هنوز یادمان نرفته است همین چند سال پیش بود که متولیان تئاتر شعار زیبای «تئاتر برای همه» سر دادند و مهم‌ترین رویداد هنر نمایش کشور یعنی جشنواره تئاتر فجر هم با همین رویکرد سعی کرد در کنار پایتخت‌نشین‌ها نیم نگاهی هم به مردم دیگر شهرها داشته باشد و دامنه برگزاری نمایش‌ها را در سراسر ایران گستراند اما حالا آن‌طور که اردشیر صالح‌پور در جایگاه دبیر جشنواره و سکاندار هنرهای نمایشی وزارت ارشاد می‌گوید، قرار است امسال فقط تهرانی‌ها میزبان اهالی تئاتر باشند، آن هم دست و پا شکسته، تئاتر شهر به‌عنوان مرکز تئاتر پایتخت در حال تعمیر است و اغلب سالن‌هایش در اختیار جشنواره نخواهد بود.
کد خبر: ۷۵۹۳۶۶
تئاتر فقط برای تهرانی‌ها

به گزارش جام‌جم، سی و سومین گام از جشنواره تئاتر فجر آهسته‌تر از هر سال برداشته می‌شود، آهسته‌تر و سرگردان‌تر. آن‌قدر که حتی هنوز تکلیف نماد و پوستر جشنواره مشخص نشده است، اما در هر صورت مهم‌ترین رویداد تئاتری کشورمان اول بهمن فعالیت خود را آغاز می‌کند تا تهران به مدت 12 روز میزبان این رویداد باشد و گروه‌های متعدد تئاتری فرصت اجرای آثار خود را روی صحنه داشته باشند. جشنواره امسال برخلاف چند سال گذشته در شهرستان‌ها برگزار نمی‌شود و تنها تهران میزبان برگزاری آن خواهد بود.

اردشیر صالح‌پور، سرپرست مرکز هنرهای نمایشی و دبیر این دوره از جشنواره روز گذشته در نشست خبری دلیل آن را این طور توضیح داد: به دلیل کمبود بودجه جشنواره تئاتر فجر امسال در شهرستان‌ها برگزار نمی‌شود، اما هنرمندان شهرستانی حضور پررنگی با آثارشان در جشنواره دارند.

اجرای 118 اثر نمایشی

در جشنواره امسال 118 اثر نمایشی در تهران اجرا خواهد شد که از میان آنها 106 اثر متعلق به ایران است و 12 اثر هم از دیگر کشورها مهمان سی و سومین تئاتر فجر خواهند بود. 29 نمایش خیابانی و 77 نمایش صحنه‌ای در ایام جشنواره اجرا می‌شوند که 24 نمایش خیابانی از شهرستان‌ها و پنج نمایش متعلق به تهرانی‌هاست. در نمایش‌های صحنه‌ای هم 37 اجرا سهم شهرستانی‌ها و 40 اجرا سهم تهرانی هاست.

سرپرست مرکز هنرهای نمایشی درباره کم شدن تعداد سالن‌های جشنواره و تدابیری که برای این مشکل اندیشیده‌اند، گفت: احتمال دارد مجموعه پردیس تئاتر خاوران به سالن‌های جشنواره فجر اضافه شود. پردیس تئاتر تهران که در خاوران قرار دارد مجموعه بسیار خوبی است که شش سالن بلک‌باکس دارد و در حال آماده‌سازی است. اکنون ما دو جدول طراحی کرده‌ایم که جدول اول با سالن‌های پردیس خاوران است و جدول دوم، بدون خاوران . امیدواریم شهرداری حداقل بتواند سه سالن این مجموعه را بموقع به جشنواره تئاتر فجر برساند.

در بخش بین‌الملل هم نمایش‌هایی از کشورهای لهستان، ارمنستان، گرجستان، آلمان، فرانسه، کویت، روسیه، عمان، کردستان عراق و دو اثر به صورت مشترک از ایران و نروژ و ایران و ایتالیا حضور دارند. اما گرچه صالح‌پور از کمبود بودجه و کاهش آن نسبت به سال گذشته صحبت کرد و تاکید زیادی بر این موضوع داشت، به نظر نمی‌رسد بتوان به این بخش جشنواره خیلی خوشبین بود! در بخش کارگاهی جشنواره هم کارگاه بازیگری خلاق، کارگاه آموزش بازیگری از کشور آلمان و ایتالیا، کارگاه بازیگری و دراماتورژی نمایش‌های رئالیستی از کشور نروژ و کارگاه آموزشی تئاتر عروسکی از جمله کارگاه‌های امسال هستند. همچنین در بخش سمینار، سمیناری با عنوان «آشنایی با تئاتر کشورهای مسلمان» برگزار خواهد شد.

تجلیل از شهدای تئاتر

از معدود اتفاقات خوب این دوره از جشنواره مراسم بزرگداشت چهار شهید عرصه تئاتر شهیدان غلامرضا کشتکار، میرزاحسن قادری، حمیدرضا اسلامی‌فر و جمشید کاهرکرد است که برگزار خواهد شد. همچنین قرار است امسال برنامه‌هایی به حرمت درگذشتگان تئاتر کشورمان برگزار شود. امسال 18 نفر از هنرمندان تئاتر درگذشته‌اند. سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن‌ماه به دبیری اردشیر صالح‌پور برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها