سرپرست گروه باستان شناسی پروژه پژوهش باستان شناسی در جنوب بازار تهران گفت : کاوش های باستان شناسی در حفاری های فاضلاب خیابان مولوی تهران منجر به شناسایی اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد شد.
کد خبر: ۷۵۸۴۷۹
قدمت سکونت در تهران به 7هزار سال پیش رسید

محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار افزود: این کشفِ منحصربه فرد سابقه سکونت در محدوده شهری تهران را تا هفت هزارسال به عقب می برد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، وی خاطر نشان ساخت تاکنون قدیمی ترین بقایای باستانی شناسایی شده در شهر تهران به تپه های قیطریه وحدود سه هزار سال پیش اختصاص داشت. این کاوش که در خیابان مولوی حدفاصل میدان های محمدیه تا قیام انجام شد همچنین به کشف آثار متنوع و پرشمار زیرسطحی زیادی انجامید.

وی اظهار داشت: آثار به دست آمده از این کاوش شامل قطعات فراوان سفال های ساده و لعابدار از دوره های صفوی و قاجار، مصالح آجری و سنگی و تزئینات کاشی کاری، اشیا استخوانی و تکه ظرف های شیشه ای است.

این باستان شناس اظهار داشت: باستان شناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و گروه باستان شناسی دانشگاه تهران در قالب هیأتی پژوهشی مشغول نظارت بر روند اجرای عملیات عمرانی و مستندسازی شواهد گذشته، پیگردی آثار تاریخی و گمانه زنی باستان شناختی در محورهای تعیین شده هستند.

جلودار از اقدام متخصصان برای حفاظت و انتقال تدفین پیش از تاریخی به موزه ملی ایران و نمایش عمومی آن پس از انجام آزمایش ها و اقدامات حفاطتی خبر داد.

او اضافه کرد: دستاوردهای محدود فعلی پس از مذاکرات فشرده و پیگیری های مستمر با شرکت فاضلاب تهران به ثمر رسیده و ادامه کار منوط به انجام تعهدات و حمایت های آن شرکت و پشتیبانی هایی است که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بعمل خواهد آورد .

به گفته اسماعیلی جلودار سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بازدید از محل وعده ایجاد سایت موزه پس از بررسی کارشناسی و هماهنگی های اداری لازم با مسئولان شهری را داده است.

سرپرست این طرح پژوهشی تأکید کرد: اهمیت این کشف بی سابقه درپایتخت ایران، همکاری اساسی شرکت فاضلاب تهران را برای ادامة کار و رفع موانع موجود پژوهش میدانی هیأت اعزامی و اهتمام همه جانبه شهرداری و شورای شهر تهران برای حفظ، بازنمایی و بهره برداری های آموزشی و سیاحتی از آثار به دست آمده را ضروری می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها