مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران:

تلفات چهارشنبه آخر سال در تهران به ۲ نفر رسید

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هشدارها و توصیه‌هایی را برای پشت سر گذاشتن چهارشنبه سوری آرام و بی‌خطر به شهروندان ارائه کرد و یادآوری کرد که تنها 250 گرم از مواد منفجره می‌تواند یک واحد مسکونی را کاملا ویران کند.
کد خبر: ۷۸۰۹۷۰
هشدارهایی برای چهارشنبه سوری

محمود قدیری، با بیان اینکه در ایام منتهی به چهارشنبه سوری والدین و مسئولان مدارس از جمله بهترین افرادی هستند که می‌توانند کودکان و نوجوانان را از خطرات و عوارض بازی با آتش و مواد منفجره آگاه کنند اظهار کرد:‌ سازمان آتش نشانی نیز با ارائه آموزش‌های لازم در سرای محلات، مدارس و ... اقداماتی را برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری انجام داده است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر روند حوادث چهارشنبه سوری رو به کاهش بوده است گفت:‌ اما همچنان نگرانی‌هایی بابت حوادث این شب وجود دارد از این رو خواسته ما از شهروندان این است که در صورت مشاهده خرید و فروش مواد منفجره یا افرادی که اقدام به توزیع نارنجک‌های دست ساز و نظایر آن می‌کنند حتما موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

قدیری با بیان اینکه برخی از حوادث چهارشنبه سوری ناشی از مواد منفجره غیر استاندارد و دست‌ساز است اظهار کرد: برخی دیگر از حوادث نیز در پی بی احتیاطی هنگام روشن کردن آتش یا حتی استفاده نامناسب از لوازم استاندارد آتش‌بازی رخ می‌دهد بنابراین به شهروندان به ویژه والدین توصیه می کنم که کبریت و مواد آتش زا نظیر نفت، گازوئیل و امثال آن را از دسترس کودکان خود دور کرده و نیز اجازه روشن کردن آتش به کودکان خردسال خود در محیط خانه،‌ پارکینگ و فضاهای سربسته را ندهند.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از اصناف فروش رنگ و مواد شیمیایی نیز خواست تا از فروش چنین موادی به کودکان و افرادی که قصد تولید مواد منفجره را دارند در این ایام خودداری کنند.

قدیری با تاکید بر نقش والدین در نظارت بر شهروندان و قدرت آنان در پیشگیری از بروز چنین حوادثی تصریح کرد: معمولا کودکان و نوجوانان مواد آتش‌زا و منفجره را در نقاطی که برای والدین‌شان قابل دید نباشد پنهان می‌کنند که همین موضوع نیز احتمال بروز حوادثی نظیر انفجار و آتش‌سوزی را چندین برابر افزایش می‌دهد، به همین دلیل خواسته ما از والدین این است که در این ایام در محل‌هایی نظیر پشت بام، پارکینگ، کمدهای دیواری و نظایر آن نظارت کنند و حواس‌شان به کیف و برخی از وسایل شخصی فرزندان خود نیز باشد.

قدیری با اشاره به حساسیت مواد منفجره خاطرنشان کرد: مواد منفجره به ویژه انواع دست‌ساز و غیراستاندارد آن دارای حساسیت بالایی هستند و به دنبال کوچکترین ضربه و وارد شدن حرارت اندک منفجر می‌شوند حتی گاهی در پی فعل و انفعالات شیمیایی و بدون هیچ‌گونه جابجایی نیز امکان انفجار این مواد وجود دارد بنابراین لازم است از نگه داشتن چنین مواردی حتما پرهیز شود.

250 گرم مواد منفجره خانه 70 متری را با خاک یکسان می‌کند

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به قدرت تخریب مواد منفجره و پیامدهای آن اظهار کرد: در این مواد معمولا انرژی به صورت ناگهانی آزاد می‌شود بنابراین هنگام انفجار آن علاوه بر این که ذرات و اشیاء با سرعت زیادی به سمت افراد پرتاب می‌شود امکان انفجار و آتش‌سوزی نیز وجود دارد به طوری که 250 گرم از این مواد منفجره می‌تواند خانه‌ای با وسعت 70متر مربع را کاملا تخریب کرده و شیشه‌های ساختمان‌ها را تا شعاع حدود 100 متری بشکند.

قدیری با اشاره به اقدام برخی از نوجوانان درخصوص حمل مواد منفجره درون کیف یا بسته‌های پلاستیکی و پاکت گفت: این مواد در گرما نیز امکان انفجارشان وجود دارد بنابراین حتما باید جوانان از حمل این مواد با خود پرهیز کنند.

خرید و فروش مواد محترقه جرم است

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه برابر قانون خرید و فروش مواد محترقه جرم محسوب شده و با عاملان آن برخورد می‌شود گفت: برخی افراد به بهانه نزدیک شدن چهارشنبه سوری بازاری برای خرید و فروش این مواد برای خود ایجاد می‌کنند که خوشبختانه با اقدامات انجام شده از سوی پلیس فضا برای این افراد ناامن شده و آن طور که من شنیده ام تنها در تهران پلیس بیش از 36 تن انواع مواد محترقه را کشف و ضبط کرده است.

وی با اشاره به خشک بودن درختان و بته‌ها اظهار کرد: بعضا دیده شده برخی از جوانان هنگام آتش‌بازی در کوچه و محلات اقلامی مانند فشفشه را به هوا پرتاب کرده یا سیم ظرفشویی را چرخانده و به سمت اطراف پرتاب می‌کنند در این خصوص در گذشته مواردی وجود داشته که همین اتفاق به ظاهر ساده سبب آتش سوزی درختان و سرایت آن به منازل و خودروها شده است بنابراین شهروندان باید از انجام چنین اقداماتی نیز پرهیز کنند.

قدیری با اشاره به دستور پلیس درخصوص ممنوعیت برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در سطح معابر اصلی گفت: آن طور که رییس پلیس تهران اعلام کرده مراسم چهارشنبه سوری به شکل کوچه محور برگزار می‌شود بنابراین توصیه ما به شهروندان این است که با توجه به پارک خودروها در طول کوچه‌ها و نیز وجود بافت مسکونی از روشن کردن آتش‌های حجیم یا اقداماتی نظیر انداختن کپسول پیک‌نیک درون آتش و نظایر آن پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه توقع از شهروندان این است که رعایت حال افراد سالخورده و بیمار را کنند گفت: بهتر است مراسم چهارشنبه سوری به شکل سنتی و آیینی خود و با انجام اقداماتی نظیر قاشق زنی و غیره انجام شود آنچه که امروزه تحت عنوان چهارشنبه سوری به جوانان ایرانی القا شده جایی در فرهنگ ایرانی ندارد و بیشتر شبیه میدان جنگ است تا احیای یک سنت ایرانی.

قدیری از شهروندان خواست در صورت روشن کردن آتش از قرار دادن مواد قابل اشتعال مانند نفت، بنزین، گازوئیل، کپسول گاز و غیره در مجاورت آتش خودداری کنند. همچنین توصیه کرد که از روشن کردن آتش در مجاور دیوارها، نزدیکی خودروهای سواری و در کنار درختان و شمشادهای حاشیه خیابان پرهیز شود.

وی همچنین در توصیه دیگر به شهروندان از آنان خواست در این ایام خودرو آن را به پارکینگ منتقل کرده و از پارک کردن آن در سطح معابر پرهیز کنند.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان این که برخی از شهروندان هنگام پریدن از روی آتش دچار حادثه می‌شوند گفت: حتما شهروندان باید توجه داشته باشند که هیچ گاه با لباس گشاد یا چادر از روی آتش نپرند همچنین در برخی از حوادث گذشته دیده شده که افراد در جیب‌شان یا کوله‌پشتی مواد محترقه داشته و هنگام پریدن از روی آتش دچار حادثه شده‌اند از این رو باید از چنین اقداماتی نیز پرهیز شود.

وی با بیان اینکه بهتر است هنگام روشن کردن آتش یک خاموش کننده دستی نیز پیش بینی شود گفت: ایجاد آتش‌سوزیهای بزرگ منجر به خارج شدن کنترل حریق از دست شهروندان می‌شود بنابراین اگر بناست آتشی هم روشن شود باید آتشی کوچک و تنها برای چند دقیقه باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید آتش را روی زمین‌های مسطح، خاکی یا بتنی روشن کرد گفت: ظرف‌ها و قوطی‌های تحت فشار گاز نظیر حشره‌کش ها ،‌ افشانه‌ها و غیره را در این ایام باید از دسترس کودکان دور نگه داشت و از پرتاب آن درون آتش خودداری کرد.

قدیری با تاکید بر اینکه برابر تدابیر مدیرعامل آتش نشانی پایتخت، تمامی ایستگاه‌های آتش نشانی در شب چهارشنبه سوری در آماده باش کامل خواهند بود گفت: در این شب هزار تیم آتش نشانی در آماده باش خواهند بود و علاوه بر آن نیز 116 ایستگاه آتش نشانی در آمادگی کامل به سر خواهند برد.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه حادثه ضمن حفظ خونسردی خود با شماره 125 تماس بگیرند. ( ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها