اف-۵ یک جنگنده سبک‌وزن مافوق صوت تولید شرکت نورثروپ آمریکا است. نخستین مدل این جنگنده با نام نورتروپ اف۵ ای فریدوم فایتر در سال ۱۹۵۹ اولین پرواز خود را انجام داد و از سال ۱۹۶۲ وارد نیروهای مسلح ایالات متحده شد.
کد خبر: ۷۷۸۴۱۶
اف 5، جنگنده ای سبک وزن و مافوق صوت + فیلم

به گزارش جام جم آنلاین، مدل‌های بی، سی، دی و ئی این هواپیما هم در سال‌های بعد ساخته شدند که مدل‌های دی و ئی به جای «فریدوم فایتر» (جنگجوی آزادی) از نام «تایگر» (ببر) استفاده می‌کردند.

اولین پرواز «اف-۵ ئی تایگر» در سال ۱۹۷۲ انجام شد و در همین سال صادرات این هواپیما به متحدان آمریکا آغاز شد.

یک مدل مخصوص شناسایی از این هواپیما با نام «آراف-۵ تایگرآی» هم توسط نورتروپ تولید شد. ایران از کشورهایی بود که از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۵ تعداد زیادی از مدل‌های مختلف جنگنده اف-۵ را خریداری کرد.

شرکت نورثروپ در مجموع ۸۴۷ فروند از نسل اول جنگنده‌های اف ۵ (ای، بی و سی) و ۱۳۹۹ فروند از نسل دوم (دی و ئی) را تولید کرد. تعدادی از این جنگنده ها هنوز در ارتش‌ کشورهای مختلف دنیا در حال فعالیت هستند و حتی ارتش آمریکا هم به عنوان یک جنگنده آموزشی و تمرینی از آنها استفاده می‌کند.

اف-۵ همچنین پایه‌ای برای طراحی تعداد دیگری از جنگنده‌های شرکت نورتروپ شد. جنگنده‌ نورتروپ وای‌اف-۱۷ که سپس به جنگنده اف-۱۸ هورنت ارتقا پیدا کرد بر اساس اف-۵ ساخته شد.

یک مدل پیشرفته از اف-۵ هم با عنوان نورثروپ اف-۲۰ تایگرشارک» به عنوان رقیبی ارزان‌قیمت برای جنگنده‌هایی همچون اف-۱۶ ساخته شد اما هیچ خریداری پیدا نکرد.

این جنگنده به دو توپ ۲۰ م.م، به دو موشک کوتاه برد هوا به هوای سایدویندر در نوک بال‌ها و ۵ پایلون با توانایی حمل ۷۰۰۰ پاوند مهمات و سوخت مجهز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها