با وجود اختلاف و چالش شدیدی که میان انقلابیون و شاپور بختیار وجود داشت، برخی از نیروها سعی در ایجاد تفاهم داشتند تا بختیار را وادار به پذیرش شرایط جدید کنند. یدالله سحابی و عباس امیر انتظام گفت‌وگوهایی را با شاپور بختیار آغاز کردند و سعی می‌شد تا این ارتباط به صورت دوجانبه حفظ شود.
کد خبر: ۷۶۸۰۲۶
18 بهمن، مصونیت از دست‌ رفته

با این وصف بختیار حاضر به قبول واقعیت موجود نبود و حتی در دیداری که بین افراد مورد اشاره با بختیار در اداره دوم ارتش(اداره ضدجاسوسی)، صورت گرفت و ارتشبد قره‌باغی و ناصر مقدم نیز حضور داشتند، نخست‌وزیر رژیم شاهنشاهی از موضع بالا برخورد کرده و از دو نفر از اعضای نظامی حاضر در جلسه خواست تا حمایت مجدد خود را از او اعلام کنند.

در اکثر شهرها مردم به حمایت از تصمیم امام در انتخاب مهدی بازرگان به عنوان نخست‌وزیر ایران راهپیمایی کردند. در زنجان 50 هزار نفر از مردم به خیابان‌ها ریختند و با راه‌اندازی تظاهرات، سیاست‌های رژیم شاهنشاهی را محکوم کردند و در پایان مراسم، معترضان در قطعنامه سه ماده‌ای بر انحلال مجلس و سقوط کابینه بختیار و تائید نخست‌وزیری بازرگان تاکید کردند.

در اصفهان مردم برای اولین مرتبه گام عملی در جهت نقض قانون مصوب مجلس شورای ملی برداشتند. در این شهر یکی از اتباع آمریکا راننده‌ای را مضروب کرد و مردم نیز او را دستگیر و توسط محکمه‌ای که توسط اهالی منطقه‌ برگزار شد، تبعه آمریکا پس از پرداخت دیه آزاد شد. این اقدام نخستین گام اساسی در جهت محو کاپیتولاسیون بود.

مجلس شورای ملی خلوت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کرد و 13 نفر دیگر از نمایندگان بر تعداد نمایندگان مستعفی افزوده شدند.

توصیه‌ها و هشدارهای مکرر فرمانداری نظامی تهران برای کنترل رفت و آمدهای مردم و ایجاد مانع برای عدم برگزاری تجمعات کارساز نبود. شاه در حالی که درمانده شده بود در مصاحبه با جراید اروپایی همچنان خود را فرمانده کل قوا می‌نامید.

انورسادات رئیس‌جمهور مصر بی‌توجه به وقایعی که در ایران در حال رخ دادن بود، از محمدرضا پهلوی خواست تا هواپیماهای مدرن اف ـ 14 ایران را به مصر انتقال دهد. این در حالی بود که عده زیادی از افسران بازنشسته و اخراجی ارتش، وفاداری خود را نسبت به امام خمینی ابراز داشتند. رهبری انقلاب در ادامه دیدارهای عمومی طی ملاقاتی با وکلای دادگستری اعلام کردند که رسیدگی به پرونده‌های اتهامی و جرائم شاه در دادگستری انجام خواهد شد.‌ مردم در این روز وعده مهدی بازرگان نخست‌وزیر را درخصوص معرفی وزرا در روزهای آینده شنیدند و بی‌صبرانه انتظار تحقق آن را می‌کشیدند.‌ قیام اسلامی مردم در آستانه به ثمر نشستن بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها