روزنامه جام جم گزارش می دهد

پایان گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست مجلس خبرگان رهبری

خرداد گذشته که آیت‌الله مهدوی‌کنی به کما رفت، علاوه بر دغدغه‌هایی که در مورد سلامتی ایشان به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار انقلاب مطرح بود، موضوعی که بیش از همه مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ها قرار داشت این بود که بعد از ایشان، چه کسی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری تکیه خواهد زد.
کد خبر: ۷۷۹۱۹۳
پایان گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست مجلس خبرگان رهبری

با توجه به این‌که انتخابات رئیس مجلس خبرگان، هر دو سال یک‌بار و در اسفندماه صورت می‌گیرد، اجلاسیه شهریور امسال، بدون صحبت درباره رئیس جدید برگزار شد و از زمان کسالت آیت‌الله مهدوی‌کنی تا دیروز، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، نایب رئیس مجلس خبرگان، اداره این نهاد را به عهده داشت.

اما دیروز همان‌طور که از پیش اعلام شده بود انتخاب رئیس، در دستور کار خبرگان قرار گرفت و گمانه‌زنی‌هایی که از چندی قبل شدت یافته بود با مشخص شدن رئیس جدید مجلس خبرگان پایان یافت.

رئیس جدید هم کسی نیست جز آیت‌الله یزدی، چهره سرشناسی که قبل از انقلاب همواره نامش به‌عنوان یکی از یاران نهضت و بعد از انقلاب نیز در میان مسئولان عالی رتبه نظام همواره مطرح بوده است.

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری متولد 1310 است. وی پیش از انتخاب به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری، نایب رئیس دوم و ریاست دبیرخانه این مجلس را برعهده داشت.

آیت‌الله یزدی همچنین عضو شورای نگهبان در دوره‌های دوم، چهارم، پنجم و ششم بوده است. ماجرای عضویت وی در شورای نگهبان نیز به این‌گونه بود که در پی استعفای آیت‌الله صافی‌ گلپایگانی در تیرماه 1367، آیت‌الله یزدی از سوی حضرت امام خمینی(ره) به جای وی به عضویت شورا درآمد.

وی در سال 1368 به‌عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد. پس از پایان خدمت در قوه قضاییه در سال 1378 مجددا به عضویت شورای نگهبان در آمد.

رئیس دفتر حضرت امام(ره) در قم، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، نماینده مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضاییه، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی قم و باختران، عضو موسس و دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امام جمعه موقت تهران، عضو هیأت امنای حوزه علمیه شهید شاه‌آبادی و عضو هیأت امنای دانشگاه فاطمیه قم از دیگر مسئولیت‌ هایی است که در کارنامه آیت‌الله یزدی بوده است.

آیت‌الله یزدی که پیش از این یک‌بار دیگر رقابت با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را در ارتباط با کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری آزموده بود دیروز بار دیگر در این رقابت شرکت کرد که البته نتیجه انتخابات امسال، برعکس نتیجه‌ای بود که در سال 87 به دست آمده بود.

در انتخاباتی که اسفند سال 87 برای تعیین رئیس مجلس خبرگان انجام شد آیت‌الله یزدی 26 رای و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی 51 رای آوردند و به این ترتیب هاشمی به ریاست مجلس خبرگان منصوب شد اما در انتخابات دیروز آیت‌الله یزدی در رقابت با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با 47 رای در مقابل 24 رای در کسوت ریاست این مجلس قرار گرفت.

تبریک هاشمی به یزدی به‌دلیل قرار گرفتن در کرسی ریاست این نهاد و قدردانی آیت‌الله یزدی از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به‌دلیل حضور در این انتخابات نیز پایانی بود بر این رقابت که می‌تواند الگویی باشد برای دیگر رقابت‌های موجود در عرصه سیاسی.

گروه سیاسی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها