جام جم ورزشی: کاپیتان تیم ملی ایران با حضور در بازی با عراق در جام ملت‌های آسیا، بازی ملی شماره ۱۴۹ خود را انجام داد و به رکورد تعداد بازی‌های ملی علی دایی رسید.
کد خبر: ۷۶۲۴۵۳
جواد نکونام به رکورد علی دایی رسید

جواد نکونام که متولد ۱۵ مهرماه سال ۱۳۵۹ است، با حضور در بازی ایران مقابل تیم ملی عراق در مرحله یک‌چهارم نهایی شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، تعداد دیدارهای ملی‌اش را به ۱۴۹ بازی رساند و با رکورد علی کریمی با ۱۴۹ بازی ملی برابری کرد.

کاپیتان تیم ملی ایران که در دیدار تدارکاتی برابر ازبکستان به رکورد ۱۰۰ بازی ملی دست یافته بود، چهارمین بازیکن تاریخ فوتبال پس از دایی، کریمی و مهدوی‌کیا بود که به عضویت باشگاه صدتایی‌های فوتبال فیفا درآمد. وی می‌تواند در صورت حضور تیم ملی به مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات و شرکت در آن مسابقه، رکوردار بازی‌های ملی ایران شود و علی دایی را به رده دوم بفرستد.

تاریخچه‌ بازی‌های ملی جواد نکونام

هافبک شماره ۶ تیم ملی کشورمان در بیست و دوم دی‌ماه سال ۱۳۷۹ و در حالیکه تنها ۱۹ سال و ۳۱ روز سن داشت، برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایران را در دیدار دوستانه برابر اکوادور برتن کرد. این مسابقه در لس آنجلس برگزار شد و تیم ملی ایران با گل‌های علی دایی و علی موسوی با نتیجه ۲ بر یک اکوادور را شکست داد. نکونام در دقیقه ۸۲ آن بازی به جای محمود فکری وارد زمین مسابقه شد.

این بازیکن روز ۲۷ خرداد سال ۱۳۸۳ در دیدار تیم ملی ایران برابر لبنان موفق شد نخستین گل ملی‌اش را به ثمر برساند. در آن مسابقه که در چارچوب رقابت‌های فوتبال غرب آسیا و در ورزشگاه آزادی برگزارشد، علی دایی (۱۵- پنالتی، ۶۱ و ۸۸) و جواد نکونام (۸۱) گل زدند تا تیم ملی فوتبال ایران با نتیجه ۴ بر یک میهمان خود را شکست دهد.

دیدار تیم ملی ایران و بحرین

نکونام در ۱۵ سال حضورش در تیم ملی ایران در ۱۴۹ بازی رسمی و ۶ دیدار غیر رسمی شرکت داشته و ۳۷ مرتبه هم دروازه حریفان را باز کرده است. البته وی در دیدار تدارکاتی برابر غنا که با برتری ۴ بر ۲ ایران همراه شد، هم یک گل به ثمر رساند که به دلیل اینکه این تیم، تیم زیر ۲۳ سال غنا بود، بازی و گل ملی برای این بازیکن محسوب نشد.

مرد شماره ۶ خط میانی ایران در این مدت در تیم‌های پاس تهران، الوحده و الشارجه امارات، اوساسونای اسپانیا، استقلال تهران و الکویت کویت به میدان رفته و در حال حاضر در تیم اوساسونا به فعالیتش در رقابتهای باشگاهی ادامه می‌دهد.

این بازیکن در سال‌های اخیر ۴۴ بازی در مرحله مقدماتی جام جهانی، ۵ مسابقه در رقابت‌های جام جهانی، ۱۸ دیدار در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا، ۱۷ بازی در جام ملت‌های آسیا، ۱۱ مسابقه در رقابت‌های غرب آسیا، ۴۳ مسابقه دوستانه و ۱۱ بازی در تورنمنت‌های مختلف با پیراهن تیم ملی کشورمان به میدان رفته است.

یک گل تا علی کریمی

در رده‌بندی بیشترین بازی ملی تاریخ فوتبال ایران، علی دایی با ۱۴۹ بازی ملی و ۱۰۹ گل زده در صدر قرار دارد. پس از این بازیکن، جواد نکونام با ۱۴۹ بازی ملی و ۳۷ گل زده در رده دوم قرار دارد، علی کریمی با ۱۲۷ بازی ملی و ۳۸ گل زده، مهدی مهدوی‌کیا با ۱۱۱ بازی ملی و ۱۳ گل زده، سیدجلال حسینی با ۸۹ بازی ملی و ۶ گل زده و کریم باقری با ۸۷ بازی ملی و ۵۰ گل زده رده‌های دوم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین نکونام با ۳۷ گل زده، پس از علی دایی با ۱۰۹ گل زده، کریم باقری با ۵۰ گل زده و علی کریمی با ۳۸ گل زده، در رده چهارم بهترین گلزن تاریخ فوتبال ایران قرار دارد. مرحوم غلامحسین مظلومی و فرشاد پیوس با ۱۹ گل زده و علی اصغر مدیر روستا با ۱۸ گل زده در رده‌های بعدی قرار دارند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها