گفت‌وگوهای دوجانبه ایران طی روزهای اخیر، در 3 سطح و در 4 شهر اروپایی دنبال شد

آخر هفته شلوغ هسته‌ای

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 درحالی فردا آغاز می‌شود که مذاکرات فشرده محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در شهرهای مختلف اروپایی، پیش از این دور از گفت‌وگوها حکایت از جدی بودن گفت‌وگوهای در حال انجام دارد.
کد خبر: ۷۶۰۲۳۱

به گزارش جام‌جم، ظریف که دوشنبه هفته قبل رایزنی‌های هسته‌ای خود را در گفت‌وگویی با معاون وزیر امور خارجه روسیه آغاز کرد، در روزهای بعد در ژنو با همتای آمریکایی خود به گفت‌وگو پرداخت و سپس عازم برلین و بروکسل شد تا با وزیر خارجه آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار کند. وی پس از آن به پاریس رفت و در این شهر علاوه بر گفت‌وگو با وزیر خارجه فرانسه، برای چهارمین بار با جان کری هم‌صحبت شد تا شاید از میان این گفت‌وگوهای فشرده، ایده‌های تازه‌تری برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای به‌دست آید.

مذاکرات ایران و آمریکا در 3 سطح

ظریف و کری، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا که پیش از این سه دور مذاکره در ژنو انجام داده بودند، عصر دیروز در پاریس بار دیگر با یکدیگر رایزنی کردند و پس از آن، وزیر خارجه کشورمان با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم دیدار و گفت‌و‌گو کرد. همزمان با این گفت‌وگوهای فشرده در پاریس، مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در سطح معاونان وزیران خارجه در هتل ماندارین ژنو نیز برگزار شد. واحد مرکزی خبر گزارش داد که در این دیدار سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، وندی شرمن، ویلیام برنز و جیک سالیوان حضور داشتند. همزمان با مذاکرات ژنو و پاریس، در سطحی دیگر نشست کارشناسی ایران و آمریکا هم با ریاست حمید بعیدی‌نژاد در این هتل برگزار شد.

نکته جالب توجه اینجاست که چهارشنبه گذشته، کری در ژنو پس از دومین دیدار با ظریف، پرواز خود را به بلغارستان به تعویق انداخت تا برای سومین بار با همتای ایرانی خود گفت‌وگو کند. آنها در فاصله این دو دیدار، 15 دقیقه با یکدیگر خارج از هتل ماندارین در خیابان‌های ژنو در حال پیاده‌روی گفت‌وگو کردند که انتشار تصاویر این گفت‌وگوی متفاوت، خبرساز شد.

معاون وزیر خارجه کشورمان پس از پایان مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا گفت که دیدار هیات‌های ایرانی و آمریکایی در سطح معاونان و کارشناسان تا یکشنبه (فردا) ادامه دارد. عراقچی با اشاره به جزئیات این گفت‌وگوها بیان کرد: بحث‌های بسیار فشرده‌ای انجام شد و چند موضوع مهم‌تر بود که بررسی کردیم. به‌هرحال کاری است که انجام می‌شود و به جلو می‌رود. او یادآور شد: دیدارها تا روز یکشنبه که بقیه اعضای 1+5 به ما ملحق می‌شوند، ادامه دارد و پس از آن گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه هم با دیگر اعضا خواهیم داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، او در پاسخ به وضع پیشرفت در مذاکرات گفت: هیچ‌وقت امیدواری خود را از دست ندادیم، دیپلمات‌ها همیشه امیدوارند. در این مذاکرات هم ما همیشه امیدوار بوده‌ایم، البته کار بسیار سخت و دشواری است، موانعی که بر سر راه هست، اختلاف نظرهایی که در موضوعات مختلف وجود دارد، بسیار متنوع و گسترده است و نزدیک کردن اینها به هم‌زمان زیادی را می‌برد. عراقچی گفت: موضوعات چنان به هم مرتبط است که هر کدام بر دیگر موضوعات هم تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: با توجه به این‌که هیچ موضوعی به توافق نهایی نخواهد رسید تا وقتی که درباره همه موضوعات توافق حاصل شود، بنابراین هر موضوعی روی بقیه موضوعات تاثیر می‌گذارد.

جدیت بر فضای مذاکرات حاکم است

عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: برای پیدا کردن یک راه‌حل و برقراری تعادل بین همه موضوعات و خواسته‌های طرفین در همه موارد،‌ واقعا کار سنگین و دشواری داریم. وی تاکید کرد: نمی‌شود قضاوت نهایی کرد که الان در چه مرحله‌ای هستیم؛ ولی امیدواریم بتوانیم مذاکرات را در مدت زمانی که باقی‌مانده، به سرانجام برسانیم. معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به این‌که در مجموع ما کار خودمان را انجام می‌دهیم، عنوان کرد: جدیت در فضای مذاکرات حاکم بوده و این بسیار مهم است، هم طرف‌های مقابل ما جدی هستند و هم ماجدی هستیم . عراقچی با اشاره به این‌که البته عوامل تاثیرگذار عوامل مهمی است و نمی‌شود آنها را ساده گرفت، گفت: ان‌شاءالله اگر بتوانیم همین جدیت را در مذاکرات داشته باشیم و طرف‌های مقابل هم با همین جدیت ادامه دهند و حسن‌نیت در مذاکرات داشته باشند، فکر می‌کنم امکان حرکت رو به جلو وجود دارد.

تاکید ظریف بر نقش موثر آلمان در مذاکرات

اما جدای از مذاکرات در حال انجام در ژنو، وزیر امورخارجه کشورمان نیز پس از آن‌که گفت‌وگوهای هسته‌ای در ژنو را به پایان رساند، با فرانک والتر اشتاین مایر، همتای آلمانی خود در برلین دیدار کرد. او در کنفرانس خبری مشترکی در حاشیه این مذاکرات، با بیان این‌که در گفت‌وگوهای هسته‌ای 11 سال را از دست داده‌ایم، گفت: متاسفانه در این مدت شرایط بهتر نشده به همین دلیل ما نیاز داریم امروز با استفاده از فرصت جدید فراهم شده، شرایط را به نفع صلح، امنیت، عدم اشاعه و به نفع عدالت و روابط مناسب پیش ببریم.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، محمد جواد ظریف درباره محور گفت‌وگوهایش با وزیر امور خارجه آلمان خاطرنشان کرد: با هم گفت‌وگو کردیم که چگونه می‌توانیم همکاری کنیم تا آلمان نقشی را که از ده سال قبل در مذاکرات مهم هسته‌ای ایفا کرده، به نحو موثرتری ادامه دهد. من یقین دارم با حضور موثر و فعال آلمان و شخص آقای اشتاین‌مایر به عنوان یک دیپلمات قدیمی و کارکشته، می‌توانیم این راه را بخوبی پیش ببریم.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان هم در این کنفرانس گفت: ما توافق موقت را برای دو بار تمدید کرده‌ایم. اما ما در آخرین دیدار توافق کردیم و به این درک مشترک دست یافته‌ایم که دیگر نباید تمدیدی انجام بگیرد. او با تاکید بر این‌که ما اکنون در مرحله حساسی قرار داریم، افزود: نباید دیگر ضرب‌الاجلی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران از دست داده شود.

افزون بر دیدار محمدجواد ظریف با همتای فرانسوی‌اش که روز گذشته انجام پذیرفت، رئیس‌جمهور فرانسه هم دیروز در بخشی از نطق سالانه خود، به موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت: پاریس قطعا به دنبال رسیدن به توافق با ایران است، اما حاضر نیست به هر قیمتی این کار را انجام دهد.

همچنین در جریان دیدار ظریف و موگرینی در بروکسل، دو طرف بر رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای تاکید کردند.

امیدواری‌ها به مذاکرات فشرده از ژنو تا پاریس

محمدجواد ظریف با هدف نزدیک‌تر کردن دیدگاه کشورهای حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای، تور سفرهای اروپایی خود را از ژنو آغاز کرده و تاکنون به برلین، بروکسل و پاریس نیز سفر کرده است. برخی صاحب‌نظران با اشاره به فشردگی این دور از مذاکرات، امیدوارند دو طرف بتوانند در این دور از مذاکرات برای حل اختلافات خود به راه‌حلی جامع دست‌ یابند؛ راه‌حلی که البته تندروها برای به فرجام نرسیدن آن تلاش می‌کنند.

پاسخ پارلمانی ایران به تندروهای آمریکایی

همزمان با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در روزهای اخیر، تندروهای آمریکایی برای به بن‌بست کشاندن این گفت‌وگوها تلاش می‌کنند؛ تلاش‌هایی که البته با پاسخ جدی مجلس شورای اسلامی مواجه شده و علی لاریجانی گفته است: برخی نمایندگان مجلس طرحی را دنبال می‌کنند که اگر غربی‌ها در زمینه تحریم‌ها گام جدیدی بردارند، ایران فناوری هسته‌ای را در هر درجه‌ای از غنی‌سازی ادامه خواهد داد.

صحبت‌های علی لاریجانی در نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین، اشاره به طرح رابرت منندز و مارک کرک دارد که می‌خواهند با استفاده از آرای مخالفان اوباما در کنگره، طرح تشدید تحریم ایران در صورت شکست مذاکرات را به تصویب برسانند.البته باراک اوباما از مخالفان چنین طرحی است و آن‌طور که روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه با رابرت منندز، سناتور دموکرات حامی تحریم‌های بیشتر ضد ایران درگیری لفظی پیدا کرده و تاکید کرده است: طرح ارائه شده توسط سناتور رابرت منندز و مارک کرک درباره اعمال تحریم‌های جدید را وتو می‌کند.

فارس به نقل از نیویورک‌تایمز نوشته است که اوباما از قانونگذاران خواسته «از پیگیری موضوع تحریم‌ها دست بردارند». او تشدید تحریم‌ها را اقدامی خوانده که سبب تضعیف قدرت و اختیار او شده و می‌تواند مذاکرات را از مسیرش خارج کند.اوباما تاکید کرده چنین اقدامی تحریک‌آمیز است و می‌تواند ناظران بین‌المللی را به این نتیجه برساند که در صورت شکست مذاکرات تا سی‌ام ژوئن (زمان ضرب‌الاجل) آمریکا مقصر است.او در نشستی غیرعلنی در بالتیمور با حضور گروهی از اعضای دموکرات مجلس سنا، وعده داده که از برنامه کاری‌اش در مقابل جمهوریخواهان کنگره دفاع و در برابر تلاش‌های تخریبی آنها ایستادگی خواهد کرد.با وجود هشدارهای اوباما، پایگاه «ویکلی استاندارد» وابسته به جمهوریخواهان در گزارشی هشدار داده که برای حفظ تاثیر تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران، کنگره باید «سریع‌تر» تحریم‌های تازه‌ای وضع کند.

این در حالی است که اندیشکده شورای اطلاعات امنیتی انگلیس و آمریکا در یادداشتی اعلام کرده که تحریم‌های جدید کنگره بر ضد ایران ناقض برنامه اقدام مشترک ژنو خواهد بود.

در همین رابطه جیمز والش، کارشناس امنیتی آمریکا گفته است: فضای کاخ سفید درباره مذاکرات هسته‌ای مثبت است... هرچند اسرائیل سروصدای زیادی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها