رئیس جمهور: به اعتقاد ما همه تحریم‌ها باید در یک لحظه برداشته شوند

چانه‌زنی‌های سرنوشت‌ساز در سوئیس

وزیر امور خارجه کشورمان امروز به سوئیس رفته تا پس از حضور در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، رایزنی‌های هسته‌ای را در شهر دیگر سوئیس یعنی مونترو پی بگیرد؛ رایزنی‌هایی که محمدجواد ظریف روز شنبه ابراز امیدواری کرده بود که بتواند در قالب آنها، اختلافات باقیمانده از جمله در موضوع تحریم‌ها را برطرف‌کند.
کد خبر: ۷۷۵۹۳۸

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این دور از رایزنی‌ها در مونترو سوئیس حضور دارد.

سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امور خارجه و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه به همراه دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز به مونترو سوئیس می‌روند و قرار است رایزنی‌های معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به ریاست عراقچی،‌ تخت‌روانچی و وندی شرمن و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

در حالی که ایرنا گزارش کرده، ظریف امروز در ژنو با وزیران خارجه هلند و روسیه دیدار و گفت‌وگو می‌کند، فارس در گزارش خود نوشته که رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان عصر امروز با جان کری، همتای آمریکایی خود در شهر مونترو به گفت‌وگو می‌نشیند.قرار است چهاردهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 1+5 نیز روز پنجشنبه در شهر مونترو برگزار شود.وزیر امور خارجه کشورمان، روز شنبه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ایتالیا با اشاره به مذاکرات این هفته گفته بود: امیدواریم در این هفته بتوانیم در دیگر موضوعات به ویژه رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی به پیشرفت بیشتری نائل شویم و بعد هم این پیشرفت‌ها را تدوین کنیم، به شکل یک توافق جامع و دقیق که امکان اجرایی شدن داشته باشد.

روحانی: راهی به جز مذاکره وجود ندارد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، دیشب در دیدار پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا با اشاره به نقش سازنده ایتالیا در مذاکرات هسته‌ای گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر تحریم‌‌هایی که مبانی نادرستی داشته، به ضرر همه از جمله اتحادیه اروپا عمل کرده است و به اعتقاد ما همه تحریم‌ها باید در یک لحظه برداشته شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی شرکت‌های ایتالیایی را به بهره‌گیری از فرصت همکاری با ایران فراخواند و درخصوص مذاکرات هسته‌ای، با بیان این‌که تلاش و حسن‌نیت ایران در دو زمینه برای جهانیان مشهود است، اظهار کرد: ایران همواره بر تعهدات خود پایبند بوده و اکنون برای همگان روشن است که ایران طرف کاملا جدی در مذاکرات است. روحانی با تاکید بر این‌که برای حل و فصل این مساله هیچ راهی جز مذاکره وجود ندارد، گفت: اساس مذاکرات هسته‌ای تلاش برای حصول به نقاط مشترک و اعتماد دوجانبه است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که امروز باید نسبت به تروریسم به‌عنوان تهدیدی همگانی همفکری و همکاری داشته باشیم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها این موضوع را به مقامات غربی تذکر داده است که اگر تروریسم در کشورهای سوریه، عراق و لیبی مورد حمایت برخی از کشورها قرار گیرد، این خطر در نهایت به خود این کشورهای حامی باز خواهد گشت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: خرسندم که امروز ایران حامی بزرگ دولت‌ها و ملت‌هایی است که در حال مبارزه با تروریسم هستند. ایران مردم کشورهای همسایه خود را در مبارزه با تروریسم تنها نگذاشته است.

شمخانی: توافق خوب قابل تحقق است

در همین حال دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیروز در دیدار وزیر خارجه ایتالیا با تشریح ابعاد توافق خوب هسته‌ای به گونه‌ای که برای دو طرف مطلوب باشد بر لزوم لغو تمام تحریم‌های غیرقانونی و انجام دادن رفتارهای اعتمادساز در مقابل حسن نیت و همکاری‌های ایران تاکید کرد.

وی افزود: در صورت صداقت و جدیت طرف‌های مذاکره‌کننده، امکان شکل‌گیری توافق خوب با احترام به حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ان‌پی‌تی قابل تحقق خواهد بود.

پائولو جنتیلونی، وزیر امورخارجه ایتالیا نیز در این دیدار با ابراز امیدواری درباره نتیجه‌بخش بودن مذاکرات هسته‌ای و دستیابی ایران و 1+5 به توافق جامع افزود: کمک ایران در حل و فصل مسائل منطقه‌ای به‌ویژه مبارزه با افراطی‌گری داعش و دیگر مسائل منطقه‌ای بسیار تاثیرگذار و تعیین‌کننده است.

ولایتی: خواسته‌های ایران قانونی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: تصور می‌کنم مذاکرات اخیر در وین و ژنو بیش از گذشته نشان داد که خواسته‌های ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی است.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر ولایتی، دیروز در دیدار با پائولو جنتیلونی، وزیر امورخارجه ایتالیا در مرکز تحقیقاتی استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به مواضع هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: مطمئنم شما هم از مواضع جمهوری اسلامی ایران اطلاع لازم را دارید و ایران چیزی جز حق قانونی خود به لحاظ بین‌المللی نمی‌خواهد.وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی و بویژه در چارچوب ان‌پی‌تی فعالیت لازم را خواهان است و این طولانی شدن مذاکرات ضرر و فایده دارد.

ولایتی به فایده مذاکرات ایران و 1+5 پرداخت و گفت: فایده این مذاکرات این بود که بتدریج افکار عمومی دنیا متوجه شد، جمهوری اسلامی ایران هیچ قصدی جز استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ندارد که آن هم حق هرملتی است.

کاخ سفید: اوباما هرگونه مصوبه سنا را درباره توافق با ایران وتو می‌کند

کاخ سفید اعلام کرد، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است، هر گونه مصوبه سنای این کشور را با مضمون منوط کردن هر گونه توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران به تصویب در کنگره، وتو خواهد کرد. به گزارش ایرنا، رویترز گزارش داد: برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت، رئیس‌جمهور آمریکا کاملا روشن ساخته که اکنون زمان آن نیست تا کنگره قوانین جدیدی درباره ایران وضع کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود: «چنانچه این طرح (پس از تصویب برای اجرایی شدن) برای شخص رئیس‌جمهور ارسال شود، وی آن را وتو خواهد کرد.»طرح بازنگری توافق هسته‌ای ایران با این هدف تهیه شده است که متن و مفاد هرگونه توافق نهایی را با ایران ظرف پنج روز دراختیار کنگره آمریکا قرار دهد.

این طرح همچنین اوباما را از انجام هرگونه تعلیق یا لغو تحریم‌های ایران که توسط کنگره به تصویب رسیده است تا 60 روز پس از حصول توافق منع می‌کند.سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود: آمریکا باید بهترین فرصت را برای کسب موفقیت به مذاکره‌کنندگان خود دهد.

باب کراکر سناتور جمهوریخواه و از حامیان طرح اخیر گفت، مایه ناامیدی است که رئیس‌جمهور آمریکا احساس می‌کند تنها خود اوست که از جانب شهروندان و کشورش سخن می‌گوید.

همزمان با بالا گرفتن بحث‌ها در آمریکا بر سر طرح تازه سنا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیروز رهسپار واشنگتن شد. وی در جمع خبرنگاران در فرودگاه تل‌آویو سفر خود را ماموریت تاریخی با هدف متوقف کردن توافق هسته‌ای با ایران خواند.

سفر نتانیاهو به آمریکا به دعوت جان بینر، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا، صورت گرفته و قرار است وی فردا در کنگره سخنرانی کند. شماری از نمایندگان دموکرات از مدت‌ها پیش اعلام کرد‌ه‌اند که به هنگام سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره حضور نخواهند داشت. باراک اوباما نیز تصریح کرده است که به هنگام حضور نتانیاهو در واشنگتن با وی دیدار نخواهد کرد.

جان کری: درباره توافق قول نمی‌دهم

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» درباره مذاکرات هسته‌ای ایران چنین گفت که «نمی‌توانم درباره توافق با ایران قول بدهم. اما امتحان می‌کنیم ببینیم دیپلماسی می‌تواند جلوی نیاز به اقدام نظامی را بگیرد یا نه.»

به گزارش فارس، جان کری درباره سخنرانی نتانیاهو در آمریکا هم گفت که از سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آمریکا استقبال می‌کند و همچنین تاکید کرد که کاخ سفید به دنبال سیاسی کردن این موضوع نیست.

وزیر خارجه آمریکا که براساس خبر منتشر شده در رسانه‌ها روز شنبه با نتانیاهو درباره ایران تماس تلفنی داشت، درباره سخنرانی او در آمریکا درباره ایران تاکید کرد که امیدوار است سخنان او «به یک فوتبال سیاسی تبدیل نشود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها