به دنبال این حادثه، در مصر 7 روز عزای عمومی اعلام شد و ارتش این کشور مواضع داعش در لیبی را هدف قرار داد

داعش 21 مصری مسیحی را سربرید

یک بار دیگر گروه تروریستی ـ تکفیری داعش در خونریزی و جنایت رکورد زد و در یک عملیات وحشیانه 21 مصری مسیحی را که دو ماه پیش از شهر «سرت» لیبی ربوده بود، به طرز فجیعی در ساحل دریای مدیترانه سربرید.
کد خبر: ۷۷۱۳۳۷

بلافاصله ارتش مصر درصدد انتقامجویی از داعشی‌ها برآمد و طی روز گذشته هشت بار مراکز آموزشی و انبارهای تسلیحاتی داعش در لیبی را بمباران کرد.

مصر اعلام کرد این حملات را براساس تصمیم شورای دفاع ملی این کشور صورت داده است. حملات روز گذشته مصر چنان شتابزده بود که به گزارش شبکه الجزیره در جریان آن هفت نفر از جمله سه کودک کشته و 17 غیرنظامی زخمی شدند. ارتش مصر می‌گوید منطقه‌ای را در شهر درنه هدف قرار داده و در جریان آن موفق شده است 40 تا 50 عضو داعش را به هلاکت برساند.

داعش روز یکشنبه یک نوار ویدئویی را در شبکه اجتماعی یوتیوب منتشر کرد که در آن اعدام این مسیحیان را نشان می‌داد. داعش مکان تصویربرداری این نوار ویدئویی را ساحل ایالت طرابلس در دریای مدیترانه اعلام کرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، این افراد به صورت دست بسته و در حالی که لباس نارنجی به تن داشتند، توسط افراد نقابدار به ساحل دریا آورده شدند.

یک منبع مسئول نزدیک به دولت لیبی در طبرق در مصاحبه با سایت التحریر عنوان کرد: دستگاه‌های امنیتی لیبی اطلاعاتی را به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد نام شخصی که بر این عملیات جنایتکارانه نظارت داشته، حسن الکرامی بوده است.

به گزارش این منبع، فرد یاد شده که نام ابومعاویه برخود گذاشته است، از ساکنان شهر سرت و خطیب مسجد الرباط الامامی بوده است. بسیاری از ساکنان این شهر می‌گویند او یک بیمار روحی است و از شکنجه و ترساندن کودکان لذت می‌برد.

واکنش‌های جهانی

جنایت داعش با واکنش‌های جهانی مواجه شد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان این جنایت را بشدت محکوم کرد و گفت: عاملان این اقدام فجیع، با تحریک احساسات مذهبی، قومی و طایفه‌ای، اهداف شومی را همسو با منافع رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به روابط پیروان ادیان بزرگ آسمانی و تخریب مناسبات کشورهای اسلامی دنبال می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز همراه دولت‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس این جنایت را بشدت محکوم کردند.

کاخ سفید نیز این جنایت هولناک داعش در خاک لیبی را بشدت محکوم و آن را بزدلانه توصیف کرد. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه هم در سخنانی اعدام 21 مصری مسیحی را محکوم کرد.

به دنبال این کشتار فجیع در مصر، هفت روز عزای عمومی اعلام شد. همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز سه روز عزای عمومی اعلام کرد. عباس همچنین به پاپ «تواضرس دوم» رهبر کلیسای مسیحیان مصر نیز تسلیت گفت.

جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌‌ای گردن زدن ۲۱ مسیحی مصری به دست داعش در لیبی را محکوم کرد و آن را در تناقض با اسلام دانست.

اتحاد علیه داعش

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر بلافاصله پس از اعلام خبر کشته شدن 21 مصری به دست داعش از کشورهای جهان خواست برای مقابله با این گروه متحد شوند.

به گزارش ایسنا، رهبران فرانسه و مصر دیروز از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کردند تا نشستی را برای بررسی شرایط امنیتی لیبی و اتخاذ تصمیم‌های جدید برگزار کند.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی با سامح شکری، همتای مصری‌اش که عازم آمریکا بود، آمادگی کشورش را در این شرایط دشوار برای حمایت همه‌جانبه از مصر در برابر تروریسم اعلام کرد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه مصر از گفت‌وگوها و مشورت‌هایی میان رهبران کشورهای عربی برای تشکیل یک نیروی عربی یکپارچه جهت حفظ امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و اردن خبر داد.

از سوی دیگر، الازهر مصر اقدام عناصر وابسته به گروه افراطی «دولت اسلامی» را به سر بریدن گروهی از قبطی‌های این کشور در لیبی «وحشیانه و ددمنشانه» توصیف کرد که با هیچ دین و آیینی ارتباطی ندارد.

این نهاد مذهبی کهن مصری در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنایتی که عناصر داعش مرتکب شدند فقط می‌تواند کار بیماران روانی باشد، کسانی که قلبشان سنگ شده است، در زمین فساد می‌کنند و خون انسان‌های بی‌گناه را به ناحق می‌ریزند.

دولت مصر مرز مشترک و طولانی با لیبی دارد. گروه تروریستی داعش از چند ماه پیش در استان درنه لیبی اعلام وجود کرد و شهر درنه را مرکز خود قرار داد. داعش در این شهر با اعمال قوانین شرعی مطابق با دیدگاه‌های خود، اعلام کرد با گروه داعش در عراق به رهبری ابوبکر البغدادی بیعت کرده است.

گرچه یک هفته پیش مجله الکترونیکی «دابق» وابسته به داعش تصاویر لحظه اعدام 21 گروگان مصری را منتشر کرده بود، اما وزارت خارجه مصر صحت آن را تائید نمی‌کرد. انتشار این تصاویر با تظاهرات اعتراضی خانواده‌های قربانیان در مصر که دولت این کشور را متهم به کم‌کاری در آزادی فرزندانشان کرده بودند، همراه شد.

بر همین اساس، محمد البرادعی معاون پیشین رئیس‌جمهور موقت مصر ضمن محکوم کردن این حادثه راهکار مبارزه با آنچه را که «بحران منطقه» توصیف کرد، مقابله امنیتی در کوتاه‌مدت و مقابله منطقی برای خروج از بحران در طولانی‌مدت دانست. حامیان مشروعیت نیز که وابسته به جریان اخوان‌المسلمین هستند نسبت به حملات روز گذشته مصر به مواضع داعش واکنش نشان داده و نسبت به «ماجراجویی» در لیبی هشدار داد.

در مقابل این واکنش‌ها، دفتر نخست‌وزیر لیبی ضمن ابراز همدردی با دولت مصر و محکومیت جنایت داعش تاکید کرد که مصر و لیبی در جنگ علیه تروریسم در کنار یکدیگر هستند. ژنرال لیبیایی خلیفه حفتر نظامی مشهور لیبیایی که مدعی مبارزه با سلفی‌های افراطی در این کشور است، ضمن ابراز تاسف از سر بریده شدن شهروندان مصر به دست عناصر داعش، از حمله قاهره به این عناصر در لیبی استقبال کرد.

وی ضمن تائید مداخله نظامی مصر در لیبی برای حمله به گروهک تروریستی داعش گفت: هرگونه حمله به شهرهای مصر، در واقع حمله به لیبی است. خلیفه حفتر کشورهای قطر و ترکیه را مسئول حمایت از گروه‌های تروریستی حاضر در لیبی می‌داند.

بنابه گفته تحلیلگران، کشور لیبی هم‌اکنون به سه قسمت تقسیم شده است که بخشی از آن در دست داعش و بخش دیگر در دست گروه‌های افراطی و اخوانی‌هایی است که از سوی دولت قطر حمایت می‌شوند. بخش دیگر لیبی نیز در اختیار نیروهای طرفدار حفتر و دولت و مجلس این کشور بوده که از سوی عربستان سعودی، مصر و امارات حمایت می‌شوند.

دولت ابوظبی روز گذشته از اقدامات مصر پشتیبانی کرد. روز یکشنبه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در سخنانی خواستار دخالت ائتلاف آمریکایی ضدداعش در لیبی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها