چگونگی شکل‌گیری و فروپاشی شورای سلطنت

تیری که از کمان سلطنت رها نشد

23 دی، تشکیل شورای سلطنت به ریاست جلال تهرانی

امروز 23 دی 1393 خورشیدی برابر با 21 ربیع الاول 1436 هجری و 13 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۹۱۷۲
23 دی، تشکیل شورای سلطنت به ریاست جلال تهرانی

هجری شمسی

23 دی 1286

محمد علی شاه به منظور آشتی و دوستی با مجلس شورای ملی جلسه‌ای در دربار تشکیل داد. عده‌ای از نمایندگان شرکت کردند و شاه مجدداً وفاداری خود را به مشروطه اعلام کرد.

23 دی 1340

«به نیا» ـ وزیر دارایی ـ به علت مخالفت با مصوبه اصلاحات ارضی استعفا داد.

23 دی 1357

شورای سلطنت به ریاست سیدجلال‌الدین تهرانی تشکیل شد.

23 دی 1359

اولین حمله بمباران شیمیایی عراق علیه ایران در جنگ تحمیلی انجام شد. ناکامی ارتش رژیم بعثی عراق در تامین اهداف روسای این رژیم فرماندهان این ارتش را برآن داشت تا از سلاح های شیمیایی و میکروبی علیه ایران استفاده کند. این امر شهادت و مجروح شدن شمار زیادی از هم­وطنان را به دنبال داشت و با گذشت سال ها از پایان جنگ اثرات این سلاح های کشنده هم چنان قربانی می گیرد.

23 دی 1373

عبدالوهاب وصال شیرازی شاعر و محقق معاصر درگذشت. او از نوادگان وصال شیرازی شاعر بزرگ دوره قاجار بود و در سال 1302 در شیراز متولد شد. وصال در اشعارش نورانی تخلص می کرد. تحصیلات او تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی ادامه یافت و از آن پس در کنار سرودن اشعار زیبا، به تحقیق و تالیف نیز توجهی خاص داشت. تصحیح مصیبت نامه عطار و هزار مزار از آثار اوست.

هجری قمری

21ربیع الاول 638

ابوبکر محیی الدین محمد مشهور به ابن عربی از بزرگان و صوفیان مسلمان در دمشق درگذشت. او در آندلس متولد شد و سفرهای متعدد به تونس، مکه، بغداد، حلب و آسیای صغیر کرد. ابن عربی را می توان از بزرگ ترین بنیانگذاران عرفان فلسفی یا حکمت الهی عرفانی در تاریخ اسلام به شمار آورد. فصوص الحکمه و فتوحات مکیه از آثار مهم اوست.

21 ربیع الاول 1243

شهر ایروان در جریان دومین جنگ ایران و روسیه به تصرف سپاه روس درآمد.

میلادی

13 ژانویه 1785

نخستین شماره روزنامه تایمز لندن چاپ و منتشر شد. ناشر این روزنامه جان والتر بود. در آغاز کار این روزنامه، مهم ترین مطالب آن درباره انقلاب فرانسه و جنگ های ناپلئون بناپارت بود. تایمز لندن هنوز هم منتشر می شود و از پرتیراژترین روزنامه های دنیاست.

13 ژانویه 1941

کنفرانس بزرگ متفقین تشکیل شد. در این کنفرانس نمایندگان کشورهای انگلستان، هلند، بلژیک، فرانسه، یونان، یوگسلاوی، لوگزامبورگ، دانمارک و نروژ باری اتخاذ یک سیاست مشترک برضد نازیسم و فاشیسم به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها