امروز 7 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 7 جمادی الاول 1436 هجری و 26 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۴۷۸۹
7 اسفند، دیدار ادوارد شواردنادزه با امام خمینی

هجری شمسی

7 اسفند 1334

استاد علامه علی اکبر دهخدا ادیب و نویسنده بزرگ ایرانی درگذشت. او در تهران زاده شد و علاوه بر علوم قدیم، در مدرسه علوم سیاسی نیز درس خواند و سپس در ورازت امور خارجه مشغول کار شد. در دوره مشروطه همراه میرزا جهانگیرخان شیرازی مشهور به صوراسرافیل، روزنامه صوراسرافیل را منتشر ساخت. او با نوشتن مقالات زیبا و انتقادی، سبک خاص خود را به مردم معرفی و عرضه کرد. علامه دهخدا مقالاتش را با نام چرند و پرند وامضای مستعار دخود منتشر می کرد. کارهای ادبی و انتقادی دهخدا از نظر سبک و سلیقه کم نظیر است و نوآوری او در طنزنویسی مکتب نوینی در زبان و ادبیات فارسی پدید آورد. او پس از جنگ جهانی اول به جمع آوری مطالب لغت نامه دهخدا و کتاب امثال و حکم اهتمام کرد. فرهنگ لغت دهخدا میراث بسیار گرانبها و ارزشمندی است که از او باقیست. علامه دهخدا آثاری در زمینه ترجمه و تصحیح از خود به جا گذاشت.

7 اسفند 1348

اشرف پهلوی به ریاست کمیسیون حقوق بشر ایران انتخاب شد.

7 اسفند 1348

در پی پخش جزوات درس ولایت فقیه امام‌خمینی، رئیس ساواک طی بخشنامه‌ای به کلیه ادارات تابعه از آنان خواست تا در جمع‌آوری و شناسائی عاملین انتشار این جزوات تلاش کنند.

7 اسفند 1367

ادوارد شواردنادزه وزیر خارجه وقت اتحاد جماهیر شوروی پاسخ میخائیل گورباچف رئیس‌جمهور کشورش را در حسینیه جماران در حضور امام قرائت کرد.

7 اسفند 1371

فقیه اصولی آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی درگذشت. از جمله آثار چاپی ایشان، کتاب الطهاره، الصلاة و الصوم می‏باشند.

7 اسفند 1377

اولین انتخابات سراسری شوراهای اسلامی شهری و روستائی برگزار شد.

هجری قمری

7 جمادی الاول 1331

حاج میرزا سلیمان بن محمد کاظم شیرازی فاضل و شاعر ایرانی درگذشت. او نایب الحکومه اصفهان نیز بود و در سروده هایش خلف تخل می کرد. احداث مسجد عالی و تکیه رفیع حاجی آباده در تخت فولاد اصفهان از آثار اوست.

میلادی

26 فوریه 1802

ویکتور هوگو نویسنده و شاعر فرانسوی متولد شد. او که از مشهورترین ادیبان جهان به شمار می رود، در بیست و پنج سالگی عضو آکادمی فرانسه و نماینده مجلس این کشور شد. در زمان حکومت ناپلئون سوم به علت مخالفت با سیاست های او از سیاست کناره گرفت و بیست سال در تبعید به سر برد و در همین مدت به خلق شاهکارهای ادبی خود مشغول شد. آثاری چون گوژپشت نتردام، مردی که می خندید و شاهکار او بینوایان به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده است.

26 فوریه 1921

عهدنامه دوستی میان ایران وشوروی به امضا رسید. این عهدنامه چهار سال پس از انقلاب بلشویکی در شوروی امضا شد و دولت شوروی کلیه قراردادهای قبلی روسیه با ایران را که به ضرر ایران بود، ملغی اعلام کرد و در این عهدنامه دوستی قراردادهایی را که روسیه با دولت ثالث علیه ایران امضا کرده بود، بی اعتبار دانست. در مقابل ایران تعهد کرد اجازه ندهد کشورهای دیگر برای فعالیت های علیه شوروی از خاک ایران استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها