در حوزه فناوری اطلاعات از مهم‌ترین رویدادهایی که در حوزه بین‌المللی اتفاق افتاده است می‌توان به افزایش پهنای باند در کشور آمریکا اشاره کرد. این کشور برای شهروندان دو ایالت امکان استفاده از اینترنت ده گیگابیت در ثانیه فراهم کرده است. رکورد قبلی پهنای باند یک گیگا بیتی در کشور کره جنوبی ثبت شده بود که این رکورد جدید در مقایسه افزایش چشمگیری داشته است.
کد خبر: ۷۷۹۵۷۵
افزایش پهنای باند در سطح ملی و بین‌المللی

یکی دیگر از رویدادهای مهم در این حوزه این بود که شرکت ICAN توانست مدیریت اینترنت را که پیش از این در اختیار آمریکا بود به سیستم مدیریت بین‌المللی تغییر دهد. از دیگر پدیده‌های بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات می‌توان به امکانات گوشی‌های همراه هوشمند اشاره کرد که سرعت دسترسی مردم دنیا به اینترنت را بشدت افزایش داده است. به طوری که تعداد کاربرانی که از طریق گوشی تلفن همراه خود به اینترنت متصل می‌شوند بیشتر از افرادی است که از طریق رایانه شخصی خود به اینترنت متصل می‌شوند.افزایش کیفیت گوشی‌های تلفن همراه و گسترش کاربرد تبلت‌ها به جای لپ‌تاپ‌ها از دیگر پدیده‌های مهم در این حوزه به شمار می‌آید.

در کشور ترکیه ده میلیون تبلت بین دانش‌آموزان مدارس توزیع و پدیده مدرسه تبلتی جایگزین مدارس هوشمند شده است. البته در مسیر توسعه اینترنت برای کشورهای توسعه‌یافته مشکلاتی هم وجود داشته است. کشورهای غربی بشدت تحت تاثیر هکرها قرار گرفته و بر این اساس اقدامات امنیتی را افزایش داده‌اند. مانور مشترک جنگ سایبری بین آمریکا و اروپا نشان می‌دهد فضای اینترنت به تغییر روش‌های سنتی برخورد بین کشورها در آینده‌ای نزدیک منجر خواهد شد. اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر جهانی شدن که در بستر اینترنت فراهم شده زمینه‌ساز رشد اقتصادی برای کشورهایی مانند هند بوده است.

در ایران نیز پهنای باند دسترسی به اینترنت در مقایسه با سال قبل چند برابر شده است. از آنجا که تعداد کاربران نیز افزایش یافته و کاربردهای جدیدی در این حوزه مطرح شده است همچنان نیاز به پهنای باند بیشتر وجود دارد و در عمل افزایش پهنای باند رضایت کاربران را به همراه نداشته است. شورای عالی فضای مجازی با وجود جایگاه قدرتمندی که دارد تاکنون نتوانسته است یک نقشه راه مناسب برای شناخت مسیر آینده و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کند. موضوع فیلترینگ همچون گذشته به عنوان یک مساله حل نشده، باقی مانده است. گرچه در سطح شهروندی و شرکت‌های بخش خصوصی اقدامات پراکنده و نسبتا خوبی در حال اجراست که از آن جمله می‌توان به استفاده گسترده شهروندان از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. اگرچه مردم هنوز آمادگی استفاده از خدمات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی در حوزه کسب و کار را ندارند. توسعه شبکه نسل سوم و چهارم و رومینگ بین اپراتورهای تلفن همراه ایران نیز از اقدامات خوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال گذشته بوده است.

دکتر علی‌اکبر جلالی ‌/‌ استاد دانشگاه و کارشناس فناوری اطلاعات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها