سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهارتی با بیان اینکه ادعای جدید گروهک منافقین درباره وجود تاسیسات اتمی در ایران ثابت نشده است گفت که توافق هسته‌ای با با ایران در راستای منافع ملی آمریکا است.
کد خبر: ۷۷۴۹۳۴
توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع ملی ما است

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، "جنیفر ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:توافق با ایران در راستای منافع ملی آمریکا و اسرائیل است.

ساکی گفت: "توافق با ایران نه تنها در راستای منافع ملی ما و امنیت هم پیمانان ما و از جمله اسرائیل است بلکه این موضوع به امنیت جهانی مربوط می شود.وزیر خارجه و هم پیمانان ما در گروه 1+5 مطمئنا زمان و انرژی زیادی را بر روی توافقی که به منزله تهدیدی حیاتی محسوب شود،نخواهند گذاشت."

وی افزود:"ما پیش از این مقادیر غیرمنتظره ای از اطلاعات را برای اسرائیل فراهم کرده ایم و در هر مرحله ای با دولت اسرائیل مشورت کرده ایم و به این کار در روزها و هفته های آتی ادامه خواهیم داد. این همان چیزی است که من هفته پیش هم درباره آن صحبت کرده بودم."

وی درباره اظهارات جان کری در برابر کنگره درباره نتانیاهو گفت: وزیر خارجه این حقیقت را بیان داشت که لازم است در مواجهه با چالش های جهانی با دیدی باز روبرو شد. نکته مهم سخنان وی به وضع کنونی مذاکرات با ایران مربوط می شد. او اعلام کرد که باید به تمامی گزینه ها توجه داشت و با دیدی باز با موضوع روبرو شد. وزیر خارجه این موضوع را بیان داشت که زمانی که به توافق با ایران نگاه می کنیم باید ببینیم که اجزا و جزئیات آن چه هستند؟باید ببینیم که آیا این توافق از رسیدن ایران به تسلیحات اتمی جلوگیری می کند؟همه می دانند این توافق در راستای منافع آمریکا و در راستای منافع اسرائیل و جامعه بین المللی است. اجازه بدهید تا جزئیات مشخص نشده است قضاوت زودهنگام نداشته باشیم.لازم است که به این حقیقت اشاره کنم که روابط ما با اسرائیل روابط حزبی نیست.این روابطی بین دو کشور است و امیدواریم که ادامه پیدا کند.

وی درباره سفر آتی جان کری به سوئیس گفت:جان کری وزیر خارجه در دوم مارس به منظورحضور در بیست و هشتمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل راهی ژنو در سوئیس خواهد شد.او در مدت حضورش در ژنو با "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد کرد.او در این دیدار مسائلی چون اوضاع اوکراین را بررسی خواهد کرد.وزیر خارجه سپس به مونترو در سوئیس سفر خواهد کرد و در آنجا با "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران به عنوان بخشی از مذاکرات بین ایران و گروه پنج به علاوه یک دیدار خواهد کرد.وی آنگاه از مونترو راهی ریاض در عربستان سعودی خواهد شد و در آنجا با "ملک سلمان" و دیگر مقامات ارشد این کشور موضوعاتی چون یمن و داعش گفتگو خواهد کرد.وی آنگاه راهی لندن خواهد شد و در آنجا در دیدار با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس مسائل مختلف را بررسی خواهد کرد.

ساکی در پاسخ به این سوال که آیا اینکه جان کری حضور در سخنرانی نتانیاهو در اجلاس ایپک و همچنین سخنرانی وی در کنگره را به دلیل دیدار با وزیر خارجه ایران از دست می دهد ،ناراحت نمی شود؟ ،گفت:زمان بندی مذاکرات اینگونه است و همانطورکه همه شما می دانید ما تنها چند هفته با هدفمان تا رسیدن به چارچوبی سیاسی فاصله داریم بنابراین دیدار هفته آینده ضروری بود.

وی درباره ادعای جدید گروهک منافقین درباره وجود تاسیسات اتمی در ایران گفت: "ما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در اختیار نداریم که نتیجه گیری درباره این گزارش داشته باشیم.ما این گزارش‌ها را بررسی می کنیم اما بدیهی است که ما هیچ اطلاعاتی که نشان دهد که نتایج این گزارشها دقیق هستند،در اختیار نداریم.اگر چیزی اطلاعات کنونی را که در اختیار داریم،تغییر دهد آنگاه ما به موقع به آن پاسخگو خواهیم بود.اما حالا شاهد این مورد نیستیم.به نظر ما این ادعاها ثابت نشده اند.بدیهی است که ما این گزارش‌ها را بررسی می کنیم اما ما هیچ اطلاعاتی در اختیار نداریم که دولت آمریکا براساس آن به این نتیجه رسیده باشد که این گزارش‌ها درست هستند.اگر چیزی تغییرپیدا کند ما به شما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی درباره هویت فرد عامل اعدام وسربریدن گروگانهای آمریکایی در اسارت داعش گفت: ما به تحقیقات خود درباره قتل شهروندانمان از طرف داعش ادامه می دهیم.ما هیچ اظهار نظری درباره این تحقیقات نمی کنیم و نمی توانیم هویت این فرد را تایید کنیم.همانطور که رئیس جمهور بارها گفته است،هر چه زمان ببرد ما سرانجام عوامل قتل شهروندانمان را به دست عدالت خواهیم سپرد.ما در این رابطه با هم پیمانان بین المللی خود و از جمله دولت انگلیس برای کشاندن مجرمان به پای میز محاکمه تعامل خواهیم کرد. ما همچنین به تعامل خود با هم پیمانانمان برای تضعیف و شکست داعش ادامه خواهیم داد.

این سخنگو درباره اقدام داعش در منفجر کردن یک موزه در شهر موصل گفت:من نمی توانم این موضوع را تایید کنم اما اگر بخواهیم به طور گسترده صحبت کنیم بدیهی است که ما بارها نه تنها شاهد بی رحمی های داعش بوده ایم بلکه شاهد بی احترامی آنها به دیگر موارد بوده ایم.

ساکی درباره به گروگان گرفته شدن شماری ازمسیحیان سوریه به دست داعش گفت: ما در روزهای اخیر این اقدام داعش در به گروگان گرفتن مسیحیان در چند روستا در شمال شرق سوریه را به شدت محکوم کرده ایم.ما مطمئنا با هم پیمانان خود در رابطه با این اقدام بیرحمانه در تماس هستیم.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها