با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستورالعمل جدیدی برای شرکت‌های واردکننده غیررسمی خودرو تدوین شده است که با ابلاغ آن در روزهای آینده، شیوه همکاری آنها با نمایندگان رسمی واردات خودرو مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۷۷۳۶۶۳
ساماندهی واردکنندگان غیررسمی خودرو آغاز شد

چند وقتی هست که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ آئین‌نامه‌ای، واردات خودرو را به ۳۵ نماینده رسمی دارای مجوز از وزارتخانه متبوعش سپرده است و اجازه ثبت‌سفارش به اشخاصی که دارای نمایندگی رسمی نباشند، نمی‌دهد حتی به دستور او، سیستم ثبت‌سفارش واردات برای واردکنندگان غیررسمی خودرو قفل شده و آنها برای واردات باید زیر نظر واردکنندگان رسمی فعالیت کنند. در غیر این صورت، اجازه واردات خودرو نخواهند داشت.

به گفته وی، خودرو یک کالای سرمایه‌ای است که باید خدمات پس از فروش مناسب نیز به مصرف‌کنندگانش ارایه شود و بنابراین، باید علاوه بر اینکه ارایه خدمات پس از فروش به خریداران از سوی فروشندگان و واردکنندگان رسمی خودرو باید تضمین شود؛ تامین قطعات و ارایه سرویس‌های مناسب نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

بر همین اساس، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز هفته گذشته دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی را با ۱۴ آیتم، ابلاغ کرد و از واردکنندگان خواست تا سود خود را در قالب این دستورالعمل ساماندهی کرده و خودروهای وارداتی را نیز بر اساس همان چارچوب، قیمتگذاری و به مصرف‌کنندگان ارایه دهند.

اگرچه واردکنندگان خودرو به میزان سود در نظر گرفته شده از سوی سازمان حمایت اعتراضاتی داشته و شنبه هفته جاری نیز در جلسه ای با مسئولان سازمان حمایت آن را مطرح کرده‌اند، اما بالاخره پذیرفتند که دستورالعمل را اجرایی کنند.

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: وزارت صنعت، اعلام کرده بود واردکنندگان غیررسمی خودرو که هنوز نتوانسته‌اند مراحل لازم برای دریافت مجوزهای گشایش نمایندگی رسمی از خودروسازان خارجی را کسب کرده و به نوعی، شرایط این وزارتخانه را برای واردات خودرو تامین کنند، باید تحت پوشش و نظارت واردکنندگان رسمی خودرو، به واردات بپردازند و اگر بتوانند خدمات پس از فروش مناسب را تامین کنند، می‌توانند واردات را انجام دهند.

وی افزود: در گام بعد، وزارت صنعت، ظرف روزهای اخیر، شیوه‌نامه جدیدی را تدوین کرده که براساس آن، واردکنندگان غیررسمی خودرو نیز ساماندهی خواهند شد. در واقع، در این دستورالعمل که ظرف روزهای آینده به واردکنندگان خودرو و عموم واردکنندگان غیررسمی خودرو ابلاغ خواهد شد، شیوه‌نامه فعالیت شرکت‌هایی که نماینده رسمی خودروسازان خارجی نیستند، مشخص خواهد شد که در چه چارچوب و شیوه‌ای می‌توانند با شرکتهای رسمی واردکننده خودرو فعالیت کنند.

به گفته وی، این شیوه‌نامه ظرف روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.

به هرحال باید منتظر بود و دید که جزئیات این شیوه‌نامه چه خواهد بود و دولت چطور می‌خواهد به این موضوع خاتمه دهد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها