قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع از پیشنهاد اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد تومان به هیات دولت برای تثبیت ۲۸۰ هزار کانون ریزگرد در خوزستان خبر داد.
کد خبر: ۷۷۱۱۱۳
۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تثبیت کانون های ریزگرد در خوزستان

ناصر مقدسی گفت: این هفته در هیات دولت جلسه ای برای اختصاص اعتبار ویژه برای مهار ریزگردها با حضور نمایندگان سازمان جنگل ها، سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و سازمان هواشناسی تشکیل داده که بر اساس پیشنهادات این ارگانها برای این اعتبار تصمیم گیری می شود.

وی افزود: پیشنهاد سازمان جنگل​ها برای اجرای عملیات تثبیت شن های روان در فاز اول طی دو سال آینده که حدود ۲۸۰ هزار هکتار از این کانون ها را در بر می گیرد به هیات دولت حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که اگر اختصاص یابد با اولویت این عملیات سریعا آغاز می شود.

سازمان جنگل​ها توان تثبیت سالانه ۱۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد را دارد

قائم مقام سازمان جنگلها اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت کاری از نظر پتانسیل فنی در تمام سطوح اجرایی، مشاوره ای و پیمانکاری در داخل کشور وجود دارد که در حتی در شرایط عادی و بدون اولویت هم سالانه بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از کانون های تولید گرد و غبار مهار شود اما همواره محدودیت های منابع مالی مانع اجرای به موقع و کنترل کانون های بحرانی می شود.

مقدسی افزود: در حال حاضر چنانچه این اعتبار ویژه اختصاص یابد از همین فردا می توان فعالیت های اجرایی برای تثبیت کانون های بحران با ظرفیت چند برابر حالت عادی را از طریق آبخیزداری و پخش سیلاب با استفاده از هرزآب​های فصلی که به وفور در خوزستان وجود دارد، ایجاد باد شکن های طبیعی و مصنوعی، مالچ پاشی و نهال کاری و توسعه جنگل​کاری آغاز کرد.

تثبیت کانون های ریزگرد همزمان با جلوگیری از توسعه غیر اصولی اکوسیستم ها

وی افزود: البته تثبیت و کنترل کانون های ریزگرد و بحران تنها در صورتی موثر است که از تبدیل و توسعه مناطقی که در حال حاضر کانون بحران نیستند جلوگیری شود که این موضوع تنها با خودداری از کشاورزی و توسعه صنعتی و تجاری غیر اصولی در شرایطی که کشور در خشکسالی طولانی مدت به سر می برد امکانپذیر است.

به اعتقاد قائم مقام سازمان جنگل​ها، تنها راهکار برون رفت از بحران ریزگردها در کشور ارتقا حفاظت در اکوسیستم های طبیعی همزمان با تشدید فعالیت های کنترل و تثبیت در کانون های بحرانی گرد و غبار است.

تعیین منشأ ریزگردها با استفاده از تصاویر ماهواره ای

مقدسی گفت: در حال حاضر منشأ پیدایش و فراوانی وقوع ریزگردها از طریق تصاویر ماهواره ای سازمان هواشناسی دقیقا مشخص شده است و تعیین شده که منشداصلی ریزگردها در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و بوشهر سه کانون چند میلیون هکتاری در کشور عراق و صحرای ربع الخالی در عربستان است.

منشأ اصلی ریزگردها در خارج از مرزهای کشور

وی افزود: البته منشأ ریزگردها در خوزستان علاوه بر این مناطق محور فکه- شوش و دهلران در غرب اهواز است.

لزوم جلب مشارکت و سرمایه گذاری تشکل​های مردمی و بخش خصوصی

قائم مقام سازمان جنگلها اظهار داشت: چنانچه دولت تأمین اعتبار کند که به سرعت تثبیت شن​ها و تپه های ماسه ای فعال و روان که مأموریت سازمان جنگل​ها است آغاز می شود اما اگر این اعتبار تأمین نشود محدودیت خواهیم داشت مگر اینکه با جلب مشارکت و سرمایه گذاری تشکل های مردم نهاد و بخش خصوصی بتوان این کاستی ها را جبران کرد.

استفاده از گونه های بومی برای تثبیت ریزگردها

مقدسی افزود: سازمان جنگلها تلاش می کند در تثبیت کانون های ریزگرد از روش های بیولوژیک و با استفاده از گونه های بومی که بتوان بهره برداری اقتصادی از بذر، صمغ، پوست، میوه داشت حتی استفاده دارویی از آنها امکانپذیر باشد اقدام کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها