بررسی کلیات لایحه بودجه در نوبت صبح

موافقان بودجه 94 ؛شفافیت بودجه افزایش یافته است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، افزایش شفافیت بودجه سال 94 را از نقاط قوت آن خواند و گفت: هیچ عدد و رقم پنهانی در بودجه سال 94 وجود ندارد که این امر قدرت نظارت مجلس را افزایش می دهد.
کد خبر: ۷۷۰۶۹۱
موافقان بودجه 94 ؛شفافیت بودجه افزایش یافته است

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار داشت.

محمد رضا تابش در موافقت با کلیات بودجه، شفافیت بودجه را یکی از مزایای لایحه امسال خواند و گفت: در بودجه امسال هیچ رقم و عدد پنهانی وجود ندارد که این امر قدرت نظارت مجلس را افزایش داده و دولت را در موضع پاسخگویی در قبال عملکرد خود قرار می دهد.

نماینده مردم اردکان با بیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی در بودجه سال 94 تبلور دارد، اظهار داشت: کاهش وابستگی به نفت از ویژگی های مهم بودجه امسال است، سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه از محل درآمدهای مالیاتی و 78 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی بود.

در حالیکه در سال 94 ، 120 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه از محل درآمدهای مالیاتی و 70 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی است که این رقم نیز در کمیسیون تلفیق به 54 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

وی افزایش سرمایه شرکت های دانش بنیان به 300 میلیارد تومان را از ویژگی های مهم بودجه امسال خواند و گفت: اعتبارات مناطق محروم علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی به نصف، حدود 70 درصد افزایش یافته و به مبلغ 6 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است.

نماینده اصلاح طلب مجلس ادامه داد: برای اولین بار در راستای تشویق جوانان به ازدواج هزار و 300 میلیارد تومان برای تامین مسکن حمایتی زوج های جوان اختصاص یافت. علاوه بر این هزار میلیارد تومان نیز به افزایش بهره وری آب اختصاص یافته است.

وی افزود: 55 میلیارد تومان از منابع بودجه امسال برای مبارزه با گرد و غبار و حفاظت از تالاب ها اختصاص یافته که این رقم با توجه به مشکلات موجود، کفاف هزینه ها را نمی دهد.

تابش، افزایش سه و نیم برابری اعتبارات دفاعی را از نقاط قوت لایحه بودجه خواند و گفت: اعتبارات دفاعی از هزار و 760 میلیارد تومان در سال 93 به 6 هزار و 200 میلیارد تومان در سال 94 افزایش یافته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: پایه های مالیاتی بدون افزایش نرخ مالیات افزایش یافته و دولت با شناسایی افرادی که سهم مالیاتی خود را پرداخت نمی‌کنند، درآمد خود از محل اخذ مالیات را افزایش داده است.

بودجه سال 94 براساس سیاست ثبات قیمت ها تنظیم شده است

نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سال 94 با تاکید بر لزوم ثبات قیمت ها و کاهش فشار بر مردم تنظیم شده است.

سید هادی حسینی نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: در شرایطی که قیمت نفت در حال کاهش است دولت سهم نفت را در بودجه کاهش داده است که این اقدام مهمی است.

وی با اشاره به افزایش 16 درصدی بودجه عمرانی کشور گفت: بودجه جاری امسال 11 درصد افزایش یافته که نشان دهنده نگاه مثبت دولت در توسعه و سازندگی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه دولت در بودجه سال 94 ثبات قیمت ها بوده است اظهار داشت: دولت تلاش داشته است فشار به مردم را کاهش دهد و در همین راستا از افزایش قیمت ها خودداری کرده است.

وی وصول مالیات ها را اقدامی مهم خواند و گفت: سال گذشته با مجوز مجلس سازمان امور مالیاتی نیروهای خود را افزایش داده و در پی آن دولت به کمیسیون تلفیق گزارش داد که بخشی زیادی از مالیات معوق وصول شده است.

وی در پایان تاکید کرد: دولت و کمیسیون تلفیق مجلس تلاش کردند که لایحه بودجه سال 94 را براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تنظیم کنند.

لایحه بودجه سیاستی برای به زانو درآوردن سلطه گران است

نماینده مردم پارس آباد لایحه بودجه سال 94 را لایحه‌ای سیاسی خواند که دولت با اجرای آن قصد دارد قدرت های سلطه گر را که نفت را ارزان کرده اند به زانو درآورد.

حبیب برومند داشقاپو نماینده مردم پارس آباد در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: لایحه بودجه سال 94 نه تنها لایحه کارشناسی شده بلکه لایحه‌ای سیاسی است زیرا دولت با تنظیم لایحه تلاش دارد قدرت های سلطه گر که نفت را ارزان کرده‌اند به زانو در آورد.

عضو کمیسیون کشاورزی کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را از نقاط قوت لایحه بودجه سال 94 خواند و گفت: این امر موجب تقویت بخش کشاورزی و تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: توجه به اقتصاد دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی از نقاط قوت بودجه سال 94 است.

وی گفت: افزایش درآمد مالیاتی دولت با اتکا بر افزایش مالیات واردات کالاهای لوکس نیز از اقدامات مثبت دولت در لایحه بودجه 94 است.

توجه جدی بودجه 94 به رفع موانع تولید و محیط‌ زیست

نماینده مردم لاهیجان با اشاره به اعتبار 6 هزار میلیاردی رفع آلودگی‌های زیست محیطی و احیای تالاب‌ها گفت: در این لایحه توجه جدی به رفع موانع تولید و مشکلات زیست محیطی شده است.

ابوذر ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه 94، اظهار داشت: با توجه به ترکیب جدید کمیسیون تلفیق برای بررسی کلیات لایحه بودجه دخالت‌های شخصی که در گذشته وجود داشت، حذف شد.

وی در ادامه با تاکید بر توجه بودجه به روستاها، افزود: در لایحه بودجه نیز اعتبارات در نظر گرفته شده برای راه روستایی 1.5 برابر شده است. همچنین برای گازرسانی به روستاها حدود چهار هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که اعتبار بسیاری مناسبی است.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه توجه بسیار جدی و اعتبار بسیاری مناسبی برای بنیه دفاعی کشور تخصیص پیدا کرده، ادامه داد: ما همچنین در لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق حدود 53 میلیارد تومان برای تجهیزات جانبی مدارس و همچنین امور تربیتی در آموزش و پرورش در نظر گرفته‌ایم.

ندیمی همچنین درباره موضوع هدفمندی و پرداخت یارانه به خانوارهایی که تا 2.5 میلیون تومان درآمد دارند، گفت: انتقادات نمایندگان در این زمینه را قبول داریم و آنها می‌توانند پیشنهادات خود را بیان کنند.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه 94 به رفع موانع تولید توجه جدی شده و در این زمینه 10 هزار میلیارد اوراق مشارکت برای پرداخت مطالبات در نظر گرفته‌ایم، افزود: در لایحه بودجه 94 برای احیای تالاب‌ها و کنترل آلودگی‌ها 6000 میلیارد در نظر گرفته شده است.

توجه بیشتر به شرکت های دانش بنیان

'حسن کامران دستجردی' نماینده مردم اصفهان در مجلس هم در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 94 کل کشور اظهار داشت: در بودجه سال آینده مقرر شده است که 4 میلیارد و 800 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت و در اختیار بانک ها گذاشته شود تا از سود آن برای ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی استفاده شود.

وی ادامه داد: در بودجه سال آینده به تقویت شرکت های دانش بنیان توجه بیشتری شده است و برای اولین بار به جانبازان تسهیلاتی با نرخ سود بسیار پایین ارایه خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در بودجه سال آینده بیمه زنان سرپرست خانوار و کارگران کشاورزی نیز دیده شده است که با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده این یک درصد در مسیر بیمه این اقشار هزینه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در بودجه سال آینده به مهار آبهای مرزی، بازنشستگان، بهسازی روستاها، بسیج دانشجویی و دانش آموزی، مسکن نیروهای مسلح توجه زیادی شده است.

کامران خاطر نشان کرد: مجلس و دولت از یک خانواده هستند و باید برای مردم نوکری کنند.منابع و مصارف بودجه سال آینده روشن است و در همین مسیر می توان اقتصاد مقاومتی را نیز اجرایی کرد.

لایحه بودجه سال 94 به زیرساخت های اقتصادی و کاهش تورم توجه ویژه دارد

سلیمان عباسی نماینده گنبد کاووس نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 94 کل کشور گفت: در این لایحه به زیرساخت های اقتصادی، بهداشت و درمانی ، اشتغال زایی و کاهش تورم توجه بسزایی شده است.

وی افزود: لایحه بودجه سال 94 کل کشور طوری تنظیم شده که نیاز به اصلاح اساسنامه ها ندارد.

نماینده گنبدکاووس با اشاره به اینکه در این لایحه آثار مشخصی برای بهره وری مشخص است گفت: در لایحه بودجه سال 94 کل کشور تامین منابع از طریق فروش اوراق مشارکت شفاف شده است.

وی یادآور شد: لایحه بودجه سال 94 کل کشور در راستای تکالیف دولت براساس برنامه پنجم توسعه تدوین شده است.

سخنان برخی مخالفان جای تعجب دارد

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: متاسفانه برخی نمایندگان مجلس به خصوص کسانی که تحصیلات اقتصادی دارند مطالبی را در مخالفت با لایحه بودجه مطرح می کنند که جای تعجب دارد.

عزیز اکبریان افزود: روزی در این مملکت دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت با قیمت بالای 100 دلار می فروختیم اما امروز حداکثر یک میلیون و 300 هزار بشکه نفت آن هم با قیمت 40 دلار می فروشیم؛ مخالفان هیچ اشاره ای به منابع درآمدی جدید نمی کنند.

وی ادامه داد: به همه چیز انتقاد کردن کار درستی نیست بلکه باید کمک کنیم که منابع درآمدی کشور افزایش یابد؛ مخالفت براساس معیارهای خودمان درست نیست و انتقادها باید استدلال داشته باشد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ابزارهای مثبت لایحه بودجه سال 94 جلوگیری از فرارهای مالیاتی است و سازمان ها و مراکزی که تا به امروز مالیات پرداخت نمی کرده اند را ملزم به پرداخت مالیات کرده است.

اکبریان با بیان اینکه ثبات قیمت حامل های انرژی از ویژگی های مثبت لایحه بودجه سال 94 است، اظهارداشت: سال گذشته 66 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی پیش بینی کردیم اما چه میزان از این درآمد تحقق پیدا کرد؟ امسال در لایحه بودجه این درآمد 48 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که واقع بینانه است.

وی ادامه داد: برخی می گویند این مقدار درآمد کم است، آیا باید بگوییم که درآمد هدفمندی به 100 هزار میلیارد افزایش یابد؟ قطعا در این شرایط ، تورم سرسام آوری در جامعه به وجود خواهد آمد و به اقشار آسیب پذیر ضربه می زند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به حوزه بهداشت و درمان از ویژگی های لایحه بودجه 94 است و ما مشاهده می کنیم با روند مثبتی که دولت و مجلس دارند در آینده باید کمتر از 10 درصد هزینه های درمان را مردم بدهند و این بهتر از آن است که یارانه نقدی پرداخت کنیم.

اکبریان افزود: بودجه براساس اقتصاد مقاومتی است و به رفع موانع تولید و بودجه های عمرانی توجه دارد.

وی ادامه داد: در توجه به اعتبارات علم و فناوری شاهد افزایش 40 درصدی بوده ایم؛ همچنین در این لایحه به ورزش همگانی، مناطق محروم، تحصیل رایگان ایثارگران در دانشگاه، مشکلات فرهنگیان، تعیین تکلیف مشمولان نظام وظیفه و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی توجه ویِژه ای شده است.

لایحه بودجه 94 توجه جدی به زیرساخت های اقتصادی دارد

نماینده مردم گنبدکاووس با مثبت ارزیابی کردن کلیات لایحه بودجه 94، گفت: لایحه بودجه سال آینده کشور توجه جدی به زیرساخت های اقتصادی، بهداشت و درمان، اشتغالزایی و کاهش تورم در جهت اقتصاد مقاومتی دارد.

سلیمان عباسی نماینده مردم گنبد کاووس در موافقت با کلیات لایحه بودجه 94 اظهار داشت: در این لایحه به زیرساخت های اقتصادی، بهداشت و درمان، اشتغالزایی و کاهش تورم در جهت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و مناطق محروم توجه جدی شده است.

وی در ادامه افزود: این لایحه طوری تنظیم شده است که نیازی به اصلاح قوانین، اساسنامه و مقررات نباشد تا تخصیص اعتبارات با سرعت بیشتری انجام گیرد.

نماینده مردم گنبد کاووس با بیان اینکه در این لایحه 16 هزار میلیارد ریال برای احداث تاسیسات و لوله های گازرسانی روستاها و شهرها با اولویت مناطق سردسیر و نفت خیز در نظر گرفته شده است، افزود: همچنین 3 هزار میلیارد ریال نیز برای استانداردسازی سامانه های گرمایش مدارس با اولویت مدارس روستایی در لایحه تامین شده است.

عباسی گفت: تخصیص یک هزار و 200 میلیارد ریال برای طرح سرانه مدارس، اختصاص 300 میلیارد ریال برای کمک های فنی در طرح های نوین آبرسانی، اختصاص 10 میلیارد ریال برای کمک های فنی در جهت توسعه روش های نوین آبیاری از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه 94 است.

عباسی با بیان اینکه در لایحه بودجه 94 توجه جدی به تقویت بنیه دفاعی کشور شده است، تصریح کرد: در همین راستا موافقت شده تا این بخش از محل درآمد حاصل از فروش فرآورده های مکشوفه به ازای کشف و هر لیتر مواد سوختی قاچاق مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد ریال تا سقف 10 هزار میلیارد ریال درآمد داشته باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این مقدار نیز در بودجه 94، 10 هزار میلیارد ریال برای تقویت بنیه دفاعی در نظر گرفته شده که البته انتظار می رفت این مبلغ بیش از این باشد.

نماینده مردم گنبد کاووس از اختصاص 6 هزار میلیارد ریال به عملیاتی کردن کنترل آلودگی زیست محیطی و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد در حفظ محیط زیست و احیای تالاب ها در لایحه بودجه سال آینده خبر داد و گفت: در این لایحه همچنین 4 هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک در نظر گرفته شده است.

وی اختصاص 48 هزار میلیارد ریال برای استمرار طرح تحول سلامت را از دیگر نکات مثبت این لایحه خواند.

بودجه 94 کسری نخواهد داشت

نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی بودجه 94 را در راستای تعدیل تورم و توجه به رشد اقتصادی خواند و گفت: با سازوکارها و سیاست های در نظر گرفته شده بودجه 94 کسری نخواهد داشت.

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: بودجه سال 94 تعدیل تورم را هدف گرفته است. محاسبات مراکز پژوهشی نشان دهنده تاثیر مستقیم هزینه های عمرانی با رشد اقتصادی است که در لایحه بودجه 94 رشد اقتصادی 3 درصدی پیش بینی می شود.

وی کاهش 3.3 دهم درصدی هزینه های جاری را نقطه قوتی برای بودجه 94 خواند و گفت: لایحه بودجه 94 با برخورداری از علم روز از شفافیت و قدرت عملیاتی بیشتری برخوردار است.

نماینده مردم اردبیل افزایش کارایی دولت در استان ها، اولویت بندی دلسوزانه برگرفته از توجه به منافع ملی، توجه به توازن در توسعه را از نقاط قوت بودجه خواند و گفت: بودجه 94 فضای معطر توسعه و محرومیت زدایی را به روستاها خواهد رساند.

پیرموذن خطاب به مصباحی مقدم که پیش از او در مخالفت با کلیات صحبت کرده بود اظهار داشت: نباید فراموش کرد که تغییر سیاست های اقتصادی دولت رانتی، سوداگر، غیرمولد و پایان دهی به دولت بزرگ که چوب لای چرخ توسعه است نیازمند کمک مجلس است.

وی توجه به حمایت از سرمایه گذاری ها، واردات کالاهای سرمایه ای، جمع کردن فشارهای سیستمی به تولیدکنندگان در سیاست های حمایتی بودجه را از خصوصیت های بودجه جامع و واقع گرایانه سال 94 خواند و گفت: بودجه 94 کسری نخواهد داشت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها