زمان برای هاشمی رفسنجانی در حال تکرار است و آیت‌الله باید بازهم تصمیم بگیرد و بگوید که وارد رقابت با دیگر اعضای مجلس خبرگان رهبری برای ریاست مجلس خواهد شد یا خیر؟ دو روز دیگر تا مشخص شدن نام رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری باقی است.
کد خبر: ۷۷۸۰۸۸
یک تصمیم دشوار برای هاشمی رفسنجانی

آنچه از سخنان اعضای این مجلس مشخص است، هاشمی شاهرودی گزینه جدی جانشین آیت‌الله مهدوی است اما حضور فردی مانند آیت‌الله مصباح می‌تواند تمام این معادلات را به هم بزند. تا آن روز باید صبر کرد و دید صندلی قرمز ریاست مجلس خبرگان به کدام یک از آیت‌الله‌های این مجلس می‌رسد.

به گزارش نامه نیوز،رفتار شناسی هاشمی رفسنجانی طی یک دهه اخیر نیز نشان می‌دهد او شرایط حضور خود در صحنه سیاسی را منوط به حضور و یا عدم حضور برخی افراد می‌داند. هاشمی رفسنجانی در سال 84 در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم نیز، بارها اعلام کرد که اگر فردی که مدنظرم است و توانایی تکیه زدن به صندلی ریاست قوه مجریه را دارد وارد کارزار شود، من برای این پست نامزد نخواهم شد. بسیاری میرحسین موسوی را فرد مورد نظر هاشمی برای پست ریاست جمهوری می‌دانستند. حضوری که به دلیل شرایط مختلف اتفاق نیفتاد و هاشمی رفسنجانی وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد.

بعد از درگذشت آیت‌الله مشکینی، نیز با همین شیوه هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بود اکر افرادی مانند آیت‌الله مهدوی کنی و یا آیت‌الله واعظ طبسی وارد میدان شوند، او برای پست ریاست مجلس خبرگان نامزد نخواهد شد. اما این افراد نامزد نشدند تا آیت‌الله دو دوره با آیات جنتی و یزدی برای ریاست مجلس رقابت کند که البته در هر دو دوره توانست با شکست آنان بر صندلی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 92 نیز یک بار دیگر در مسیر یک تصمیم بزرگ قرار گرفت. بسیاری از مردم و جریان‌های سیاسی با توجه به شرایط کشور در دولت احمدی نژاد از آیت‌الله خواستند تا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. مسئله‌ای که در ابتدا با مخالفت هاشمی روبرو شد اما بعد از آن و در ساعات پایانی ثبت نام، آیت‌الله هاشمی با حضور در وزارت کشور همه را شوک زده کرد و برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. شگفتی بزرگ اما وقتی رخ داد که شورای نگهبان قلم قرمز خودرا بر روی نام هاشمی کشید تا آیت‌الله در سومین تصمیم بزرگ خود در دهه اخیر، از حضور در انتخابات ریاست جمهوری منع شود.

دختر نازپرورده رئیس اردوگاه‌‌های داعش

"اقصی محمود" دختر نازپروردۀ اسکاتلندی‌ است که پس از حضور در جمع داعشی‌ها ریاست اردوگاه‌های داعش را که ده‌ها دختر ایزدی در آنها نگهداری می‌شوند، بر عهده گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ فیلمی که از اعدام 21 قبطی مصری منتشر شد شبیه یک سریال چندین قسمتی است؛ راه رفتن قربانیان، شیوه ایستادن و حتی حرکاتشان به گونه‌ای است که بیشتر شبیه هنرپیشه‌هایی هستند که می‌خواهند دستورات کارگردان را اجرا کنند.

اهالی رقه این گروه را با نام "گروهان خَنساء" می‌شناسند، مجموعه‌ا‌ی از زنان مسلح با نقاب‌های مشکی و لباس‌های بسیار بلند هستند که در کوچه و خیابان‌های شهر رقه دیده می‌شوند و به بازرسی از زنان و عابران مشغولند.

روزنامه "لاستامپا” ایتالیا در گزارشی به روند گرایش دختران اروپایی به داعش پرداخت و نوشت: "اقصی محمود” دختر نازپروردۀ اسکاتلندی، پس از حضور در جمع داعشی‌ها ریاست اردوگاه‌های داعش را که ده‌ها دختر ایزدی در آنها نگهداری می‌شوند، بر عهده گرفته است.

داعش از کجا و تا به کجا؟

برخی معتقدند که وهابیت که منسوب به محمد عبدالوهاب است، در پاسخ به امپراطوری عثمانی شکل گرفت و از آن هنگام مکتب‌های صوفیه، نقشبندیه، قادریه و دیگر مکتب‌ها گسترش پیدا کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سایت شبکه المنار در تحلیلی با عنوان «داعش از کجا و تا به کجا؟» به بررسی گذشته، حال و آینده این گروه پرداخته است.

تحولات و تغییرات اساسی در افغانستان آغاز شد که با هجرت "مجاهدان عرب" به آنجا رخ داد. دور بعد این روند با جنگ داخلی افغانستان آغاز شد که طی آن طالبان روی کارآمد و آمریکا در سال 2001 پس از حملات 11 سپتامبر به افغانستان حمله کرد که این امور پیامدهایی بر اوضاع فکری و سیاسی کشورهای عربی و اسلامی بر جای گذاشت.

اما آنچه که در این مقاله مهم است تحولات بعد از 2003 و حمله آمریکا به عراق است که نسل جدیدی از افراط‌گری را پرورش داد. نسلی که بر شانه‌های مکتب وهابیت و سلفی گری ایستاد و تعریفی جدید از مفاهیم آن ارائه داد.

بعد از حمله آمریکا ابومصعب زرقاوی (1960- 2006) که حلقه آغازین زنجیر درهم تنیده داعش محسوب می‌شود، به جهان معرفی شد. جوانی که به گفته نزدیکانش فردی آرام بود و برای جنگ از اردن به افغانستان رفت و اردوگاه ویژه خود را برای آموزش جوانان عرب ایجاد کرد. از اینجا بود که حکایت "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) آغاز شد.

رهبر بوکوحرام با داعش بیعت کرد

در ماه های گذشته نشانه های ارتباط میان بوکوحرام و داعش به وضوح مشاهده می شد. گروه بوکوحرام بخش های مهمی از ایالت بورنو در شمال شرقی نیجریه را تحت کنترل خود در آورد و شکو سرکرده شورشیان بوکوحرام در ماه اوت خود را در مناطق اشغالی خلیفه اعلام کرد.

«ابوبکر شکائو» سرکرده این گروه شبه نظامی با انتشار پیام صوتی روی پایگاه اینترنتی توئیتر، وفاداری بوکوحرام به داعش را اعلام کرد. گفته می شود بوکوحرام در گذشته نیز با القاعده در ارتباط بوده است.

شبکه تلویزیونی بی بی سی، گزارش داد این خبر غیرمنتظره نبود و نشانه های آن در بیانیه های منتشر شده در پایگاه های رسانه ای داعش دیده می شد. از سوی دیگر، آثار نفوذ داعش بر پیام های تبلیغاتی گروه بوکوحرام نیز به شکل فزاینده ای بیشتر شده بود.

پیوستن بوکوحرام به داعش باعث می شود آنها به جای گروه تروریستی فعال در سوریه و عراق به عنوان شبکه تروریستی جهانی شناخته شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها