تعداد قابل توجهی از مردم دنیا به نوعی با عارضه التهاب مفاصل دست‌ به گریبان هستند و بنابراین تعجبی ندارد که برخی از روش‌های درمانی خانگی برای این عارضه با گذشت سال‌ها طرفداران بیشتری پیدا کنند.
کد خبر: ۷۵۷۰۸۸
درمان‌های خانگی برای درد مفاصل

به گفته «کریس دی‌ آدامو»، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند و متخصص طب مکمل با بیان بخشی از تجارب شخصی خود در درمان دردهای مفصلی می‌گوید: بکارگیری ترکیبی از مواد طبیعی همچون زردچوبه، زنجبیل و ژلاتین برای درمان و تسکین التهاب مفاصل کاربرد دارد اما سوال این است که آیا هیج روش‌ درمانی جایگزین نیز برای کاهش علائم این عارضه وجود دارد؟

سایت تخصصی «اوری دی هلث» در این مقاله به معرفی برخی از روش‌های درمانی خانگی که برای تسکین درد‌های ناشی از التهاب مفاصل طرفدار پیدا کرده‌اند پرداخته که برخی از آنها عجیب به نظر می‌رسند و شاید هرگز به گوش‌تان نخورده باشند. برخی از این روش‌ها لزوما در تسکین این عارضه موثر نیستند و برخی نیز تاحدودی آشناتر هستند:

نیش زنبور عسل: زنبورداران معتقدند گزیدگی متعدد با نیش‌ زنبورها، آنها را از ابتلا به التهاب مفاصل در امان نگه می‌دارد. هرچند تحقیقات کافی و علمی در مورد اینکه فرد باید به چه میزان در معرض نیش زنبور قرار گیرد تا از درد التهاب مفاصل راحت شود، انجام نگرفته است.

سم مار: برخی معتقدند سم مار نیز همچون نیش زنبور می‌تواند به دلیل کاهش التهاب، در تسکین عارضه التهاب مفاصل موثر باشد اما در این روش نباید از مارهای سمی استفاده کرد که البته این شیوه نیز به اثبات نرسیده است.

اسپری روان‌کننده WD-40: این اسپری‌های روغنی که جهت از بین بردن زنگ تولید شده‌اند قطعا برای برطرف کردن صدای لولاها هستند نه برای رفع صدای مفاصل خشک و ملتهب اما برخی از مردم براین‌باورند که این شیوه در درمان التهاب مفاصل موثر است. تولیدکنندگان این اسپری‌ها می‌گویند درست است که این محصول بیش از 2000 کاربرد دارد اما قطعا تسکین درد مفاصل جزو این موارد نیست. متخصصان می‌گویند افرادی که معتقدند استفاده از این اسپری در تسکین دردشان موثر بوده احتمالا به دلیل احساس خنکی پس از اسپری کردن روغن روی مفاصلشان به صورت موضعی به این نتیجه رسیده‌اند اما این تاثیر سطحی است که حتی در موارد متعدد می‌تواند موجب واکنش‌های پوستی شود.

دستبند مسی: برای برخی افراد استفاده از دستبندهای مسی یکی از ضرورت‌های تسکین درد ناشی از التهاب مفاصل است. این افراد معتقدند که مس دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند موجب کاهش التهاب مفاصل شود. هرچند شواهد قطعی برای تایید تاثیر دستبند مسی در کاهش علائم این عارضه وجود ندارد.

ژلاتین: اگرچه گفته می‌شود که مصرف یک وعده در روز از مواد ژلاتینی مثل ژله به تسکین درد مفاصل کمک می‌کند چون خاصیت غضروف سازی دارد اما نمی‌توان در مصرف آن زیاده‌روی کرد زیرا گنجاندن قند در وعده غذایی، خود عامل التهاب مفاصل است.

خودداری از مصرف خانواده بادمجانیان: پرهیز از مصرف گیاهان خانواده بادمجانیان برای تسکین درد التهاب مفاصل توصیه می‌شود. این خوراکی‌ها شامل فلفل، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و بادمجان می‌شوند. بررسی‌ها حاکی از آن است که آلکالوئید موجود در این مواد خوراکی خود عامل بروز التهاب مفاصل است البته مشاهده تاثیر حذف این خوردنی‌ها از رژیم غذایی و کاهش التهاب، مدتی طول می‌کشد. به علاوه برخی دیگر از مواد خوراکی مانند گلوتن و مواد لبنی برای افرادی که به آنها حساس هستند می‌تواند درد مفاصل را تشدید کند.

زنجبیل و زردچوبه: در بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص شده که مکمل‌های حاوی زردچوبه و زنجبیل دارای خواصی برای کاهش التهاب مفاصل هستند. تاثیر این مواد در کاهش التهاب و درد مفاصل به لحاظ علمی نیز ثابت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها