

‫وی با اشاره به اینکه ما همه موضوعات را در دستور کار داریم، اظهار داشت: باید در همه موارد به راه حل برسیم و در خیلی از مسائل این کار انجام شده است. پیشرفت خوبی داشتیم. ‬‌

‫عضو تیم مذاکره کننده کشورمان تأکید کرد: دیروز با حضور وزرا پیشرفت خوبی داشتیم و تا وقتی که در مورد همه مسائل به راه حل برسیم نمی توانیم به نتیجه برسیم. ‬‌

‫عراقچی خاطر نشان کرد: در دو سه موضوع هنوز راه حل ها به جمع بندی نرسیده و اختلاف نظر وجود دارد.

‫معاون وزیر امور خارجه ضمن ابراز امیدواری برای جمع بندی در امروز درباره جزئیات موارد اختلافی تصریح کرد: با توجه به اینکه مذاکرات در جریان است اجازه دهید وارد جزئیات نشوم.

‫وی هدف از مذاکرات را اعتماد سازی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و و رفع تحریم ها عنوان کرد و اظهار داشت: در هر دو موضوع مشکلاتی وجود دارد و هر زمان که جمع بندی در این باره صورت گرفت اطلاعات کامل درباره جزئیات را به مردم عزیز می دهیم‬‌.

باید همه تحریم ها لغو شود

‫عراقچی در پاسخ به سئوالی درباره لغو تحریم ها خاطرنشان کرد: همان طور که بارها گفته شده است، نمی توانیم توافقی داشته باشیم که لغو تحریم ها را نداشته باشد و در هر توافقی باید حتما همه تحریم ها لغو شود. ‬‌

‫وی با اشاره به اینکه تحریم ها گستره زیادی دارد، اظهار داشت:موضوعات تحریم، نوع تحریم ها و مرجع آنها که آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت هستند، متفاوت است و باید هر یک از آنها به تفکیک مشخص شود‬ ‫و معلوم شود که به چه ترتیبی است. ‬‌

‫عراقچی گفت: ما مصر هستیم در گام اول توافق همه تحریم های اقتصادی، نفتی و بانکی رفع شود و چارچوب مشخص برای تحریم های دیگر معلوم شود و بدون چشم انداز روشن و دقیق برای لغو همه تحریم ها هیچ توافقی را نمی بینیم.

مسائل یکی یکی حل شده اند

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در این باره که بین ایران و ۱+۵ چه مسائل کلیدی وجود دارد، گفت: همه مسائل مهم هستند و این مسائل یکی یکی راه حل پیدا کرده و حل شده اند.

‫وی ادامه داد: در دو سه موضوع باقی مانده که البته سخت تر نیستند جای کار وجود دارد. حتما بدون رسیدن به راه حل واقع بینانه و معتدل توافق نخواهیم کرد.‬‌

عراقچی تصریح کرد: باید خواسته های دو طرف مد نظر باشد و تحریم ها یکی از موضوعات کلیدی است و همچنین تحقیق و توسعه در برنامه هسته ای ایران یک موضوع کلیدی دیگر است‬‌.

‫عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: باید برنامه تحقیق و توسعه ایران با ماشین های پیشرفته ادامه یابد‬‌.

‬‌عضو تیم مذاکره کننده ایران در پاسخ به این سوال که از مذاکرات امروز چه نتیجه ای قرار است حاصل شود، بیان کرد: امروز جلسه وزرای امور خارجه ایران و ۱+۵ جریان دارد‬‌.

‫وی ادامه داد: وزرای آلمان، آمریکا و انگلیس حضور دارند و تصمیم گیری ها در این سطح است. ‬‌

احتمالا بیانیه مشترک صادر می شود

عراقچی ادامه داد:‫تصور ما این است که در پایان به یک راه حل درباره همه مضوعات برسیم بیانیه مشترک از سوی طرفین صادر شود و پیشرفت ها و کلیات را اعلام کند و اینکه ما به کار خود برای نگارش ادامه خواهیم داد‬‌.

‫وی گفت: ‫کما اینکه نگارش متن در مورد راه حل ها تا حدودی آغاز شده است‬‌ ‫و در بعضی از مسائل جلو هم رفتیم‬‌.

‫عراقچی در پاسخ به اینکه آیا بیانیه احتمالی پیوستی خواهد داشت گفت: بیانیه پیوستی نخواهد داشت و یک بیانیه مشترک کاری است‬‌. ‫ولی یک سری اسناد بین ما و ۱+۵ در حال کار کردن است‬‌.

وی تاکید کرد: ‫توافق زمانی است که همه جزئیات مکتوب شود. ‬‌

معاون وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: ‫امروز اعلام پیشرفت در مذاکرات است و اینکه به راه حل رسیدیم‬‌.

وی افزود: ‫این پروسه را الان هم شروع نکردیم پروسه نگارش چندین ماه قبل در وین آغاز شده بود و بعضا دوباره آغاز می شود. ‬‌

عراقچی ‫در این باره که تیم ایران تا چه زمانی در لوزان می ماند گفت: تا هر زمانی که نیاز داشته باشد مذاکره ادامه پیدا خواهد کرد. ‬‌

تا آخرین لحظه پای میز مذاکره هستیم

وی ادامه داد: ‫حتی اگر برنامه دیگران چیز دیگری باشد ما تا آخرین لحظه پای میز هستیم. ‬‌

‫معاون وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: تلقی بنده این است که جمع بندی بر روی راه حل های موجود تا پایان امشب خواهد بود و بیانیه صادر می شود. ‬‌

‫وی ادامه داد: در صورتی که این نتیجه حاصل شود یک لحظه تمایل به ماندن در لوزان نداریم ‫نوکری مردم را کردیم و تمام تعطیلات در لوزان بودیم لذا بلافاصله باز خواهیم گشت.

‫عراقچی در پاسخ به این سئوال که مفهوم این امر که اعضای ۱+۵ لوزان را ترک کرده اند چیست، گفت: از دیروز جلسه وزرا شروع شده و یکی از سنگین ترین روزهای مذاکراتی را داشتیم.

وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان امروز جمع بندی کنیم و همان طور که گفتم اجازه نمی دهم زمان ما را اسیر خود کند و از توجه به جزئیات بازدارد‬‌.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها