سازمان یونسکو خواستار تشکیل یک جلسه اضطراری شورای امنیت شد

پتک داعش بر سر ‌آثار باستانی عراق

شبه نظامیان وابسته به گروه تروریستی تکفیری داعش تاکنون بارها اثبات کرده‌اند نسبت به هرچه بوی تمدن و پیشرفت بشری می‌دهد، دشمنی می‌ورزند.
کد خبر: ۷۷۵۰۳۲

آنها علاوه بر جنایاتی که علیه مردم عراق و سوریه انجام داده‌اند، نشان داده‌اند که با مساجد و مقابر شخصیت‌های بزرگ تاریخی و دینی دشمنی دارند و با تکیه بر برداشت‌های انحرافی خود از دین، هر تندیسی را معادل بت می‌انگارند. ذهنیت تنگ نظرانه آنها قادر به تفکیک معانی و مفاهیم نیست و به دلیل ماهیت توحشی که دارند از دستاوردهای تمدنی بشر در هراس می‌افتند.

روز پنجشنبه ویدئوی جدیدی از داعش پخش شد که در آن شبه نظامیان طرفدار این گروه در موصل به جان مجسمه‌ها و نمادهای تمدنی مردم عراق در موزه نینوا افتاده و با پتک و چکش دست به تخریب آنها می‌زدند. درواکنش به این تخریب فرهنگی مدیرکل سازمان فرهنگی، علمی‌ و آموزشی ملل متحد (یونسکو) خواستار برگزاری اجلاس اضطراری شورای امنیت شد. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز دیروز اقدام وحشیانه داعش را در تخریب آثار قبل از اسلام در موصل در شمال عراق را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه از بغداد، ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو در بیانیه‌ای گفت: این حمله فراتر از یک تراژدی فرهنگی است. این یک مساله امنیتی است؛ چرا که به فرقه گرایی، افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و مناقشه در عراق دامن می‌زند. وی افزود: به همین دلیل است که من فورا از رئیس شورای امنیت خواستم یک اجلاس اضطراری در مورد محافظت از میراث باستانی عراق به عنوان عنصری لاینفک از امنیت کشور برگزار کند.

باستان‌شناسان و کارشناسان میراث باستانی، انهدام آثار باستانی عراق را یک فاجعه خوانده و آن را با منفجر کردن معبد بودایی‌ها در استان بامیان افغانستان که منجر به انزجار جهانی شد، مقایسه کردند. مدیرکل یونسکو دراین زمینه گفت برخی از مجسمه‌های منهدم شده از شهر باستانی هرتا بودند یک محل میراث فرهنگی به ثبت رسیده توسط یونسکو که در فاصله حدود صد کیلومتری جنوب غربی موصل قرار دارد. کارشناسان عمر برخی از این آثار را حدود سه هزار سال تخمین می‌زنند زیرا به تمدن آشوری و بابلی قدیم باز می‌گشت.

روزگذشته نیز عناصر گروه تروریستی داعش مسجد تاریخی «الخضر» در منطقه «باب الطوب» در مرکز موصل را با بمب منفجر کردند. به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، شاهدان عینی افزودند عناصر داعش آوار این مسجد را نیز جا به جا کردند. تاریخ ساخت مسجد الخضر به قرن نهم هجری باز می‌گشت. این مسجد در مرکز شهر موصل و در ساحل رود دجله قرار داشت و از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثار تاریخی موصل محسوب می‌شد.

تروریست‌های داعش از جولای سال گذشته بیشتر مناطق استان نینوا از جمله شهر موصل را اشغال و در این مدت تعداد زیادی از مساجد، مقبره‌ها و زیارتگاه‌های شهر موصل را تخریب کردند. این گروه در دستور جدید خود خواندن دیوان‌های شعر عربی در شهر موصل در شمال عراق را ممنوع کرد.

سازمان‌های حفاظت از منابع و میراث باستانی عراق با اشاره به حمله داعش به کتابخانه مرکزی موصل، آن را یک توطئه بین‌المللی علیه میراث و تمدن کشور خواندند و از تمام سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل خواستند برای حفاظت از فرهنگ و تمدن عراق هرچه سریعتر وارد عمل شوند. افراد مسلح داعش در روزهای گذشته نیز کتابخانه مرکزی موصل را که از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور بود و در آن نسخه‌های قدیمی‌با ارزش و نایاب نگهداری می‌شد، سوزاندند. بنابر گزارش‌ها، تعداد کتاب‌های تاریخی و قدیمی‌در این کتابخانه حدود 112 هزار و 709 جلد بود. عبدالقادر، از مسئولان این کتابخانه می‌گوید: در این کتابخانه مرکزی کتاب‌های مرجع با ارزشی بود که در این حمله وحشیانه کاملا نابود شد.

درگیری‌های شدید

روزگذشته وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای پیاده نظام با حمایت نیروهای داوطلب مردمی‌و هواپیماهای ارتش توانستند دو منطقه البوبکر و البوعواد میان دو استان دیالی و صلاح الدین را از دست گروه تروریستی داعش آزاد کنند. نیروهای مسلح عراق نیز با کمک نیروهای داوطلب مردمی‌توانستند منطقه البغدادی در الانبار را از لوث وجود داعش پاکسازی کنند.گفته می‌شود منابع وابسته به وزارت دفاع عراق به اسکای نیوز گفتند: جنگنده‌های ائتلاف شب گذشته مقرهای داعش در موصل را هدف قرار دادند که موجب هلاکت ده‌ها داعشی از جمله فرماندهان مهم آن با تابعیت‌های مختلف شد.

این منابع تصریح کردند: از بین کشته‌شدگان ابو مجاهد چچنی، مسئول عملیات حمایت لجستیکی داعش، والی فرات در داعش، مسئول جذب نیروها و مسئول بخش اطلاعات این گروه قرار دارد. این حملات نشست‌های سرکردگان صف اول داعش از جمله رهبران داعش در القائم را در مرزهای مشترک با سوریه هدف قرار داده بود.به گفته منابع عراقی روز چهارشنبه دست کم 130 عضو داعش در موصل کشته شدند.

ژنرال جان آلن، نماینده ویژه کاخ سفید در ائتلاف ضد داعش نیز تائید کرد که: اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد نیمی‌از رهبران داعش در عراق کشته شده‌اند. وی افزود: اما هنوز جنگ طولانی برای شکست این گروه تروریستی پیش روست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها