مذاکرات و رایزنی های فرسایشی 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از 6 روز به ایستگاهی رسید که توقف هر دو طرف اصلی مناقشه یعنی ایران و اروپا را در وین درپی داشت.
کد خبر: ۷۵۸۰۸

3 کشور اروپایی از آن جهت که برای نخستین بار در طرح پرونده هسته ای ایران ، قطعنامه ای با رای گیری به روش اکثریت و نه با اجماع به تصویب رسید در نیت اولیه خود برای ارجاع فوری پرونده ایران به شورای امنیت ناکام ماندند و ایران از آن جهت که مفادی در قطعنامه تصویبی به ایران تحمیل شده است که به هر شکل خطر ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت در آن همچنان پابرجاست. قطعنامه ای که سبب شد واکنش فوری ایران را در پی داشته باشد: «جمهوری اسلامی به مقررات آژانس پایبند بوده و خواهد بود اما فراتر از آن ، هرگز!»

روند تصویب قطعنامه

بنا به گزارش های دریافتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بعدازظهر دیروز در ششمین و آخرین روز نشست تابستانی این شورا با رای مثبت 22 کشور عضو ، قطعنامه پیشنهادی اتحادیه اروپایی درباره جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.براساس گزارش های دریافتی از مجموع 35 کشور عضو شورای حکام 22 کشور به قطعنامه رای مثبت دادند ، 12 رای ممتنع و تنها نماینده ونزوئلا به آن رای منفی داد.به گزارش ایرنا ، با این رای گیری عملا تلاشهای امریکا و اتحادیه اروپا برای دستیابی به اجماع شکست خورد و این قطعنامه تنها با آرای نسبی اعضا تایید شد.نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با 2 ساعت و 18 دقیقه تاخیر در ساعت 17:18 دقیقه بعدازظهردیروز به وقت وین (18:48 به وقت تهران) آغاز شد.این اجلاس به ریاست خانم کاترین هال ، رئیس کانادایی شورای حکام ، نمایندگان 35کشور عضو و محمد البرادعی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکیل شد و قطعنامه پیشنهادی را تصویب کرد. در قطعنامه پیشنهادی 3 کشور اتحادیه اروپا (انگلیس ، فرانسه و آلمان) که به تصویب رسید ، تعلیق کامل غنی سازی اورانیوم توسط ایران ، تعلیق مجدد فعالیت مرکز یو.سی .اف اصفهان ، توقف ساخت نیروگاه آب سنگین اراک ، دادن اختیارات فراتر از قوانین آژانس به مدیرکل برای دسترسی به اشخاص ، مراکز و اسناد خاص در ایران گنجانده شده است . تصویب و اجرای پروتکل الحاقی توسط مجلس ایران از دیگر خواسته ها در این پیش نویس است . یک عضو هیات جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بلافاصله در قبال این قطعنامه واکنش نشان داد و آن را ناعادلانه خواند. وی گفت : ایران هیچ درخواست فراتر از چارچوب اساسنامه آژانس ، موافقتنامه پادمان ها و پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای (ان.پی.تی) را نخواهد پذیرفت . در این قطعنامه همچنین از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته شده است ، گزارش جدیدی درباره برنامه های هسته ای ایران به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دهد. در قطعنامه مصوب شورای حکام از مدیرکل آژانس خواسته شده است ، به تلاشهای خود برای اجرای توافق پادمانی با ایران و اجرای موقت پروتکل الحاقی به این پیمان و پیگیری اقدامات شفاف سازی دیگر مورد درخواست آژانس ادامه دهد. در این قطعنامه ارجاع فوری پرونده هسته ای درخواست نشده ، اما زمان آن باز گذاشته شده است.

کار انگلیسی ها بود

جواد وعیدی ، عضو هیات ایرانی حاضر در وین نیز گفت : متن قطعنامه کار انگلیسی ها بوده است و آنها برخلاف سایر کشورها در مسیری بودند تا پرونده ایران را از ریل دیپلماسی خارج کند و گفتگوها برای راه مسالمت آمیز را به بن بست بکشند. وعیدی افزود: آلمان چندان با این روند موافق نبوده و در جلسه بعدازظهر با فشار انگلیس و امریکا با متن قطعنامه موافقت کرده است . وی گفت : ایران معتقد است انگلیس هنوز در فضای قرن 19 سیر می کند لذا تهران درخواستی فراتر از حقوق قانونی خود را نمی پذیرد. وی همچنین پس از تصویب قطعنامه اروپا تاکید کرد امریکا و انگلیس برای ارجاع مساله هسته ای ایران به شورای امنیت شکست خوردند. وی گفت : برای اولین بار در تاریخ ، روح اجماع گرایانه وین شکست خورد. وعیدی گفت : تصمیم شورای حکام به دلیل فشارهای بسیار امریکا و انگلیس اتخاذ شد.وی خاطرنشان کرد: انگلیس و امریکا آرزو می کنند که این تصمیم برنامه ایران برای داشتن چرخه سوخت هسته ای را برچیند، اما شکست خواهند خورد. وی یادآوری کرد: 22 رای موافق داده شده به قطعنامه اروپایی ها متعلق به غربی هاست و این رای ، رای غربی محسوب می شود.

نامه هشدارآمیز ایران

در همین حال ، یک عضو هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی از نگارش 2 نامه جداگانه ایران خطاب به آژانس مبنی بر آغاز فعالیت سایت هسته ای نظنز و نیز توقف اجرای پروتکل الحاقی خبر داد.به گزارش مهر ، این عضو هیات دیپلماتیک ایران گفت : هیات ایرانی این دو نامه را به محمد البرادعی مدیرکل آژانس نشان داده و به او خاطرنشان کرده که فاصله زیادی تا ارائه رسمی این 2 نامه به او نمانده و در صورت ادامه یافتن سیر نادیده گرفتن حق ایران براساس معاهدات بین المللی ، تهران این 2 تصمیم را بلادرنگ اجرایی خواهد کرد. این دیپلمات افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی هفته گذشته هشدار داده بود که اگر اروپا و بخصوص انگلیس در سیاست خود مبنی بر اعمال تهدید علیه کشورمان تجدیدنظر نکند ، تهران فعالیت غنی سازی را در نطنز آغاز خواهد کرد و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف می کند.

امریکا ، همچنان به دنبال ارجاع

نماینده امریکا در شورای حکام آژانس نیز بار دیگر خواستار ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت شد. وی پس از رای گیری در نشست عصر دیروز شورای حکام که نظر امریکا و اروپا را در گرفتن اجماع رای مثبت نمایندگان تامین نکرد ، گفت : در واقع احساس می شود پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود.وی در عین حال گفت : هدف ما یافتن یک راه حل صلح آمیز و دیپلماتیک است که به سود مردم ایران است و به ما نیز اعتماد به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را می دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها