درست است که اختلافات بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و باراک اوباما رییس جمهور آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران و توافق احتمالی تهران و غرب به شکلی بی سابقه تشدید شده است و این روزها دو طرف اسرائیلی- آمریکایی بیش از هر زمان دیگری در تاریخ سیاسی شان به تبادل اتهام و انتقاد می پردازند، اما خبرسازی های رسانه ها در گرماگرم تنش در روابط تل آویو و واشنگتن و در آستانه توافق احتمالی و تاریخی ایران و غرب می تواند با هدف استفاده از این فضاسازی ها بر سر میز مذاکرات دنبال شود.
کد خبر: ۷۷۵۸۶۹
آیا تهدید اوباما برای ساقط کردن جنگنده های اسرائیلی جدی است؟

همزمان با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای ایراد سخنرانی ضد توافق ایران و غرب در برابر کنگره آمریکا و تشدید اختلافات سران واشنگتن و تل آویو بر سر نحوه تعامل با برنامه هسته ای ایران، یک نشریه کویتی مدعی شد باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در سال 2014 طرحی اسرائیلی را برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران خنثی کرده است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از الجریده کویت، یک منبع آگاه به این روزنامه کویتی گفته است در سال 2014 پس از آنکه اسرائیل مطمئن شد کاخ سفید در جهت توافق با ایران درباره برنامه هسته ای آن کشور حرکت می کند،گفتگوهای سری بین دو طرف در این باره ادامه یافت و اوباما حاضر نشد اطلاعات محرمانه نشست های ایران و آمریکا را در اختیار نتانیاهو قرار دهد و تل اویو از دانستن جزئیات بیشتر منع شد، بنیامین نتانیاهو با تعدادی از سران امنیتی اسرائیل از جمله موشه یعلون وزیر جنگ و همچنین آویگدور لیبرمن وزیر خارجه جلساتی برگزار و گزینه های دیگر را درباره برنامه هسته ای ایران بررسی کرد.

الجریده به نقل از همین منبع آگاه که هیچ اطلاعات بیشتری درباره هویت او فاش نشده است نوشت: بعد از جلساتی که چهار شب به طول انجامید، سران اسرائیلی توافق کردند تا طرحی عملیاتی و فوق العاده را برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای ایران در دستور کار قرار دهند. این طرح را بینی گانتز فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل پیشنهاد داده بود.

گانتز این طرح را با سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد)، سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) و مدیر شورای امنیت ملی اسرائیل در میان گذاشت و آمادگی های لازم برای انجام عملیات میسر شد.

این روزنامه در ادامه ادعا کرد که منبع آگاه گفته است: تمرین های اولیه انجام عملیات علیه تاسیسات هسته ای ایران، هفته ها انجام شد و در طول این مدت جنگنده ها و هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی بارها در آسمان ایران به پرواز درآمدند. این هواپیماها از پایگاه های سری اسرائیل در کشورهای مختلف وارد فضای ایران شدند و توانستند رادارهای ایران را پشت سر بگذارند.

این منبع افزود: یکی از وزرای اسرائیلی که به دولت آمریکا نزدیک بود و اعتماد زیادی به آن داشت این راز را نزد جان کری وزیر خارجه آمریکا فاش کرد؛امری که باعث شد اوباما با نتانیاهو تماس بگیرد و تهدید کند که جنگنده های اسرائیلی را پیش از رسیدن به آسمان ایران ساقط خواهد کرد.

این منبع افزود: اوباما تاکید کرد که این اقدام اسرائیل را به منزله شکستن همه خطوط قرمز تلقی خواهد کرد. نتانیاهو نیز ناچار شد عملیات را منتفی کند و وضع روابط بین دو طرف امریکایی – اسرائیلی روز به روز بدتر شد تا جایی که به انتقادهای آشکار از سیاست های یکدیگر رسید.

این منبع افزود: وزیری که این خبر را فاش کرد آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل بود.

تشدید اختلاف واشنگتن – تل آویو حول محور تهران

این خبر در حالی منتشر شد که امروز یکشنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وجود ناخرسندی دولت آمریکا به واشنگتن سفر کرد تا در مقابل کنگره آمریکا سخنرانی جنجالی خود را با هدف جلوگیری از توافق هسته ای ایران و غرب ایراد کند.

طی هفته ها و ماه های گذشته اختلاف بین واشنگتن و تل آویو بر سر نحوه رویکرد، تعامل یا برخورد با برنامه هسته ای ایران به شدیدترین شکل خود جریان یافته است تا آنجا که نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا تهدید به تحریم سخنرانی نتانیاهو در برابر اعضای کنگره کرده اند.

اگر چه آمریکا همواره خود را ملزم به تضمین امنیت رژیم صهیونیستی می داند و عملکرد همه دولت های آمریکا حاکی از این التزام بوده است، اما مخالفت دولت باراک اوباما با سخنرانی نتانیاهو به هر دلیلی که باشد می تواند از بروز اختلافات در لایه های سیاستگذاری و اجرایی امریکا در باره نحوه تعامل با تل آویو در پرونده های حساس و سرنوشت ساز سیاست خارجی واشنگتن و همچنین هزینه تراشی این رژیم برای کاخ سفید حکایت کند.

در هفته های اخیر کار به جایی رسید که نتانیاهو بر ضرورت سخنرانی در کنگره آمریکا اصرار کرد؛ باراک اوباما آنگونه که اگزماینر می نویسد بعد از آنکه نتوانست نتانیاهو را از سخنرانی در کنگره منع کند، تصمیم گرفت دست به اقدامی انتقامی در پاسخ به بی توجهی نتانیاهو به ملاحظات واشنگتن بزند و گفته می شود اوباما می خواهد به نشست کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) بی اعتنایی کند، جان کری در برابر گمانه زنی های نتانیاهو در خصوص توافق هسته ای با ایران او را بی اطلاع از روند مذاکرات و محتوای بحث خواند؛ جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی که به شکل تعجب آوری انتقادی و صریح است اسرائیل را به تحریف جزئیات مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران با هدف خرابکاری در مسیر این مذاکرات متهم کرد، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا گفت نه تنها تصمیم نتانیاهو باعث تأسف است، بلکه به بافت روابط دو کشور نیز آسیب می رساند و روابط را به سطح اختلافات جناحی تنزل می دهد و ...

حاشیه هایی برای تغییر متن

در این تردیدی نیست که نتانیاهو و اوباما با هم اختلافات شدیدی بر سر نحوه تعامل با برنامه هسته ای ایران دارند اما این سطح از خبر سازی و تاکید بر «ساقط کردن هواپیماهای اسرائیلی» در واکنش به تعرض صهیونیست ها به ایران با وجود همه اختلافات یاد شده بین دولت اوباما و کابینه نتانیاهو بیشتر به یک پروپاگاندای رسانه ا ی با اهداف سیاسی شبیه است تا واکنشی واقعی.

نباید فراموش کرد که اسرائیل بزرگترین همپیمان آمریکا در خاورمیانه است؛ جایی که قرار بود از ابتدا نقش پادگان نظامی و حافظ منافع غرب را در منطقه ایفا کند. همچنین نباید از یاد برد که ایران همچنان بزرگترین طرف متخاصم آمریکا در منطقه است. سیاست های خصمانه چند دهه اخیر علیه ایران و در مقابل، حمایت های بی دریغ سیاسی، مالی و نظامی واشنگتن از تل آویو چیزی نیست که نیازمند شرح مفصل باشد.

بدیهی است که آمریکا هرگز ایران را به ضرر اسرائیل ترجیح نخواهد داد و حجم حمایت های واشنگتن از تل آویو این واقعیت را نشان داده است.

شاید پاسخ به این سوالات بتواند علت انتشار اخباری از این دست را در رسانه ها آنهم در آستانه توافق احتمالی ایران و 5+1 روشن کند:

آیا این گونه خبرسازی ها در آستانه تعیین تکلیف مذاکرات ایران و 5+1 می تواند این پیام را از سوی غربی ها به تهران ارسال کند که آلترناتیو توافق هسته ای می تواند گزینه نظامی و جنگ نیابتی در منطقه باشد؟ اگر چه تقریبا همه ناظران می دانند که طرف های متخاصم ایران توان برافروختن چنگ دیگری آنهم علیه ایران را در منطقه ندارند.

آیا قرار است گزارش هایی از این دست به نقل از منابع آگاه بی نام و نشان بر سر میز مذاکرات ایران و 5+1 نیز مطرح شود؟

چقدر احتمال آن هست که آمریکایی ها بخواهند با استناد به این گزارش ها، خود را در نقش حامی ایران در برابر تعرض ادعایی تل آویو جا بزنند و اخبار غیرموثق مطبوعاتی را به عنوان امتیاز به طرف ایرانی بفروشند؟

آیا فضای روانی – رسانه ای ایجاد شده پیرامون اختلافات و تنش های بین آمریکا و اسرائیل بر محوریت برنامه هسته ای ایران می تواند روند و محتوای مذاکرات و شرایط توافق احتمالی را نیز تحت تاثیر قرار دهد؟ به بیان دیگر، آیا حاشیه های رسانه ای و عملیات روانی می تواند به تغییر در متن توافق احتمالی ایران و غرب منجر شود؟!

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
این حرف ها همش سیاسیه... دارن با سیاست بازی چیزایی رو قایم می كنند!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
۰
۰
سلام خدمت شما

خط چهارم خبرسازی را به اشتباه خبرساری تایپ شده اصلاح شود.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
۰
۰
@salar
باشه، حتما
تا مرزهای كشور اومده و كسی خبردار نشده برادر
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
۰
۰
امریكای مكار بچه های ایران گول افكار سیاسی شما را نمی خورن
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
۰
۰
ای كاش اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله كنه تا با خاك یكسانش كنیم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها