آمریکا به نتانیاهو هشدار داد

بازنگری مواضع آمریکا نسبت به اسرائیل

با وجود نارضایتی شدید ساکنان اراضی اشغالی از عملکرد حزب لیکود، بنیامین نتانیاهو توانست با توسل به فرافکنی خارجی مشکلات پیش‌روی این رژیم، برنده انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی شود.
کد خبر: ۷۸۱۸۹۵

بر همین اساس به ‌دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با کسب 30 کرسی و کسب قریب به 24درصد آرا، پیروز انتخابات پارلمان در فلسطین اشغالی شد و رقیب این حزب یعنی حزب «اتحاد صهیونیستی» به رهبری اسحاق هرتزوگ 24 کرسی معادل 19درصد آرا را به دست آورد. بر اساس اعلام منابع صهیونیستی، احزابی دیگر چون حزب «آینده وجود دارد» 11کرسی، «همه ما» ده کرسی، «خانه» هشت کرسی، «شاس» و «یهودات هتوراه» هریک هفت کرسی و «اسرائیل بیتنا» شش کرسی را در پارلمان به دست آورده‌اند و حزب «میرتس» نیز با پنج کرسی کمترین نماینده را در پارلمان رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

نتانیاهو که از ماه مارس 2009 میلادی نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را عهده دارد، پس از این پیروزی از احزاب ملی‌گرا و ارتدوکس افراطی برای تشکیل کابینه ائتلافی دعوت به عمل آورد. وی گفت با رهبران احزابی که می‌خواهد آنها را برای تشکیل کابینه ائتلافی دعوت کند، گفت‌وگو کرده است. به گزارش فارس و به نقل از روزنامه «جروزالم‌پست»، این احزاب شامل «خانه یهودی» به رهبری نفتالی بنت، «کلنا» به رهبری موشه کهلون، «اسرائیل بیتنا» به رهبری آویگدور لیبرمن، «شاس» به سرپرستی آریه دری و «یهودیت تورات» به نمایندگی یعکوف لیتزمن و «موشه گافنی» هستند. نتانیاهو سپس اظهار کرد کابینه او برای بهبود مهم‌ترین مسائلی که برای اسرائیلی‌ها حائز اهمیت است، مثل رفاه اجتماعی و اقتصادی و امنیت، تلاش خواهد کرد.

در واکنش به اعلام نتایج انتخابات، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: همه احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی بر سر دشمنی با ملت فلسطین و نادیده گرفتن حقوق آنان اتفاق نظر دارند. به گزارش تسنیم و به نقل از «الشرق الاوسط»، حماس اعلام کرد: «مقاومت فلسطین قوی و قادر به تحمیل معادلات است و سران رژیم صهیونیستی هر کسی که باشند باید پس از شکست‌شان در نوار غزه مواضعشان را مورد ارزیابی قرار دهند.»

همزمان مذاکره‌کننده ارشد فلسطینیان هم تأکید کرد: پس از اعلام نتایج انتخابات کنست (پارلمان اسرائیل)، فلسطینیان حملات دیپلماتیک خود علیه اسرائیل را دیوان کیفری بین‌المللی تشدید خواهند کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از «صائب عریقات» درباره پیامدهای سیاست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد. عریقات تأکید کرده «روشن است نتانیاهو دولت بعدی را تشکیل خواهد داد. از این‌رو ما بصراحت می‌گوییم که به دیوان کیفری بین‌المللی هرچه سریع‌تر رجوع خواهیم کرد، ما تلاش‌های دیپلماتیک خود را پیگیری و تشدید خواهیم کرد.» وی افزود: «ما همگی اظهارات نتانیاهو را که می‌گفت اجازه تشکیل کشور فلسطین را نخواهد داد و به شهرک‌سازی ادامه خواهد داد، شنیدیم. از این به بعد جامعه بین‌المللی باید از تلاش‌های فلسطین که کشوری تحت اشغال است در رجوع به دیوان کیفری بین‌المللی و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی حمایت کند.» عریقات خاطرنشان کرد: «وقتی‌که نتانیاهو به نابودی راه‌حل دو کشور تهدید می‌کند، پرونده او وارد گروه جنایت جنگی می‌شود.» همچنین در موضعگیری دیگری درباره این انتخابات، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خاجه کشورمان دیروز در نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی اظهار کرد: برای ما هیچ کدام از احزاب رژیم صهیونیستی تفاوت ندارد، چرا که ماهیت همه آنها تجاوزگری است و همه این احزاب در تجاوز به مردم فلسطین در سطح یکسانی هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها