آستون مارتین رسماً تصمیم گرفته است که در کنار فروش اتومبیلهای «GT» و مدل چهار درب رپید، گسترهٔ محصولات خود را افزایش داده و طبق یک استراتژی فروش، حجم فروش بیش از 4000 دستگاه که در سال گذشته تجربه کرد را برای سالهای آتی حفظ کند و افزایش دهد.
همچنین مدل سدان لوکس لاگوندا هم در خط تولید قرار گرفته است و فروش آن را هم در بازارهای جهانی تأیید کرده است.
در نمایشگاه خودرو ژنو 2015، آستون مارتین از یک کراس اُور AWD، که روح GT نیز در آن دمیده شده است، با نام DBX کانسپت رونمایی کرد.
DBX یک کراس اُور متفاوت از همنوعهای قدبلند خودش است، خودرویی بزرگتر از DB9 و کوچکتر از یک رپید، دو درب، چهار صندلی و مجهز به سیستم انتقال چهار چرخ متحرک است.
ظاهر خودرو کاملاً اسپرت به نظر میرسد و با شخصیتی جنجالی با چرخهایی بزرگ و افزایش ارتفاع، در شمای کلی، به وضوح میتوان زبان طراحی حال حاضر آستون مارتین را در آن دید. سایز چرخها 22 اینچ است. خطوط بدنه، همانند مدل ونکوئیش بر روی این خودرو نقش بسته است.
گلگیرهای عضلانی و باد کرده و سقف خمیده و شیبدار هم با حذف ستون B نمای یک خودروی کوپهٔ سریع را القاء میکند.
ستونهای سقف از جنس کروم است و با رنگ تیرهٔ بدنه، متضاد است. خطوط کاپوت و گلگیرها هم با چراغها و جلوپنجرهٔ مشبک، بینی کوسه را تداعی میکند. چراغهای جلو باریک و تنگتر از بقیهٔ مدلهای آستون میباشد.
مدیرعامل جدید آستون، اندی پالمر، در بیانیه ای که اخیراً صادر شد، گفت: DBX خودرویGT اسپرت آمادهٔ تولید نیست ولی میتوانید اطلاعات کافی را در مورد سیستم انتقال قدرت این خودرو و برخی تکنولوژیهای بکار رفته در آن بهدست بیاورید؛ DBX EV چهار چرخ متحرک است.
با موتورهای الکتریکی که هرکدام برای هر یک از چرخها وظیفهٔ تأمین انرژی را دارند. آستون همچنین ادعا میکند این خودرو مجهز به سیستم رانندگی با سیم، ترمزهای سرامیک کربن، سیستم KERS، دوربین آینههای جانبی، چراغهای اتوماتیک و شیشههای هوشمند میباشد.
از نظر فضای داخلی هم گویا حرفهایی برای گفتن دارد، چراکه فضای مخصوصی برای چمدانها در عقب و قرار دادن وسایل در محفظههای جلو تعبیه شده است، کف کابین هم کاملاً تخت میباشد.
این تخت بودن کف کابین و عدم وجود هر نوع کنسول وسط، فضای پای بسیار وسیعی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. پوشش صندلیها هم از رنگ سیاه و قهوه ای بهنوعی دوخت خاص، مزیّن شده است.
آستون میگوید که DBX بهوضوح نقطهٔ عطف محصولات جدید ما میباشد؛ اما سؤال اینجاست که نمونهٔ تولید انبوه، تا چه مقدار مانند نسخهٔ مفهومی این کراس اُور جذاب خواهد بود؟ شاید هم نمونهٔ اصلی، یک چهار درب غمگین و بیروح باشد، اما اگر DBX صرفاً به همین طراحی برسد، به شاخصی برای آیندهٔ کراس اُور GT از آستون مارتین بدل خواهد شد و به جرأت میگوییم که این یک موفقیت بزرگ است.
توضیح درباره «کراس اوور»: نام کراس اوور چند سالی بیشتر نیست که در صنعت خودرو رواج پیدا کرده است. با محبوبیت ماشینهای بیابانی و محدودیتهایی که این ماشینها از نظر ابعاد و مصرف در شهرها داشتند، خودروسازان ماشینهایی به بازار عرضه کردند که بر روی پلتفرم ماشین سواری ساخته میشد و خصوصیتهای ماشینهای بیابانی را داشت.
در واقع ماشینهای کراساوور ترکیبی از پلتفرم و ظاهر خودروهای سواری و شاسیبلند (SUV) است. این خودروها در رده خودروهای اسپرت قرار میگیرند.
خودروهای مختلفی با ویژگی های متفاوت تا کنون به این بازار عرضه شده اند که برخی نیز توانسته اند با وجود کیفیت بالاتر ، طراحی بهترو قیمت کمترمحبوبیت بیشتری کسب کنند.(پدال)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد