رمضان فقط ماه ثواب و سلامت روح نیست. اگر برنامه ریزی درستی برای تغذیه داشته باشید، بار 11ماه خوردن ها و نخوردن های نادرست از جسمتان رها خواهد شد.
کد خبر: ۷۶۷۵۹
باور کنید و جدی بگیرید. می گویند پس از ماه رمضان ، لاغرها، لاغر و چاقها، چاق تر می شوند. این باور خیلی هم غلط نیست ، البته برای لاغرها و چاقهایی که فلسفه تغذیه این ماه را نمی دانند.
علم پزشکی ثابت کرده است در ایام رمضان نه تنها قدرت مقاومت انسان در برابر بیماری ها کم نمی شود بلکه قدرت ایمنی بدن افزایش می یابد، البته به شرط این که روزه داران از بدخوری وپرخوری پرهیز کنند.
روزه گرفتن در ماه رمضان صرفا ادای تکلیف نیست ، بلکه اثرات روحی ، روانی ، بهداشتی و جسمی فراوانی دارد که افراد از آن بهره مند می شوند.
دکتر هادی رادمنش متخصص تغذیه ، رمضان را ماه خانه تکانی بدن می داند ومی گوید : روزه برای درمان چاقی که در حال حاضر مشکل بسیاری از افراد جامعه شده ، مفید است و افراد چاق می توانند از افزایش وزن جلوگیری کنند، چون بدن در این ماه فرصت می یابد ترکیبات جذب نشده را جذب کند.

تنوع در برنامه غذایی
اولین توصیه برای رعایت اصول تغذیه در هر یک از وعده های غذایی این ماه ، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.
مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت می گوید: در ماه مبارک رمضان استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل 4گروه اصلی غذایی نان ، غلات ، میوه ها و سبزی ها، گوشت و حبوبات ، تخم مرغ و شیر و لبنیات برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و نیازهای تغذیه ای بدن توصیه می شود.
دکتر ربابه شیخ الاسلام معتقد است افراد روزه دار همانند زمانی که روزه دار نیستند باید 3وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل سحر، افطار و شام است.
دکتر رادمنش نیز تاکید می کند: نکته قابل توجه در ماه رمضان این است که افراد در یک زمان کوتاه با حرص و ولع بسیار هر ماده غذایی ای را با هر حجم غذایی که خارج از حجم دستگاه گوارش است مصرف می کنند و این مساله باعث خارج شدن دستگاه گوارش از حالت تعادل و بروز برخی ناراحتی های معده می شود که افراد آن را به حساب روزه می گذارند.
در صورت تعادل در مصرف مواد غذایی و اصول تغذیه چنین مشکلی به وجود نخواهد آمد.

غذاهای چرب و شیرین ممنوع!
مصرف بیش از حد غذاهای چرب و شیرین در این ماه توصیه نمی شود.
دبیر انجمن تغذیه ایران با تاکید بر این مطلب می گوید: تامین نشدن نیازهای بدن ، مقاومت افراد را برابر بیماری ها کاهش می دهد و فرد در معرض انواع بیماری ها قرار می گیرد.
بزرگمهر به خانواده ها توصیه می کند هنگام افطار از مواد غذایی شیرین مانند زولبیا، بامیه و حلوا به مقدار زیاد مصرف نکنند، چرا که باعث افزایش وزن می شود. وی تاکید می کند: در این ماه از مصرف زیاد غذاهایی که پروتئین حیوانی دارند، خودداری کنید زیاد باعث تشنگی می شوند.

آب به میزان کافی
تقریبا تمامی کارشناسان تغذیه بر مصرف زیاد آب و مایعات در این ماه تاکید دارند تا جایی که به گفته کارشناسان ، اگر افراد در ماه رمضان به مقدار کافی آب مصرف نکنند و در خوردن لبنیات افراط کنند، امکان ابتلا به سنگهای مجرای ادراری در آنها وجود دارد.
استفاده از مواد غذایی آبکی مانند سوپ ، آش و همچنین مایعات هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود و مصرف سبزیها و میوه ها هنگام سحر و افطار تعادل آب و املاح فرد روزه دار را حفظ می کند.
به گفته کارشناسان تغذیه ، روزه داران پس از افطار و تا پیش از خواب ، مایعات بخصوص آب بنوشند که بدن دچار کم آبی نشود و به جای غذاهای چرب و سرخ کرده ، غذاهای آب پز و بخارپز مصرف کنند.
کنار نوشیدن آب و مایعات ، مصرف نوشابه های گازدار توصیه نمی شود. نوشابه های گازدار قند فراوان دارند و روزه داران را دچار سردرد خواهند کرد.
همچنین مصرف نوشیدنی های خیلی سرد، خیلی داغ و نوشابه های گازدار منجر به ناراحتی های گوارشی می شوند و پس از آب ، دوغ ، آبمیوه طبیعی و شربت خانگی به عنوان بهترین نوشیدنی توصیه می شود.

غذای کامل درهر وعده
«یک روزه دار در طول روز با کمبود آب و نمکها یا الکترولیت و قند مواجه است ؛ بنابراین هنگام افطار این کمبودها باید جبران شوند.
شروع افطار با مایعات گرم مانند آب ، چای ، شیر، سوپ ، سبزیها همراه چند عدد خرما مناسب است.»
دکتر افرا درخشی ، متخصص تغذیه با این توضیح ادامه می دهد: مصرف نان ، پنیر، سبزی و مایعات ، همراه خرما بهترین افطار به شمار می رود و صرف شام برای جلوگیری از ولع پس از افطار 2ساعت بعد توصیه می شود.
علاوه بر افطار، در خصوص سحر نیز خوردن غذای کامل توصیه می شود. خوردن غذای سحر ضمن افزایش کارایی روزانه ، از بروز صدماتی بر ارگان هایی چون سیستم عصبی ، چشم و قلب جلوگیری می کند. سحری باید شامل یک وعده غذای کامل سبک و سرخ نشده باشد.

توصیه به اولی ها
به نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند، صرف غذای کامل در هر 3وعده توصیه می شود. بزرگمهر در همین خصوص می گوید: کودکان و نوجوانانی که برای نخستین بار روزه می گیرند باید در وعده سحری به مقدار کافی غذا بخورند و همچنین آبمیوه هایی مانند هویج و گوجه فرنگی فراوان مصرف کنند، زیرا مقدار زیادی ویتامین به صورت فشرده به بدن آنها می رساند.
مدیر کل دفتر تغذیه وزارت بهداشت هم معتقد است : جوانان روزه دار باید بکوشند هر روز هنگام سحر و افطار از هر 4گروه غذایی اصلی مصرف کنند که در ساعات مدرسه ، تمرکز بهتری داشته باشند.

در حسرت روزه
از نظر پزشکی افرادی که روزه در درمان ، تشخیص یا عود بیماری آنها تاثیرگذار است ، بخصوص مادران شیرده و زنانی که مراحل پایانی بارداری خود را می گذرانند، توصیه نمی شود.
روزه دار شدن این افراد موجب ایجاد تغییراتی در بدن می شود که حاصل سوخت ناقص چربی هاست و برای سلامت جنین و کودک مفید نیست.
افراد مبتلا به بیماری های قلبی ، فشار خون و بیماری های گوارشی نیز در صورت تایید پزشک می توانند روزه بگیرند. افرادی که دارو مصرف می کنند در صورتی که روزه داری مشکلی برای آنها ایجاد نکند یا اثر درمانی دارو را کاهش ندهد می توانند با تنظیم مصرف داروی خود خارج از محدوده روزانه روزه دار شوند.
دکتر برومند، فوق تخصص کلیه می گوید: بیماران کلیوی که تحت درمان دیالیز قرار گرفته اند از گرفتن روزه خودداری کنند.
وی معتقد است : با توجه به این که بیماران دیالیزی قدرت تطابق پرخوری و کم خوری را ندارند و بیشتر اوقات کم اشتها هستند، قادر به گرفتن روزه نیستند.

مستوره برادران نصیری
baradaran@jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها