
به گزارش جام جم آنلاین، گریپن که در سال ۱۹۸۸ برای اولین بار به پرواز درآمده بود، در سال ۱۹۹۷ به نیروی هوایی سوئد پیوست و جایگزین جنگندههای ساب ۳۵ دراکن و ساب ۳۷ ویگن شد.
این جنگنده در سالهای بعد به کشورهای آفریقای جنوبی، تایلند، جمهوری چک و مجارستان هم فروخته شد.
گریپن جنگنده ای مافوق صوت با سرعت بیش از دو ماخ است که مثل جنگندههای قبلی شرکت ساب از طراحی بالمثلثی و بدون دم همراه با کانارد بهره میبرد.
مدلهای تازهتر ساب ۳۹ به تجهیزات سوختگیری هوایی هم مجهز شدهاند و مدلهای صادراتی آن سازگاری قابل توجهی با استانداردهای ناتو دارند.
این جنگنده از یک موتور ولوو-فلایگموتور نیرو میگیرد که از موتور آمریکایی جنرال الکتریک اف۴۰۴ اقتباس شده است. موتوری که در جنگندههای اف-۱۸ هورنت هم نصب شده است.

نیروی هوایی سوئد به تازگی سفارش خرید جدیدترین مدل گریپن را دادهاست که از یک موتور ارتقایافته با نام اف۴۱۴جی و رادار آرایه فازی فعال بهره میبرد.

در این مدل که با نام سوپر گریپن یا گریپن انجی شناخته میشود، ظرفیت سوخت داخلی جنگنده هم به طور قابل توجهی افزایش یافتهاست.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
مهدی مذهبی معتقد است پیوند میان هنر، هویت و فضای شهری، محور اصلی وظایف سازمان زیباسازی شهر تهران است
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتوگو با «جامجم»:
حمیدرضا حسینی معتقد است تاریخ بهارستان بازتابی از فراز و فرود سیاست و فرهنگ ایران در ۲ سده اخیر بوده است