بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس:

عملیات خیبر نقطه تحول صنعت دفاعی کشور است

برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران منتشر می‌شود

ناگفته‌های عملیات خیبر در جلد دوم «گردان نهم»‌

گلعلی بابایی از انتشار جلد دوم «گردان نهم» برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت:‌ در جلد دوم ناگفته‌هایی از عملیات خیبر که تاکنون در جایی منتشر نشده است‌، روایت کرده‌ام.
کد خبر: ۷۶۰۶۸۳
ناگفته‌های عملیات خیبر در جلد دوم «گردان نهم»‌

گلعلی بابایی نویسنده در گفت‌وگو با تسنیم،‌ از پایان تألیف جلد دوم کتاب «گردان نهم» خبر داد و گفت:‌این کتاب به زودی منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. البته این احتمال وجود دارد که از کتاب در مراسمی در اسفند ماه رونمایی کنیم.

وی ادامه داد:‌ در جلد دوم «گردان نهم»‌ عملیات‌های گردان حبیب از تابستان سال 62 تا بهار سال 65 که با عملیات والفجر به اتمام می‌رسد،‌ بررسی می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ماجرای «گردان نهم» درباره گردان حبیب‌بن مظاهر است که از بدو تشکیل آن، یعنی از اسفند 1360 تا پایان عملیات والفجر 1 در فروردین 1362 را در جلد اول روایت کردم.

بابایی تصریح کرد:‌ نحوه تشکیل تیپ‌ها و گردان‌های رزمی سپاه،‌ نحوه هجوم دشمن به خاک ایران در شهریور سال 59، محورهای هجوم و هسته‌های مقاومتی که در مناطق مخالف جبهه تشکیل و اندک اندک شکل منسجمی گرفت‌، ورود بسیج به عنوان بازوی سپاه، سازماندهی بسیج توسط سپاه از محورهای مورد اشاره در این کتاب است.

این نویسنده گفت: نوع شکل‌گیری گردان «حبیب‌ابن مظاهر» مسئولان آن در مقاطع مختلف، عملیات‌ها، محورهای عملیاتی و... نیز از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است. در واقع این اثر مستندی پژوهشی است که در قالب داستان بازگو شده است.

وی با اشاره به جلد دوم این کتاب گفت:‌ در جلد دوم به عملیات خیبر به صورت مفصل پرداخته شده و مطالبی که درباره این عملیات تاکنون منتشر نشده بود،‌ روایت شده است.

بابایی با اشاره به اینکه جلد دوم «گردان نهم» در حقیقت ناگفته‌های عملیات خیبر را روایت کرده است‌، گفت:‌ وضعیت داخلی یگان‌ها،‌ شرایطی که رزمنده‌های در این عملیات تحمل کردند‌، وقایعی که در طلاییه و مجنون رخ داد،‌ شهادت شهید همت و ... از جمله مهمترین مباحث روایت شده است.

وی با اشاره به تألیف جلد سوم این کتاب گفت:‌ در جلد سوم نیز گردان حبیب در دو سال پایانی جنگ ترسیم خواهد شد.

رهبر انقلاب نیز چندی پیش درباره این کتاب فرموده‌اند:‌ «ماجرایی که این آقای گلعلی بابایی در کتاب «همپای صاعقه» از برخورد شهید وزوایی و آقای متوسلیان را نقل می‌کند، این ماجرا خودش دست‌مایه یک فیلم است، از این قضیه یک فیلم زیبای هنری درست می‌شود. کتاب‌های بسیار خوبی در رابطه با دفاع مقدس نوشته شده است. این کتاب‌ها منبع ده‌ها فیلم و ده‌ها رمان می‌تواند بشود. اگر نویسندگان ما و هنرمندان تلاش وسیعی آغاز کنند، عرصه دفاع مقدس شایستگی ده‌ها رمان را دارد. این کتاب‌ها همچنین شایستگی ترجمه به زبان‌های زنده دنیا را دارند. هم کتاب‌های خاطرات شفاهی و هم خاطرات مربوط به اسرای عراقی. اگر این کتاب‌ها به زبان انگلیسی و اسپانیولی و عربی و زبان اردو ترجمه و در جهان منتشر بشود، می‌دانید چه اتفاقی در دنیا می‌افتد؟ همین کتابی که درباره «گردان نهم» تهران اخیراً گلعلی بابایی نوشته و شهید وزوایی و دیگران را مفصلاً شرح داده است، انسان وقتی این کتاب را می‌خواند، به معجزه انقلاب پی می‌برد. آدم می‌بیند بچه‌های دانشجو بی‌اطلاع و بی‌خبر وارد جنگ شدند و در مدتی کوتاه به یک طراح و استراتژیست جنگ مبدل شده‌اند، این‌ها معجزات انقلاب است».

«گردان نهم» هم‌چنین از جمله کتاب‌های دفاع مقدسی است که به دو زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده است‌ و موسسه فرهنگی و هنری روایت در تلاش است تا آن را منتشر و در اختیار علاقمندان به آثار دفاع مقدس در کشورهای عربی و انگلیسی قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها