این واقعا خودش یک «حسن تصادف» است که نه‌تنها نگارنده حقیر و اکثر بزرگان اهل رسانه بر جایگاه و پایگاه کلان و اثرگذار رسانه ملی در فرهنگ سازی جامعه متفق‌القول هستند، که اکثر مسئولان اجرایی کشور نیز حاضرند شهادت بدهند بر صحت و درستی عرایض ما که معمولا مو، لای درز آن نمی‌رود، مگر ـ به قول خدابیامرز گل آقا ـ چطور بشود.
کد خبر: ۷۵۹۰۵۹
رسانه ملی و تصادفات

ـ گواه عاشق صادق در آستین باشد... (این مطلب را نفهمیدیم کی گفت؛ اما هرکه بود، دمش گرم؛ خوب گفت. البته گویا قبل از ایشان، «عماد فقیه»، آن را گفته و کامل هم گفته که: «گواه حال من اشک است و آستین پراز اوست‌/‌گواه عاشق صادق در آستین باشد». ظاهرا آن موقع، توی آستین‌شان می‌گذاشتند!)

شاهد مثال: «سردار مؤمنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور، در جلسه شورای مدیران سیما گفت: بدون همکاری صدا و سیما نمی‌توانیم کاری برای فرهنگ‌سازی ترافیک انجام دهیم و ما کاهش تصادفات را مدیون همکاری رسانه ملی هستیم.»ـ به نقل از جراید

دیگر تصادفات: حالا که صحبت از تصادفات و نقش پررنگ رسانه ملی در کاهش آن شد، بگذارید از دیگر نقش‌های این رسانه در کاهش دیگر تصادفات احتمالی در عرصه‌های دیگر جامعه نیزسخن به میان آوریم. برای این کار که حتما نباید کارشناس رسانه‌ای بوده باشیم. همین که خودمان هستیم، کفایت می‌کند. لطفا عرایض ما را تحویل بگیرید:

1ـ تصادفات خانوادگی: رسانه ملی با طرح انواع مباحث تربیتی ــ برخلاف برخی شبکه‌های ماهواره‌ای که گویا در کار ترویج بی‌تربیتی‌اند ـ در محیط خانواده و در روابط بین اعضای آن می‌تواند نقش ارزنده و سازنده‌ای داشته باشد؛ طوری که از وقوع تصادفات خانوادگی کاسته شود؛ قبل از آن که کار به دادگاه‌های خانواده و به جاهای باریک بکشد. جاهای باریک را قانون و عرف مشخص می‌کنند.

2ـ تصادفات سیاسی: یک مملکت، بخصوص مملکت ما که می‌خواهد روی پای خودش بایستد، نه پای مصنوعی ابرقدرت‌ها؛ بیش از هر کشور دیگری به وحدت ملی نیاز مبرم دارد. همه جناح‌ها و جریان‌ها بر اثر اصول و مبانی خدشه‌ناپذیر، باید که در یک جبهه قرار داشته باشند که خدای نکرده مواضع آنها با همدیگر تصادف و تداخل نکند. رسانه ملی در این مسیر، بسیار می‌تواند اثرگذار و وحدت‌آفرین باشد. بر وحدت آفرین و بر این وحدت، آفرین!

3ـ تصادفات ورزشی: در زمینه ورزش و بخصوص در زمین فوتبال هر مملکتی، خاصه مملکت ما که بعضی‌ها فقط تلاش می‌کنند خودشان گل بزنند؛ احتمال بروز هرگونه تصادف کلامی و حتی فیزیکی می‌رود. اسنادش هم موجود است. از ما که قیافه‌مان ورزشی نیست، اگر باور نمی‌کنید؛ بنشینید پای برنامه پربیننده نود تلویزیون یا با خود عادل خان فردوسی پور تماسی حاصل نمایید تا رو کند هرآنچه را که می‌تواند رو نماید. حداقل در حدّ نیم‌رو که می‌تواند. در این فضا خب رسانه ملی خیلی می‌تواند نقش مثبت داشته باشد و از همه فوتبالیست‌های عزیز و بعضا مایه دار بخواهد که با هم گل بزنند.

4ـ تصادفات اقتصادی: عرصه اقتصاد، خیلی چالشی و تنش‌زاست. بخصوص زمانی که مثلا سیب‌زمینی و پیاز، دیشب یک قیمت داشتند، امروز صبح، یک قیمت. در این حالت ممکن است مردم یک مقداری اعتراض وارده داشته باشند که دولت باید پاسخگو باشد. فقط گوجه پاسخگویی نمی‌خواهد. در این حالت، رسانه ملی می‌تواند حرف‌های ملت را به دولت منتقل و منعکس کند تا تصادف ناجوری بین آن دو (دولت و ملت) به وجود نیاید. گاهی رسانه، سپر بلای دولت می‌شود، گاهی سپر بلای ملت!...حالا یا قیمت سیب‌زمینی و پیاز پایین‌می‌آید، یا توقع به‌جای مردم!

5ـ سایر تصادفات:.... فعلا همین چند فقره تصادف که عرض شد، کافی است. الباقی بماند برای بعد. اگر تصادفا شما را دیدیم، عرض می‌کنیم!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها