رسانههای گروهی با توجه به حال و هوای قصه این اکشن دلهرهآور، آن را شبیه فیلم موفق دهه 80 میلادی «فراری» (با بازی هریسون فورد) معرفی کردهاند. شخصیت اصلی «شکارچی انسان» هم مثل کاراکتر محوری «فراری» مردی است که برایش پاپوش یک قتل دوخته شده و راهی زندان میشود. این مرد موفق به فرار از زندان میشود تا راهی برای اثبات بیگناهیاش پیدا کند. این در حالی است که همسر مرد مقتول برای پیدا کردن زنده یا مرده او، یک پاداش ده میلیون دلاری تعیین کرده است. این رقم بالا و قابل توجه، توجه شکارچیان انسان را به این موضوع جلب میکند و چندتای آنها به دنبال پیدا کردن شخصیت اصلی قصه میافتند.
فیلمنامه این اکشن جادهای دلهرهآور را ساشا پن نوشته و در آن، روحیات و حال و هوای یک متهم به قتل بررسی و واکاوی میشود. کمپانی پارامونت در رقابت با چند کمپانی بزرگ فیلمسازی دیگر توانست این فیلمنامه را به قیمت بالایی (کهرقم دقیق آن اعلام نشده است) خریداری کند. شرکت فیلمسازی ویل اسمیت به نام آدر بروک اینترتیمنت هم در تولید فیلم، با کمپانی پارامونت همکاری خواهد کرد.
ویل اسمیت دلیل انتخاب «شکارچی انسان» را حال و هوای غیرمتعارف فیلمنامه و کاراکتر اصلی آن معرفی میکند و میگوید: «تا به حال در چنین نقشی بازی نکردهام و تماشاگران چهره تازهای از مرا مشاهده خواهند کرد.
شخصیت من در قصه فیلم یک ضدقهرمان اهل بوستون است که درگیر شرایط خاص و حادی میشود. او که مقبولیت چندانی در محل زندگیاش ندارد، ناگهان خود را در میانه یک ماجرای عجیب و غریب قتل میبیند. نقشهایی که تا قبل از این جلوی دوربین بازی کردهام، حال و هوای کمدی، اکشن یا علمی تخیلی داشتهاند، اما نقش تازه تفاوتهای زیادی با آنها دارد. در «شکارچی انسان» من آن قهرمان اکشن همیشگی نیستم که راهی یکسری ماجراجویی هیجانانگیز شده و در پایان ماجرا، نیروهای منفی و خبیث را از بین برده و دنیا را از شر آنها نجات میدهد. احساس میکنم وقت آن رسیده است که نقشهای تازهتری را تجربه کنم و وارد دنیایی شوم که تا به حال، ارتباط زیادی با آن نداشتم.»
تغییر رویه ویلاسمیت در شرایطی صورت میگیرد که او دیگر مثل یک دهه قبل، یک بازیگر پرخواستار نیست و موقعیت خوب گذشتهاش را ندارد. منتقدان سینمایی هم تغییر رویه او را در همین رابطه ارزیابی کرده و میگویند او تلاش دارد با این کار، به احیای کارنامه بازیگریاش بپردازد. اسمیت در دهه 90 میلادی، بازیگر تعداد زیادی از فیلمهای پرفروش سینما بود. روز استقلال، پسرهای بد، غرب وحشی وحشی و مجموعه فیلم مردان سیاهپوش او فروشهایی بالا در سینماهای جهان داشتند و اسمیت را به بازیگری گرانقیمت تبدیل کردند.
وی اولین بازیگر رنگینپوست تاریخ سینماست که توانست دستمزدهای 20 تا 30 میلیون دلاری برای فیلمهایش بگیرد، اما از نیمه دوم سده جدید فیلمهای او فروش بالایی در جدول گیشه نمایش سینماها نکردند و وی چند سال هم فعالیتهای هنریاش را کم کرد.
اسمیت در بازگشت دوبارهاش نتوانست فیلم پرفروشی را به نام خود ثبت کند و اکشن علمی ـ تخیلی «پس از زمین» او در سال 2013 شکست فجیع تجاری خورد. در حالی که کمپانی کلمبیا 130 میلیون دلار هزینه صرف ساخت این فیلم کرد، فروش آن در آمریکای شمالی حدود 60 میلیون دلار شد.
با این اتفاق، تحلیلگران اقتصادی سینما از پایان کار بازیگر خبر دادند و گفتند او به آخر خط رسیده و بهتر است حرفه بازیگری را رها کند، اما اسمیت توجهی به این حرفها نشان نداده و همچنان مشغول بازی در فیلمهای جدید است. با این حال برخی تهیهکنندگان و کمپانیهای فیلمسازی دور همکاری با او را خط کشیدهاند. برای مثال کمپانی فوکس قرن بیستم ترجیح داده قسمت دوم اکشن علمی ـ تخیلی «روز استقلال» خود را بدون حضور اسمیت جلوی دوربین ببرد. چند سال قبل وی برای بازی در این فیلم، درخواست دستمزدی 35 میلیون دلاری کرد، اما این درخواست مورد قبول تهیهکنندگان فیلم قرار نگرفت.
اکنون دومین قسمت فیلم با حذف کاراکتر اسمیت از خط اصلی ماجراها، کاراکتر جوان تازهای را به نبرد با موجودات بیگانه فضایی میفرستد. در قسمت اول فیلم، اسمیت در نقش خلبانی جسور ظاهر شد که به قلب سفینه بیگانههای فضایی مهاجم رفته و مقر فرماندهی آن را نابود میکند. فیلم سال 1996 با هزینهای 75 میلیون دلاری تهیه شد و یک فروش شگفتیساز 306 میلیون دلاری را در آمریکای شمالی تجربه کرد. قسمتهای جدید پسرهای بد و مردان سیاهپوش هم حال و روزی شبیه روز استقلال دارند و تهیهکنندگانشان ترجیح میدهند با حذف اسمیت، بازیگر جوانتر و موفقتری را برای یکی از دو نقش اصلی آنها انتخاب کنند. همه اینها در حالی اتفاق میافتد که ویلاسمیت برای سال جاری میلادی دستکم سه فیلم سینمایی تازه را در مرحله نمایش و تولید دارد.
تازهترین فیلم سینمایی او «تمرکز» هم چند هفته قبل روی پرده سینماها رفت. این کمدی اکشن جنایتکارانه به فروش متوسط 35 میلیون دلاری دست پیدا کرده است. پرسشی که هماکنون از سوی اهل فن مطرح میشود، این است که هویت و نقش تازه ویلاسمیت روی پرده سینما میتواند به احیای دوباره وی کمک کند و تضمینکننده ماندگاری بیشتر او در عالم سینما باشد؟ این پرسشی است که گذر زمان، پاسخ لازم را به آن میدهد.
اسکرین اینترنشنال / مترجم: مهبد آستانی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: