23 اسفند، آغاز عملیات والفجر 10

امروز 23 اسفند 1393 هجری شمسی؛ 23 جمادی الاول 1436 هجری قمری؛14 مارس 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی که در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۸۰۲۱۸
23  اسفند، آغاز عملیات والفجر 10

هجری شمسی

23 اسفند 1328

دولت ایران طی اعلامیه ای رسمی رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت .

23 اسفند 1335

لایحه تاسیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور که در دهم بهمن این سال به تصویب مجلس سنا رسیده بود، از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی نیز گذشت و رسمیت یافت.

23 اسفند 1336

اعلامیه دربار مبنی بر تصمیم شاه و ثریا برای جدائی از یکدیگر انتشار یافت.

23 اسفند 1351

قرارداد هیرمند برای پایان دادن به اختلافات ایران و افغانستان بر سر استفاده از آب رودخانه هیرمند در کابل به امضا رسید.

23 اسفند 1366

عملیات والفجر 10 با رمز «یا رسول الله» در منطقه حلبچه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اجرا درآمد. در این عملیات که در پنج مرحله صورت گرفت، بیش از شش هزار تن از افراد دشمن اسیر شدند و صد و بیست کیلومتر از خاک دشمن به تصرف نیروهای ایرانی درآمد. عملیات والفجر 10 زمانی انجام شد که دشمن بعثی شهرهای مختلف ایران را زیر آتش بمباران شدید خود گرفته بودند.

هجری قمری

23 جمادی الاول 1038

شاه عباس صفوی درگذشت. دوران حکومت او به علت ساختن بناهای ماندگار و حضور هنرمندان و دانشمندان برجسته تاریخ ایران اهمیت ویژه دارد. انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان، ایجاد تونل در کوهرنگ برای انتقال آب به زاینده رود، ساختن کاروانسراهای متعدد در کشور، برقراری مناسبات با اروپا از دیگر اقدامات اوست.

23 جمادی الاول 1326

به دستور محمدعلیشاه قاجار، مجلس شورای ملی به توپ بسته شد. او از ابتدا مصمم به برانداختن مشورطیت بود و سوء قصد علیه خود را بهانه ای برای حمله به آزادیخواهان قرار داد. بدین ترتیب لیاخوف روسی فرمانده نیروهای دولتی، مجلس را به توپ بست و شمار زیادی کشته و مجروح شدند. محمدعلیشاه سپس دستور تبعید و اعدام عده ای چون میرزا جهانگیرخان شیرازی صور اسرافیل و ملک المتکلمین را صادر کرد.

میلادی

14 مارس 1879

آلبرت اینشتین از بزرگ ترین متفکران و فیزیکدانان تاریخ و دانشمند فیزیک نظری و ریاضی در آلمان متولد شد. او در 1901 تابعیت سوئیس را پذیرفت و در 1905 مطالعاتش را آغاز کرد. در این سال چندین مقاله علمی در رشته فیزیک ارائه کرد که هر عنوان از آن در علم فیزیک پایه گذار شیوه جدیدی بود. او در همین سال تئوری مشهور خود در نسبیت را ارائه کرد و پس از اثبات این تئوری به شهرتی جهانی دست یافت. اینشتین در 1921 موفق به دریافت جایزه نوبل در رشته فیزیک شد. او موفق به شکافتن هسته اتم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها