همزمان با ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای در لوزان سوئیس، وزیر امورخارجه کشورمان گفت: بعید است وزیران خارجه در این دور از مذاکرات به لوزان بیایند.
کد خبر: ۷۸۱۹۴۵

محمدجواد ظریف در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با تشریح کلیات مذاکرات ایران و آمریکا گفت: به جزئیات بسیار ریز مذاکرات رسیده‌ایم و جزئیات ریز همواره به کار بیشتری نیاز دارد به این دلیل تلاش می‌کنیم اگر امکان داشته باشد در یکی دو روز باقیمانده از مذاکرات، فاصله‌ها را کم کنیم.

وی با بیان این‌که امیدوارم در صورتی که اراده سیاسی وجود داشته باشد کارها پیش برود، افزود: تا امروز در برخی مسائل به درک مشترک رسیده‌ایم اما با این شرایط همچنان فاصله‌هایی وجود دارد.

ظریف گفت: همان‌طوری که بارها تاکید شده است در هیچ موردی توافق نخواهد شد مگر این‌که درباره همه مسائل توافق شود. در حالی که همه ادعا می‌کنند اراده سیاسی برای رسیدن به توافق وجود دارد اما باید این اراده را در عمل دید.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: اگر به وزرای خارجه 1+5 نیاز باشد ممکن است آنها در لوزان حضور یابند، اما بعید است این دوره به حضور آنان نیازی باشد، چون هر زمان که راه‌حل‌ها پیدا شد و به توافق نزدیک شدیم، آن زمان باید همه وزرای خارجه طرف‌های مذاکره حضور یابند.

ظریف افزود: زمانی توافق خواهد بود که همه موضوعات به صورت دقیق و ریز مکتوب شود، باید به راه‌حل‌ها برسیم، بنابراین توافق و تفاهم زمانی خواهد بود که راه‌حل‌ها پیدا شده و پس از آن مکتوب شده باشد که الان با این مرحله فاصله داریم. وی خاطرنشان کرد: باید راه‌حل‌ها پیدا شود بعد مکتوب کنیم این کار هم سیاسی است و هم کارشناسی و ما الان در این مرحله هستیم.

چهارمین روز نشست هسته‌ای ایران و آمریکا با جلسه دوجانبه صالحی و ارنست مونیز آغاز شد. پس از این نشست، جلسه وزرای خارجه ایران و آمریکا برگزار شد و نشست نمایندگان 1+5 هم دیروز برگزار شد.

ادامه مذاکرات در نهایت پیچیدگی

معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم گفت: گفت‌وگوها در نهایت پیچیدگی ادامه دارد، در دو دور گذشته پیشرفت داشتیم و در این دور از گفت‌وگوها هم به پیشرفت امیدواریم.

عباس عراقچی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: مباحث بعضا به شکل خوبی پیش می‌رود و برخی راه‌حل‌ها هم روشن تر شده و در برخی موارد هنوز به کار بیشتر نیاز است.

وی با بیان این‌که امیدوار به پیشرفت در این دور از مذاکرات هستیم، گفت: هنوز نمی‌شود پیش‌بینی کرد که آیا قطعا می‌شود در همه موضوعات به راه حل رسید یا نه، و اگر به راه‌حل برسیم چگونه و چه زمان خواهد بود. معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی که درباره مذاکرات می‌شود، افزود: درصدهایی که عنوان می‌شود یا حرف‌هایی که گفته می‌شود هیچ کدام ملاک نیست و فقط می‌توانم بگویم با توجه به فضایی که وجود دارد نظرات تغییر می‌کند. عراقچی تصریح کرد: با این حال ما تلاش خودمان را برای دستیابی به پیشرفت انجام می‌دهیم.

جهانگیری: مذاکرات را حتما به نتیجه می‌رسانیم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم گفت: ما مذاکرات هسته‌ای را با انگیزه‌ای آغاز کرده‌ایم که حتما به نتیجه برسانیم. جهانگیری در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: ما امیدوار هستیم و تلاش خودمان را می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ما تلاش خودمان را می‌کنیم و اگر طرف مقابل بدرفتاری نکند، به نظر من مذاکرات به نتیجه می‌رسد.

همچنین سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مذاکرات ایران و آمریکا در لوزان سوئیس به مرحله بسیار پیچیده و حساس رسیده است و تلاش تیم مذاکره‌کننده کاهش فاصله در مذاکرات است. مرضیه افخم در نشست با خبرنگاران خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای بسیار فشرده و حساسی در جریان است و چند دور مذاکرات بین دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا انجام شده است. سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: گفت‌وگوهای فشرده‌ای نیز بین وزیر امورخارجه ایران با همتای آمریکایی وی انجام شده است.

افخم گفت: مذاکرات ادامه دارد و مدیران کل سیاسی ایران و 1+5 در لوزان به ادامه مذاکرات می‌پردازند.

وی یادآور شد: شاهد تلاش‌های بی‌وقفه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هستیم و مذاکرات به مرحله بسیار پیچیده و حساس رسیده است و تیم مذاکره‌کننده روزهای کاری فشرده‌ای را پیش رو دارد، آنها به دنبال کاهش فاصله در مذاکرات هستند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: در حوزه فنی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و تقریبا همان‌طور که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه‌ای اظهار کرد بخش زیادی از مسائل فنی حل شده است و در عین حال در حوزه مباحث سیاسی و تحریم‌ها گفت‌وگوها ادامه دارد.

افخم در پاسخ این پرسش که آیا در مذاکرات به تفاهم سیاسی خواهیم رسید، خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها ابعاد حقوقی پیچیده‌ای دارد که تیم مذاکره‌کننده کار را دنبال می‌کند و در عین حال باید ببینیم در روزهای آینده در تداوم مذاکرات، چه مباحثی مطرح و چگونه پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این که توافق احتمالی ایران و گروه 1+5 قرار است ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل صورت بگیرد و این امر به معنای قبول تمام تحریم‌های غیرقانونی شورای امنیت است یا نه و در این صورت چه تمهیداتی اندیشیده شده است، اظهار کرد: مباحث حقوقی بسیار حساس و پیچیده است و تیم مذاکره‌کننده با اشراف کامل به همه ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی و نکاتی که می‌تواند از نظر حقوقی و فنی برای بعدها مسائلی ایجاد کند با حساسیت کار می‌کنند.

وی یادآور شد: تمام زوایا را تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در سطح حرفه‌ای پیگیری می‌کند و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص پذیرش تعهدات فراسازمانی ایران در خلال مذاکرات هسته‌ای هم گفت: اظهاراتی که گفته می‌شود شایعه است و در مورد گفت‌وگوها شایعات و گمانه‌زنی‌ها از مندرجات توافق‌نامه از طریق برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: اعضای تیم مذاکره‌کننده دو طرف بارها تاکید کردند تا سر همه موضوعات توافق نشود هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد و باید این نکته مورد توجه قرار گیرد و همه ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی در مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد اما بخشی از موضوعات گمانه‌زنی رسانه‌ای است که مرسوم بوده و نکته جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری در زمینه توافق هسته‌ای و این‌که آیا امضای توافق‌نامه طبق فصل هفتم منشور این شبهه را ایجاد نمی‌کند که ایران به‌طور ضمنی پذیرفته است که برنامه‌اش تهدید علیه صلح بین‌المللی است، گفت: بخشی از موضوع مورد مذاکره در گفت‌وگوها این است که اگر توافق کامل حاصل شود تضمین‌های طرف مقابل چیست و این مساله در مذاکرات با حساسیت دنبال می‌شود.

به گفته افخم، مذاکره‌کنندگان ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی را بحث می‌کنند که طرف‌های ما در مذاکرات در قبال هر گونه توافق احتمالی چه تضمین‌هایی می‌دهند.

فضای مذاکرات هسته‌ای؛ مثبت‌تر از گذشته

آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امورخارجه آمریکا هم فضای مذاکرات کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران را به مراتب مثبت‌تر از گذشته خواند.

به گزارش ایرنا، آلن ایر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس24 با اعلام این مطلب افزود: وضع مذاکرات هسته‌ای کنونی به مراتب نسبت به مذاکرات یک سال و نیم پیش در ژنو، متفاوت است. وی گفت: در مذاکراتی که در این مدت انجام شده پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و موفق شدیم مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنیم.

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: با وجود این پیشرفت‌ها، برخی اختلافات همواره حل نشده و تمام تلاش خود را برای حل باقیمانده مسائل تا سی و یکم مارس (یازدهم فروردین) به کار می‌گیریم.

مذاکرات هسته‌ای هیات ایرانی و آمریکایی به ریاست ظریف و کری از صبح سه‌شنبه در لوزان سوئیس آغاز شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها